    Date: Mon, 31 Oct 2022 08:01:51 +0100
    Subject: Re: Ustawienie maszyn
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: cef <c...@i...pl>

    > Producenta jedynie pośrednio interesuje bezpieczeństwo pracy w miejscu
    > użycia urządzenia, a bardziej jego własna odpowiedzialność za działanie
    > urządzenia wynikająca z warunków umowy. Jak będzie blokował bez
    > poważnych powodów to nikt od niego tego pźniej nie kupi. Chyba, że to
    > jakiś de facto monopolista.

    Bardziej mam na myśli nie tyle blokowanie co raczej
    wymuszanie pewnych czynności - przyciąganie i zatrudnianie własnego serwisu.
    Kiedyś to były mechaniczne
    części zamienne o trudno wykonalnych kształtach,
    których podrabianie kończyło się awariami maszyn albo jakiś myk
    technologiczny.
    Kiedy technika się rozwinęła i wykonanie tych dupereli jest dostępne
    dla dobrze wyposażonego warsztatu, to produceni idą z techniką i dodają
    coś innego.
    Bo można się wesprzeć elektroniką.
    Monopolista czy nie - to jest bez znaczenia, bo każdy producent to robi.
    Ostatnią ciekawostką z jaką się spotkałem, to był podest
    w prostej paleciarce, który miał kolumnę nie dość,
    że zabezpieczoną nietypowymi wymiarami, to jeszcze
    w rurce zatopili jakiegoś chipa, który komplikował pracę układu,
    bo sterował ciśnieniem czy przesuwem i mechanizm się nie domykał -
    uruchamiały się jakieś alarmy albo trzeba było ręcznie coś dociskać -
    jednym słowem działało ale słabo. I wszystkie serwisy się wykładały,
    ale jak przyjechał firmowy, to jak ręką odjął kłopoty zniknęły.
    Więc na przyszłość już była wskazówka jak rozwiązywać problemy.