  • Data: 2012-11-13 23:00:38
    Temat: Re: UEFI, GPT itd...
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13.11.2012 21:57, Latet pisze:
    > Pomóżnie mi proszę zrozumieć, jaka jest zależność pomiędzy UEFI a GPT.

    Wszystko masz ślicznie opisane tu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

    > Jeśli dysk jest partycjonowany wg schematu GPT, to czy warunkiem koniecznym do
    uruchamiania z niego systemu operacyjnego jest płyta główna z UEFI zamiast BIOS?

    Jeżeli ma *tylko* GPT, to tak. Ale zazwyczaj oprócz GPT jest
    też zapisywany szczątkowy MBR tak, aby można było uruchomić
    system starą metodą.

    > Czy nowy dysk można spartycjonować wg GPT spod Win7 uruchomionego na "starym"
    pececie ze zwłykłym BIOS, i potem go na tymże komputerze używać jako dysku na dane?

    Nie widzę przeciwwskazań.

    > Używam od lat bardzo pomocnych narzędzi do HDD odpalanych z boot-CD (np. BootIT NG,
    MHDD) - co one "zobaczą" na dysku z partycjami GPT? Czy to, co zobaczą będzie
    zależało od tego, czy w kompie jest
    > UEFI? A co zobaczą, gdy dysk jest "starego typu", ale płyta główna ma już tylko
    UEFI?

    Zobaczą co chcą. Jeżeli obsługują tylko MBR, to niezależnie
    od tego, czy na komputerze jest stary BIOS, czy UEFI, zoba-
    czą zawartość MBR (czyli prawdopodobnie jedną wielką party-
    cję nieznanego typu) i ją zinterpretują.

    """""""|
    | | |
    ......./