  • 1. Data: 2011-04-17 08:00:02
    Temat: Ustawianie zaponu simson
    Od: "MUA" <a...@o...eu>

    Mam traktorek z silnikiem simsona. Jest tam zalpon elektroniczny. Jak go
    ustawic nie majac lampy stroboskopowej?

  • 2. Data: 2011-04-18 11:23:03
    Temat: Re: Ustawianie zaponu simson
    Od: kan <k...@o...pl>

    On 2011-04-17 08:00, MUA wrote:
    > Mam traktorek z silnikiem simsona. Jest tam zalpon elektroniczny. Jak go
    > ustawic nie majac lampy stroboskopowej?

    Bez lampy ciężko, ale wstępnie ustawić możesz na patyk. Wkładasz do
    cylindra i tak regulujesz zapłon aby styki rozwierały się przez GMP.
    Potem to już eksperymentalnie doregulowujesz aby silnik najlepiej pracował.

    --
    Pozdrawiam,
    kan

  • 3. Data: 2011-04-18 19:06:34
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    Użytkownik "kan" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    i tak regulujesz zapłon aby styki rozwierały się przez GMP.

    Jakie styki ??
    Przecież pisze, że elektroniczny.

    Witam w klubie posiadaczy Fortschritt 930/931.50/70 :-)
    W module (schowany w poziomej czarnej ramie)
    jest potencjometr, którego lepiej nie dotykać ;-)
    Sugeruję poszukać jakiegoś manuala lub lokalnego obeznanego mechanika,
    ew. zadać pytanie na grupie o jednośladach.

    Pzdr

    JKK

  • 4. Data: 2011-04-18 22:41:52
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "MUA" <a...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Mam traktorek z silnikiem simsona. Jest tam zalpon elektroniczny. Jak go
    > ustawic nie majac lampy stroboskopowej?

    Ja zrobiłem sobie kiedyś przyrząd ze starej świecy. Po prostu wykorzystałem
    jej gwint usuwając jej porcelanę i nawiercając w niej otwór i wkręcając do
    środka śrubę najlepiej ze skokiem gwintu 1 mm. Ustawianie przebiega wtedy
    tak:
    1. Wkręcasz przyrząd zamiast świecy.
    2. Powoli wkręcasz śrubę w przyrządzie kręcąc ręką kołem zamachowym aby tłok
    oparł się o śrubę.
    3. Popuszczasz śrubę aby złapać moment kiedy tłok zaczyna już przechodzić
    przez śrube lekko ją tylko dotykając. Masz wtedy GMP.
    4. Odczytujesz z instrukcji wyprzedzenie zapłonu np. 3 mm przez GMP
    5. Cofasz tłok w przeciwnym kierunku niż kręci sie normalnie silnik.
    Wkręcasz śrubę o 3 obroty (jesli skok ogwintu masz 1 mm). Kontrujesz
    nakrętką aby się nic nie przestawiało.
    6. W tym momencie mając przerywacz można było obserwować moment otwierania
    styków. U ciebie mozesz obserwować na włożonej w fajkę świecy czy
    przeskakuje iskra w momemcie jak pukasz tłokiem o wkręcony przyrzad. Jak nie
    przeskakuje wcale to zapłon za późny i musisz przyspieszyć kręcąc na
    fasolkach modułu w kierunku przeciwnym do obrotów silnika. Jak iskra
    przeskakuje za szybko to na odwrót. Przydały by sie jakieś rysunki ale na
    grupach ciężko z tym :). Fachowcy odpowiedzą że to za mało dokładne jest z
    tą obserwacją iskry więc można też na żarówkę ustawić. W praktyce tolerancja
    ustawianie zapłonu jest większa niż wprawne oko i ręce.

  • 5. Data: 2011-04-18 22:44:05
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykorzystałem jej gwint usuwając jej porcelanę i nawiercając w niej otwór
    > i wkręcając do środka śrubę najlepiej ze skokiem gwintu 1 mm.
    Przyrząd wygląda mniej więcej tak
    http://www.republika.pl/wsk_fenix/zaplon1.html

  • 6. Data: 2011-04-19 11:40:31
    Od: kan <k...@o...pl>

    On 2011-04-18 19:06, J_K_K wrote:
    > Jakie styki ??
    > Przecież pisze, że elektroniczny.

    No i co to zmienia? Kąta zapłonu w module nie zmienisz bo to jest
    niemożliwe a wynika to z konstrukcji tegoż. W module można wyregulować
    co najwyżej czułość czyli poziom napięcia przy którym zaczyna dawać
    iskrę. Kat można wyregulować JEDYNIE na przerywaczu lub (specjalnie to
    napiszę dal fachofców) iskrowniku.

    --
    Pozdrawiam,
    kan

  • 7. Data: 2011-04-19 13:10:17
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > najwyżej czułość czyli poziom napięcia przy którym zaczyna dawać iskrę.
    > Kat można wyregulować JEDYNIE na przerywaczu lub (specjalnie to napiszę

    Chyba że moduł mocowany jest na fasolki

  • 8. Data: 2011-04-19 15:59:05
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    Użytkownik "kan" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No i co to zmienia?

    że nie ma przerywacza ;-) ?
    Widziałeś w ogóle jak wygląda silnik Simsona / Fortschritta
    z takim zapłonem ?

    > specjalnie to napiszę dal fachofców
    czyli najwyraźniej dla siebie samego

    Pzdr

    JKK

  • 9. Data: 2011-04-20 06:20:32
    Od: "MUA" <a...@o...eu>

> [...]

    > przeskakuje wcale to zapłon za późny i musisz przyspieszyć kręcąc na

    > fasolkach modułu w kierunku przeciwnym do obrotów silnika.

    A z czego napięcie do wytworzenia iskry ?

  • 10. Data: 2011-04-24 00:02:39
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]

    > najwyżej czułość czyli poziom napięcia przy którym zaczyna dawać iskrę.
    > Kat można wyregulować JEDYNIE na przerywaczu lub (specjalnie to napiszę

    Nie. Elektroniczny zapłon bezstykowy to tylko technoogia generowania iskry.
    W tych silniczkach statyczny punkt zapłonu i tak jest regulowany. Na wale
    obraca się okrągła płytka z metalizowaną ścieżką. To impulstator. Ta
    metalizowana ścieżka przechodząc przez szczelinę hallotronu wywołuje zmianę
    strumienia magnetycznego co (w skrócie) powoduje wygenerowanie impulsu
    elektrycznego i w efekcie przeskoku iskry na świecy. Moment przejścia
    impulsatora przez hallotron jest regulowany. To właśnie ustawianie
    statycznego punktu zapłonu. O ile dobrze pamiętam powinien się odbiwać 2,5
    do 3 mm przez ZZ. Nie trzeba żadnych specjalnych przyrządów. Wystarczy
    suwmiarka z głebokościomierzem (ustalasz punkt ZZ i punkt wyprzedzenia
    statycznego) i śrubokręt do ustawienia. To wszystko.
    --
    Jackare