  • 1. Data: 2009-06-08 11:41:47
    Temat: Układ pomiaru prądu
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Projektuję urządzenie w którym muszę mierzyć pobór prądu przez układ zewnętrzny.
    Pobór prądu będzie
    mały do około 1A. Chciałem zastosować układ jak na schemacie:
    http://img44.imageshack.us/img44/4630/pomiarpradusch
    emat.jpg

    Symulacja w PSpice przebiega prawidłowo:
    http://img190.imageshack.us/img190/5310/pomiarpraduw
    ykres.jpg

    Po zbudowaniu prototypu okazało sie, że układ nie pracuje poprawnie. W prototypie T1
    to TSM2301
    pozostałe elementy są identyczne.
    Na wyjściu LM234 (1) przy braku prądu płynącego przez R1 napięcie równe jest 0V a
    zgodnie z
    symulacją powinno być koło 4V. Zwiększenie prądu ma bardzo mały wpływ na napięcie
    wyjściowe (spadek
    na R3).

    Pozostałe trzy wzmacniacze operacyjne wbudowane w LM324 pracują poprawnie bo
    wykorzystuję je w
    projekcie jako wtórniki. Układ na pewno jest zmontowany poprawnie, bo sprawdzałem
    wiele razy.
    Napięcie zasilania i napięcia wejściowe wzmacniacza są OK.

    Głównie zajmuję się cyfrówką i mam przeczucie, że coś pominąłem. Pomożecie?

    pozdrawiam
    Elektrolot

  • 2. Data: 2009-06-08 13:01:30
    Temat: Re: Układ pomiaru prądu
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Elektrolot" <e...@N...pl> schrieb
    > Na wyjściu LM234 (1) przy braku prądu płynącego przez R1 napięcie równe
    jest 0V a zgodnie z
    > symulacją powinno być koło 4V.

    LM324 nie ma wejscia rail to rail. Wsadz jakis J-FET (np TL0x4).

    hej

  • 3. Data: 2009-06-08 13:08:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Elektrolot" <e...@N...pl> napisał w wiadomości
    > Projektuję urządzenie w którym muszę mierzyć pobór prądu przez układ
    > zewnętrzny. Pobór prądu będzie mały do około 1A. Chciałem zastosować układ
> [...]

    http://www.national.com/ds/LM/LM124.pdf
    Strona 4, parametr: Input Common-Mode Voltage Range.

    P.G.

  • 4. Data: 2009-06-08 13:47:44
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    Elektrolot pisze:
> [...]
    > i napięcia wejściowe wzmacniacza są OK.
    >
    > Głównie zajmuję się cyfrówką i mam przeczucie, że coś pominąłem. Pomożecie?

    Ja tam bym dodal jakies troche pF pomiędzy odwracajacym i wyjsciem op
    ampa bo moze byc generator.

    Adam Gorski

  • 5. Data: 2009-06-08 15:32:11
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Elektrolot napisał:
    > Projektuję urządzenie w którym muszę mierzyć pobór prądu przez układ
    > zewnętrzny. Pobór prądu będzie mały do około 1A. Chciałem zastosować
> [...]

    W przypadku LM324 rezystor pomiarowy dać od strony masy. Przy
    rezystancji pomiarowej 0,1om przy prądzie 1A odłoży sie na nim 100mV
    więc dobrze by było aby wzmacniacz pracował w układzie nieodwracającym i
    dawał jakieś sensowne wzmocnienie np 10x.
    P.S. W jakim celu jest ten MOSFET ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 6. Data: 2009-06-08 16:56:05
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > P.S. W jakim celu jest ten MOSFET ?

    Element podręcznikowego źródła prądowego na WO (sterowanego napięciem na
    pinie 3).

    http://obrazki.elektroda.net/46_1225789184.jpg

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 7. Data: 2009-06-08 17:12:34
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Zbych napisał:

    > Element podręcznikowego źródła prądowego na WO (sterowanego napięciem na
    > pinie 3).
    >
    > http://obrazki.elektroda.net/46_1225789184.jpg

    Może źle sformułowałem :-) Pisząc w jakim celu miałem na myśli po kiego
    grzyba w układzie pomiaru prądu jest źródło prądowe na wyjściu, które
    wymusza spadek napięcia na kolejnym rezystorze ? Nie prościej brać
    sygnał z wyjścia WO ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2009-06-08 17:27:05
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > grzyba w układzie pomiaru prądu jest źródło prądowe na wyjściu, które
    > wymusza spadek napięcia na kolejnym rezystorze ? Nie prościej brać

    Pewnie jest to przerżnięte z schematu blokowego któregoś z układów do
    pomiaru prądu po stronie "wysokiej".

    http://www.linear.com/pc/images/product/thumbnail/38
    178_1.jpg

  • 9. Data: 2009-06-08 18:16:53
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:
> [...]
    > więc dobrze by było aby wzmacniacz pracował w układzie nieodwracającym i
    > dawał jakieś sensowne wzmocnienie np 10x.

    Znalazłem ten układ gdzieś w necie. Jak wyprowadziłem sobie wzór na spadek napięcia
    na rezystorze R3
    wyszło, że jest liniowo zależy on od prądu płynącego przez R1.
    Pomysł z rezystorem na masie też rozważałem ale odpadł z uwagi, na to, że oba układy
    muszą mieć
    połączone masy.
    Przy takim założeniu nie da się tego zrobić w konfiguracji wzmacniacza
    nieodwracającego.

    Dziękuje za sugestie co do Rail to Rail.

    pozdrawiam
    Elektrolot

  • 10. Data: 2009-06-09 08:57:29
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:h0jgu0$aj3$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > grzyba w układzie pomiaru prądu jest źródło prądowe na wyjściu, które
    > wymusza spadek napięcia na kolejnym rezystorze ? Nie prościej brać sygnał

    W takim układzie na wyjściu WO może być sygnał jedynie względem plusa
    zasilania - może jakieś procesory mają wejście przetwornika A/C które by to
    zaakceptowało, ale ja nie znam.
    P.G.