  • Data: 2012-09-30 22:42:22
    Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie
    > zabrałem ze sobą plastikowego białego kartonika którego zwykle
    > używam do ustawiania równowagi bieli pod wodą, aby kolorki
    > wyszły mi dobrze w czasie focenia czy kręcenia nurkowych filmów...
    [...]

    Widzę, że wszyscy powiedzieli już wszystko, choć czasem wygląda to
    na gadanie równoległe niby o tym samym. :)) Chyba pora, żebym i ja
    dołożył do pieca... ;)

    Woda intensywnie filtruje światło poczynając od pasma o najniższej
    energii (czerwonego) - ustawianie WB szybko pewnie zaczyna przypominać
    kalibrowanie kolorów w świetle sodówki.
    Czasami można spotkać przedstawiające to wykresiki (choć nie wiem,
    na ile uproszczone), z których wynikałoby, że WB pod wodą jest ~stały i
    zależy wyłącznie od głębokości.

    GDYBY (!) to była prawda, to pożytecznym eksperymentem mogłoby się
    okazać zrobienie sesji nurkowej z wielokrotnym kalibrowaniem WB w rawach
    (najlepiej z zanotowaniem głębokości - choćby fotografując odpowiednią
    wartość z gotowca). Z każdego pomiaru otrzymamy temperaturę i tintę, a
    po wrzuceniu wyników do arkusza kalkulacyjnego możemy wykreślić funkcję
    uśrednionego WB odpowiedniego dla danej głębokości (im więcej próbek,
    tym dokładniejsze wyniki).

    Mając takiego gotowca można dopasować w postprocesingu WB nawet nie
    znając głębokości (i nie mając nic białego w kadrze), choć podejrzewam,
    że organizm będzie się domagał lekkiego przesunięcia MWB w kierunku
    wartości typowych dla światła słonecznego - te choćby lekkie
    zaniebieszczenie mamy po prostu już wdrukowane w tył głowy.

    W ekstremalnym przypadku na podobnej zasadzie można zrobić profil
    pełnej korekty kolorów dla jakiegoś ColorCheckera. ;)
    http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/
    16

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]