    From: Szczepan Białek <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ulot
    Date: Sun, 7 Nov 2010 17:38:54 +0100

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:468f8055-820b-4283-b27b-208853db8f4d@c20g2000yq
    j.googlegroups.com...
    On Nov 7, 10:39 am, Szczepan Białek <s...@w...pl> wrote:
    > Czy to mozna wykryc? Jak i czym? Np. woltomierzem elektrostaycznym,
    > naladowanym elektroskopem?

    >Z tego co do tej pory udało mi się zaobserwować, to opróżnienie pasma
    przewodnictwa jest niewykonalne w gazach i próżni. W pierwszym
    przypadku następuje jonizacja gazu, w drugim emisja i tak, czy inaczej
    prąd będzie płynął w kółko, co najwyżej wytworzy się duża różnica
    potencjałów. Nie wydaje mi się żeby istniała jakaś nieinwazyjna metoda
    pomiaru, tj. taka która nie zmieni zgromadzonego ładunku. Woltomierz
    się nie nadaje, trzeba zmierzyć ładunek, nie napięcie.

    Sa woltomierze elektrostatyczne i amperomierze balistyczne. Jeden mierzy
    bezinwazyjnie a drugi mierzy ladunek.

    inwazyjna jest banalna, trzeba rozładować (wyrównać potencjał z jakimś
    punktem odniesienia) i scałkować natężenie prądu rozładowującego po
    czasie.

    To robi amperomierz balistyczny.

    >Urządzenia mierzące natężenie przepływu ładunków były jednymi z
    pierwszych przyrządów pomiarowych w elektryce/elektronice. Zwykły
    amperomierz.

    Ponoć nie pokazuje. To mogą być bardzo male ilości.
    S*