  • Data: 2009-11-23 09:11:11
    Temat: Re: UV filter
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 22 Nov 2009, XX YY wrote:

    > za flary odpowiedzilany sa w. przeciwodblaskowe.
    > nie kupuje sie filtra bez warswy przeciwodblaskowej.

    Oczywiście.
    I dlatego uwaga o "urban legend" jest nie na miejscu, bez
    wyraźnego zaznaczenia, że chodzi o filtry *z dobrymi powłokami*.
    A i tak czasem trzeba zdjąć.
    (przypomnę: od lat używam na hybrydzie, ze względu na wygodę
    w porównaniu do pilnowania gdzie to ostatnio dekielek spadł).

    > byc moze warstwa przeciwodblaskowa na filtze jet skuteczniejsza niz na
    > przedniej soczewce.
    >
    > flary nie musza wystpic zawsze przy stosowaniu filtrow.

    Oczywiscie że nie.
    Problemem jest m.in. słaba dostępność filtrów o wypukłym kształcie
    (tak jak typowo 1. soczewka obiektywu), które nie miałyby cechy
    "jak już będzie flara, to duża", stąd pewnie pochodzą wszelkie
    komentarze o *istotnym* pogorszeniu podatności na flary po założeniu
    filtra.

    > jest oczyistym chyba iz na filtr stosuje sie oslony przeciwsloneczne.

    Osłonę stosuję jak trzeba - czysto mechanicznie przeszkadza
    przy wyciąganiu i chowaniu aparatu. A i jak trzeba a źródło światła
    jest daleko od "granicy", to prościej przysłonić ręką niż użerać
    się z przysłoną.
    Owszem, użycie ręki w roli przysłony jest oczywiste, nie zaprzeczam.
    Wyjątkiem są obiektywy z osłoną w postaci rurki montowanej *w*
    obiektywie (wysuwanej), acz obawiam się, że da się zastosować tylko
    w tele a i tak będzie występowała podatność na winietę.

    > Jesli na obiektyw z cofnieta soczewka nakrecimy flitr UV i nie
    > zalozymy oslony przeciwslonecznej to moze byc rzeczywiscie czasem
    > gorzej.

    Przecież chodzi o przypadki, kiedy flar NIE DA się uniknąć, np.
    kiedy słońce albo jakieś lampy są *w kadrze*.
    Wtedy właśnie podatność na flary powoduje opłacalność zdjęcia
    filtra ochronnego.

    > ale to sa rzeczy podstawowe - oslona przeciwsloneczna jest
    > obowiazkiem.

    Osłona nie osłoni przed czymś, co ma być na zdjęciu :>
    Za to zdjęcie źródła flar - i owszem.

    > regula goralska mowi : nie kupuje sie obiektyu z plastikowym bagnetem

    Y tam.
    Ustanawiaj sobie "reguły", jak będzie obiektyw tele, który jest uzywany
    na tyle rzadko, że pewnie kiedyś na złomowanie pójdzie nieuszkodzony,
    to co komu plastik wadzi :|

    > i z krecaca morda.

    A to są takie? ;)
    (oczywiście wiem, ale chyba nie miałem okazji użyć).

    pzdr, Gotfryd