eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocykleUszkodzone moto z US?Re: Uszkodzone moto z US?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: KJ Siła Słów <K...@n...com>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Uszkodzone moto z US?
    Date: Fri, 22 Oct 2010 12:47:48 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 119
    Message-ID: <i9rq4l$ra1$1@inews.gazeta.pl>
    References: <8...@t...googlegroups.com>
    <i9rhte$slv$1@inews.gazeta.pl> <i9rnl7$ojg$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 91.198.145.1
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1287744469 27969 91.198.145.1 (22 Oct 2010 10:47:49 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 22 Oct 2010 10:47:49 +0000 (UTC)
    X-User: killjohn
    In-Reply-To: <i9rnl7$ojg$1@news.onet.pl>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2.9) Gecko/20100915
    Thunderbird/3.1.4
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:630917
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2010-10-22 12:04, James pisze:
    > KJ, zaden przewal... nie znasz zasad i prawa to sie nie wypowiadaj.

    A jak GIOŚ się wypowie za mnie to też nie zna prawa ?

    Tanie auta z USA mogą być odpadem

    RP, Danuta Frey 29-04-2008

    Importerom samochodów z adnotacją ,,szkoda całkowita" grożą poważne
    kłopoty. Pojazdów z takim wpisem nie rejestruje się w Polsce

    Decyzją GIOŚ z czerwca 2007 r. dwójka importerów samochodów z USA
    została zobowiązana do przekazania pojazdów do upoważnionej stacji
    demontażu. Auta zostały wcześniej zgłoszone w urzędzie celnym wraz z
    wnioskiem o dopuszczenie ich do obrotu. Do zgłoszeń celnych dołączono
    dokumenty Salvage Certificate wydane przez właściwe władze stanu Nowy
    Jork z adnotacjami ,,total loss" (szkoda całkowita). W dokumentacji
    znajdowały się także fotografie uszkodzonych pojazdów oraz opinie
    techniczne, m.in. rzeczoznawcy z listy Ministerstwa Infrastruktury.
    Wyliczono w nich elementy uszkodzone, w tym wymagające wymiany. W wyniku
    rewizji celnej i oględzin samochodów potwierdzono liczne i poważne
    uszkodzenia pojazdów.

    Jeden samochód spalony, drugi po wypadku

    GIOŚ stwierdził, że w świetle ustawy o odpadach uszkodzone samochody
    (jeden był spalony wewnątrz, drugi powypadkowy) są odpadami
    zakwalifikowanymi do zniszczenia przez władze stanu Nowy Jork.
    Ubezpieczyciele wypłacili za nie amerykańskim właścicielom pełną kwotę
    ubezpieczenia, przejęli auta na własność, a następnie sprzedali je przez
    pośrednika polskim kontrahentom.

    Europejskie i polskie przepisy precyzują, na jakich zasadach może się
    odbywać transgraniczne przemieszczanie odpadów. To, że importerzy
    chcieli naprawić samochody, nie wyłącza obowiązku zgłoszenia ich do GIOŚ
    celem uzyskania zezwolenia na przywóz do Polski odpadów z odzysku. Taki
    obowiązek przewidywało rozporządzenie Rady nr 259/93 EWG z 1993 r. w
    sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty
    Europejskiej oraz poza jej obszar, obowiązujące w 2007 r. w dacie
    zgłoszenia pojazdów.

    W myśl obowiązującego rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu
    Europejskiego z 2006 r. wysyłka odpadów dokonana bez zgody właściwych
    władz uważana jest za ich nielegalne przemieszczenie.

    Doszło więc do wprowadzenia odpadu na terytorium RP bez wymaganego
    pozwolenia GIOŚ, czyli do nielegalnego przywozu odpadów na teren RP.

    Rejestracja zależna od wpisów

    Importerzy zaskarżyli decyzję GIOŚ do Wojewódzkiego Sądu
    Administracyjnego w Warszawie. Nie zgodzili się z zakwalifikowaniem
    samochodów do kategorii odpadów. Ich zdaniem informacja ,,total loss"
    jest przeznaczona wyłącznie dla zakładów ubezpieczeń na terenie USA.
    Samochody są tam tak wysoko ubezpieczone, że nawet stosunkowo nieduża
    strata powoduje wypłatę wysokiego odszkodowania - stąd wpis o stracie
    całkowitej.

    Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Transportu i Budownictwa z 2006 r.
    podstawowym dokumentem, na podstawie którego można dokonać rejestracji
    pojazdu sprowadzonego z USA, jest Certificate of Title. Dokument
    Certificate of Salvage uzależnia natomiast rejestrację pojazdu od
    zamieszczonych w nim wpisów. Generalną zasadą jest wydawanie tego typu
    dokumentów dla pojazdów uszkodzonych, które po przejściu odpowiednich
    badań technicznych mogą być zarejestrowane w Polsce - chyba że widnieją
    wpisy o przeznaczeniu na złom (for junk), tylko do sprzedaży na części
    (part only) lub że pojazd jest nienaprawialny (nonrebuilable,
    nonrepairable). Gdy auto przeznaczone jest do kasacji, zostaje wydany
    dokument Certificate of Destruction.

    Dokumenty Salvage Certificate załączone do zgłoszenia celnego nie
    zawierały żadnych takich wpisów. Twierdzenie GIOŚ, iż ,,bezsprzecznie są
    to pojazdy uszkodzone, zakwalifikowane do zniszczenia przez władze stanu
    Nowy Jork", jest sprzeczne ze stanem faktycznym i nie ma poparcia w
    żadnych dowodach. Poprzedni właściciele samochodów nie wyzbyli się ich,
    jak stwierdza decyzja GIOŚ, ale sprzedali je, a sprowadzone pojazdy
    nadają się do naprawy.

    Używane tylko do demontażu

    WSA po rozpatrzeniu sprawy oddalił skargę. W obszernym pisemnym
    uzasadnieniu wyroku (z 20 marca 2008 r., IV SA/ Wa 161/08) stwierdził,
    że decyzja GIOŚ nakładająca na skarżących obowiązek przekazania odpadu w
    postaci używanych pojazdów do upoważnionej stacji demontażu nie narusza
    prawa. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach z 2001 r. odpady
    oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii
    określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się,
    zamierza się pozbyć lub do ich pozbycia się jest obowiązany. O tym, czy
    dany przedmiot jest odpadem, przesądza więc nie tylko sam fakt, iż jest
    uszkodzony, lecz także to, że w związku z tymi uszkodzeniami jego
    posiadacz postanowił się go wyzbyć.

    Amerykańscy właściciele uszkodzonych aut wyzbyli się ich, przekazując je
    firmom ubezpieczeniowym, co powoduje uznanie tych samochodów za odpad -
    podkreślił sąd. Uszkodzone pojazdy należą do jednej z kategorii
    określonych w załączniku nr 1 do ustawy o odpadach. Wprowadzenie ich na
    terytorium RP bez zezwolenia GIOŚ jest nielegalnym międzynarodowym
    przemieszczaniem odpadów.

    W myśl prawa europejskiego wysyłka odpadów dokonana bez zgody właściwych
    władz uważana jest za ich nielegalne przemieszczenie
    Ich odbiorcami byli skarżący. Zgodnie z ustawą o międzynarodowym
    przemieszczaniu odpadów (poprzednio obowiązywała ustawa z 2004 r.,
    obecnie z 2007 r.) GIOŚ był zobowiązany określić sposób gospodarowania
    odpadami sprowadzonymi nielegalnie na terytorium RP. Prawidłowo orzekł o
    obowiązku przekazania sprowadzonych samochodów do stacji demontażu.
    Zgodnie z art. 18 ustawy z 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z
    eksploatacji właściciel takiego pojazdu może przekazać go wyłącznie do
    przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierana pojazdów.

    Tymczasem w Internecie trwa ożywiona wymiana poglądów, czy można coś
    zrobić z samochodem z taką adnotacją. Wszyscy się zgadzają, że, jak
    pisze jeden z internautów, ,,jest problem, i to wielki".

    Źródło : Rzeczpospolita


    KJ

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: