  • Data: 2024-01-14 19:25:05
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 14/01/2024 18:58, io wrote:
    > Nie wystarczy zaprojektować automatykę tak by nie zależała od tego
    > pieprzonego HA?

    To jest bardzo *trudne*.

    Albo inaczej: koszt zmiany, w systemie rozproszonym, jakiegokolwiek
    detalu jest bardzo wysoki.

    Wyobraź sobie, że chcesz, aby wyłącznik światła na podjeździe uruchamiał
    oświetlenie nie tylko podjazdu, ale również odpalał nagrywanie kamery
    oraz dodotkowo był połaczony z czujnikiem ruchu. Normalna sprawa. Ale o
    tej kamerze nie pomyślałeś jak projektowałeś.

    Nie dośc, że musisz wymienić oprogramowanie w przycisku, to jeszcze
    wykonać orkę i wywołać z niego API jakiegoś systemu monitoringu. To może
    być nietrywialne zagadnienie, a nawet przekraczać możliwości małego
    kontrolera.

    Ta unifikacja realizowana jest przez centralne aplikacje takie jak HA
    czy dedykowane Xiaomi/Sonoff, chumrowe rozwiązania. ALe nie masz tego u
    siebie. Musisz robić to ręcznie.

    Nie wiesz, że to trudne, bo jeszcze tego nie zrobiłeś.

    Oczywiście, w przypadku napotkania takiego problemu zastosujesz typowe
    rozwiązanie: wmówisz sobie że to zbędne. I ok, nie ma z tym problemu,
    podejście rozproszone jest bardzo mało elastyczne na etapie
    rekonfiguracji i tworzysz taki system zdając sobie sprawę z problemów,
    wszak.

    Ponadto Twój system zapewne i tak będzie zależał od czegoś centralnego:
    na przykład routera, serwera DHCP czy nawet obecności zagłuszania od
    falownika sąsiada. Ilość "centralnych" problemów jest znacząca. Dam
    przykład nieoczywistego: niektóre wyłączniki sonoff, jakie mam w sieci,
    potrafią się "zawiesić" w wyniku skoku napięcia. Są martwe przez kilka
    minut. Wot, zaleznośc od centralnego *zasilania* ... czyli co? Akumulatory?

    Jeśli chcesz zbudować system automatyki, w którym nie ma routera, DHCP
    itd itp to czeka Cie orka wręcz kosmiczna: moduły musza się komunikować
    ad-hoc z sobą. Oceń na ile to będzie łatwe, szczególnie do zmian.

    Moja automatyka, mimo zarządzania z HA, nie zależy od HA. Jeśli wyłacze
    serwer to zdecydowana większość elementów domu pracuje tak samo. Nie
    mogę wyłaczyć światła w ogródku z telefonu, ale mam też do tego normalny
    przycisk. Nie mogę zmienić temperatury na kaloryferze z telefonu, ale
    mam do tego pokretło.

    Ludzie szacują ryzyko stawiania centralnego systemu, ale zyskują w ten
    sposób łatwość rekonfiguracji całości. Jeśli nie chcesz mieć łatwo, to
    przeciez nikt nie zmusza Cie do używania. Rób po swojemu, całość
    dyskusji nie bierze się z tego, że ktoś ma pretensje do tego pomysłu,
    tylko z kłamstw o niestabilności HA ogólnie. On jest tylko niestabilny
    na gównianym hardware. Jeśli ta niestabilnośc to jedyny argument jaki
    masz przeciw, to nie masz argumentu przeciw. Ale dalej nikt nie zmusza
    Cie do robienia na HA, rób jak uważasz.