    From: marek augustynski <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ubywa nas... [cross]
    Date: Tue, 1 Nov 2011 05:32:45 -0700 (PDT)

    > Możesz wyjawić jaki to talent? Moim zdaniem talent do pisania masz.

    Potrafię się ruszać. Moje ciało staje się czymś jakby niezależnym od
    umysłu. Mam to od zawsze i wiem. Już jako małe dziecko zdobywałem
    wszelkie "mistery tańca" na koloniach i w szkole. Powinienem z tego
    żyć, bo to jedyna rzecz, której nie czuję gdy ją robię.
    Dobry tancerz jest muzyką, może praktycznie stać w miejscu jako jedno
    wielkie bijące serce. Nawet wśród zawodowych tancerzy spotyka się
    niewielu utalentowanych. Są przeważnie techniczni.

    Z pisaniem wydaje się podobnie ale w przeciwieństwie do tańca pisanie
    odbierane jest w sposób intelektualny. I niestety żeby dobrze pisać
    trzeba mieć łeb. Możesz puścić się i pisać ale potem przeczytasz swoje
    słowa i je przeanalizujesz. Pisanie ma w sobie coś zimnego. Nie możesz
    czarować, co mi na przykład się zdarza. Musisz wyzbyć się takich
    pokus, czyli myśleć. Pisarstwo prezentuje twoją ciemnotę w całej
    okazałości.

    Fotografia jest obrazem zatrzymanego czasu. A przecież przekaz
    powinien być podprogowy, nie pozwalać na złapanie momentu, wciągać w
    swój świat. Dopóki w świadomości widza nie następuje rozbicie trwania
    zdjęcia dopóty ono nie staje się trywialne. Samo medium jest więc
    tutaj przeszkodą, bo fotografia nie dość że zamraża to jeszcze
    pokazuje rzeczywistość wprost. Możesz się jej przyjrzeć, "poczytać",
    co oznacza, że będziesz próbował ją rozszyfrować. Oglądanie fotografii
    jest bezustanną próbą jej obalenia. Zachwycasz się czymś co z całych
    sił próbujesz w swoich oczach zniszczyć, po to właśnie, żeby widzieć
    więcej. To niezły paradoks. Trzeba mieć albo wielką zdolność aby
    oszukać siebie jako fotografa albo być po prostu ślepcem.

    Talent jest ponad intelektualną sprawność. Jednocześnie są dziedziny,
    w których twój rozum decyduje o skali umiejętności, bo przecież od
    niego zależy jak wysoko ją wypchniesz.

    marek