  • 11. Data: 2009-12-04 10:33:18
    Temat: Re: Uzywanie swiatlomierza
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Yogi(n) pisze:
    > Światło padające, bo to do krajobrazu czy "streeta" ma być
    > używane.

    A pomiar światła padającego na pewno nadal poprawny?
    Mój swierdłowsk się zdegenerował (matowa płytka którą
    się w tym celu przysłaniało wlot, zżółkła ona z czasem
    i może dlatego pomiary światła padającego były od czapy).

    A w ogóle weź najpierw porównaj to co pokazuje ten światłomierz
    normalnie tzn. w świetle odbitym, z jakimś sprawnym aparatem cyfrowym.

  • 12. Data: 2009-12-04 10:33:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > I kolega wie jak używać światłomierza - a przynajmniej tego światłomierza,
    > wątpliwości dotyczyły tylko czy przy innej ogniskowej (i formacie) da sie
    > bezboleśnie używać wskazań tego samego światłomierza.

    to zalezy.

    masz pomiar powuierzchniowy - mnij dokladny
    skupiony - dokladniejszy ale wymaga prawidlowego wyboru mierzonej
    powierzchni.

    w swierdlowsku o kacie 30 stopni wystrczy skierowac z fotografoweanej
    odleglosci na cel - nie trzeba przeliczac ogniskoej.

    gdyby mial swiatlomierz selsnowy to trzeby uwazac , gdyz widzi on
    swiatlo nieba , przez co wynik jest zbyt optymistyczny.
    na czas pomiaru swiatlomierza o takim kacie widzenia ( ok 60 st )
    nalezy go pochylic leko na dol aby odciac wplyw swiatla nieba.

    koledze powiezialbym tak.

    Dla sceny " normalnej "o przecietmy kontrascie jak np widoki
    miejskie , krajobraz polski ( wierzby nad potokiem , chmury na
    niebie ) niech skierowuje na najwazniejszy punkt , bez przeliczen.

    dla scen kontrastowych , np portret w ostrym sloncu na sniegu ,
    nalezy troche podesc blizej i zmierzyc swiatlo odbite od
    interesujacego detalu.

    Ale zadnych poprawek na expozycje wynikajacych z ogniskowej nie ma.

    Nalezy tylko pamietac o tym zeby pomierzyc to swiatlo , ktore chcemy
    sfotografowac - nic wiecej.

    Gdyby np fotografowal wystep zespolu ubranego na czarno i tam
    skierowal swaitlomierze to wynik bedzie zbyt pesymistyczny , trzebaby
    pomierzyc swaitlo odbite od twarzy czyli sie zblizyc.

    > Zaproponuje mu, żeby pobawił się w porównywanie wskazań cyfranki na różnych
    > ogniskowych z tym, co mu pokaże svierdlovsk - i jezeli sie będzie zgadzało,
    > to niech poświęci pierwszy film 120 ;-)

    to nigdy nie zaszkodzi. niech sie bawi.

    czy ma zeczywiscie cds ?

    byly tez jakies sverdlowski selsnowe , ale tego w rekach nie mialem

    pamietam ja mialem sverdlowsk 4 - z tarcza i waga swietlna - super
    nowoczesny ruski wynalazek na owe czasy.

    nawet gdzies go chyba mam , jesli myszy nie pozarly.

  • 13. Data: 2009-12-04 10:42:13
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    wiadomości news:hfaohf$1fgr$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    >
    > A w ogóle weź najpierw porównaj to co pokazuje ten światłomierz
    > normalnie tzn. w świetle odbitym, z jakimś sprawnym aparatem cyfrowym.

    OIDP w sverdlowsku istniała mozliwość wyjustowania dla światłą padającego
    poprzez regulację elementu mocującego wyfuzor (była tam przysłona "kocie
    oko" - dwie szczeliny, które można było względem siebie obrócić i uzyskać
    zmianę powierzchni efektywnej dyfuzora.
    Dużo gorsza jednak może być degradacja fotoelementu cds.

  • 14. Data: 2009-12-04 10:44:26
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@o...pl>

> [...]
    >
    > A w ogóle weź najpierw porównaj to co pokazuje ten światłomierz
    > normalnie tzn. w świetle odbitym, z jakimś sprawnym aparatem cyfrowym.

    A to niech już on sie martwi ;-) W kazdym razie - dziękuję za wyjasnienia -
    jeślii działa mu poprawnie z małym obrazkiem, to powinien i z tym
    ljubitielem. Zaraz zadzwonię i powiem, żeby pakował film do aparatu!

    --
    Yogi(n)

  • 15. Data: 2009-12-04 10:46:14
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Mam takie dwa, jeden "łaciński" a drugi "w języku oryginału"  ;-) różnią
    > się we wskazaniach o prawie 1EV, ale konsekwentnie w całym zakresie,
    > więc pewnie chodzi o różnicę między GOST a DIN/ASA  ;-)

    no tak, gost musial byc czulszy od zachodniego , jakzeby inaczej .

    przypominam sobie historie Mrozka , ktory opisuje jak w ZSRR niemal
    wyrzucono z pracy metorologa bo podawal dla okregu zle prognozy
    pogody , a byly one prawdziwe. POzostal gdy dopiero poprawial swoje
    prognozy i sprawozdania przez co sie rozpil .

    > Gdzieś czytałem że 14, ale to chyba raczej kąt widzenia wizjera i to w
    > pionie  ;-)

    pewien nie jestem na 100% - ale z cala pewnosci widzi wezej.
    kolacze mi po glowie 30st , nie moge z cala pewnosci wykluczyc 14 st.

    waznym jest ze nie widzi szerzej , czuyli nie ma potrzeby pochylania
    ku ziemi a nalezy kierowac na fotografowany fragment wprost.

  • 16. Data: 2009-12-04 10:54:45
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@o...pl>

    Użytkownik "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał w wiadomości
    > Dla filmu 120 mm i kwadratowego kadru obiektyw 80 to dokładnie "standard"
    > tak jak 50mm dla małego obrazka, no OK licząc teoretyczny kwadrat 35x35
    > ;-) więc nie ma istotniej różnicy w kątach widzenia obiektywów a co za tym
    > idzie w technice pomiaru światła zewnętrznym światłomierzem.

    O kurczę, ale jestem ciota, że o tym nie pomyśłałem :-) Mogłem mu to
    powiedziec już w czasie rozmowy telefonicznej!

    > Dokładnie, oczywiście uwzględniając poprawki na to co się chce w scenie
    > uwydatnić ;-)

    Jasne, dzięki!

    --
    Yogi(n)

  • 17. Data: 2009-12-04 11:13:06
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Yogi(n) pisze:

> [...]
    > wyjasnienia - jeślii działa mu poprawnie z małym obrazkiem, to powinien
    > i z tym ljubitielem. Zaraz zadzwonię i powiem, żeby pakował film do

    To jeszcze zależy czy ten ljubitiel aby sprawny. Często na oko
    jest ok, ale bywa że czasy nie trzymają w takich zabytkach...
    Niech poświęci jedną rolkę na zgrubne przetestowanie ekspozycji.
    Ta sama ekspozycja ale różne kombinacje przysłona/czas - powinny
    wyjść jednakowo naświetlone. Przy okazji też niech też sprawdzi
    czy ostre jest to, na co ustawił ostrość w celowniku...

  • 18. Data: 2009-12-04 11:29:52
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@o...pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    wiadomości news:hfaqs2$1gf3$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
    > wyjść jednakowo naświetlone. Przy okazji też niech też sprawdzi
    > czy ostre jest to, na co ustawił ostrość w celowniku...

    On go pożyczył od kogoś - chyba w celu odkupienia za grosze (tak deklaruje).
    Gdzieś wygrzebany na strychu czy jakoś tak - po południu mam go zobaczyć - i
    będziemy pewnie w moim koreksie moczyć film ;-)

    --
    Yogi(n)

  • 19. Data: 2009-12-04 11:32:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 4 Dez., 12:29, "Yogi\(n\)" <y...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Gdzieś wygrzebany na strychu czy jakoś tak - po południu mam go zobaczyć - i
    > będziemy pewnie w moim koreksie moczyć film ;-)

    jesli na strychu , to zanim zalozycz film warto sorwawdzic czy wogole
    jako tako dziala .

    mozna w miejsce filmu wlozyc kalke techniczna , otworzyc scianke tylka
    i zaobserwowac czy czasy wogole reaguja na zmiany nastwy i przyslona
    tez.

  • 20. Data: 2009-12-04 13:19:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Yogi(n)" <y...@o...pl> napisał w
    > Ale w najprostszych światomierzach nie ustawia sie niczego
    > więcej - czy z założenia mierzą światło dla jakiegoś okreslonego
    > kąta czy ogniskowej? Jak zrobić poprawki na ewentualnie szerszy
    > kąt? A w wypadku tele?

    Przyslona w obiektywie to stosunek srednicy do ogniskowej i to
    wystarcza.
    Wyszlo 1:8, to ustawiasz 1:8 i bedzie dobrze.

    Uwaga tylko na zoomy - tym sie moze zmieniac przyslona w zaleznosci
    od wyciagniecia.

    No i uwaga na zdjecia makro - to co powyzej dotyczy typowych
    przypadkow gdy odleglosc od obiektu jest wielokrotnie wieksza od
    ogniskowej,

    J.