  • Data: 2009-07-08 23:31:23
    Temat: Re: UWAGA !!! Skradziono torbę ze sprzętem Olympus
    Od: "adam" <j...@o...maile.com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jan Rudziński" napisał
    [...]
    > W książce "Freakomia" jest opisana historia przedsiębiorcy, który w USA
    > dostarczał na tej zasadzie bajgle z twarożkiem do firm.
    > Ustawiał koszyk i miseczkę na pieniądze na korytarzu, a jeśli uzysk spadał
    > poniżej IIRC 90%, zabierał się.

    Freakonomia ; )

    > Zebrał liczne dane z wielu firm, bo interes kręcił się długie lata. Nie
    > pamiętam szczegółowych wyników, w każdym razie odsetek bajgli zjadanych
    > bez zapłaty był znacznie większy na piętrach dla wyższego kierownictwa.
    >
    > A tak bliżej geograficznie - w ten sposób sprzedawano bilety w Berlinie
    > (stolicy NRD) i w Moskwie.
    > Jedynym utrudnieniem było to, że gdy wyjmował bilet, jego wrzutka była
    > dokładnie widoczna w specjalnym okienku, więc wszyscy widzieli, czy
    > delikwent wrzucił monetę czy guzik.

    Jestem przekonany, że w dużej mierze za zachowania ludzi w takich sytuacjach
    odpowiedzialny jest fakt okoliczności - ew. świadkowie lub/i opresywny
    system, w którym funkcjonują.
    W dzisiejszych czasach system widzi coraz dalej za sprawą kamer i to też
    może wpływać na zachowania.
    Nowozelandzkie obyczaje są o tyle budujące, iż mają miejsce na szlakach
    gdzie, jak sądzę, działa uczciwość bez świadków.

    Przykład z bajglami fantastyczny - ale nie powiem, że jestem zaskoczony ; )

    adam