  • Data: 2011-02-10 13:15:51
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po
    > prostu większa
    > energia zgromadzona w układzie, prawda.
    > Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi
    > zgromadzonej,
    > "wywalasz" tę energię w kosmos.

    Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ
    tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie
    nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? Energia
    silnika nie bierze się z powietrza, ale ze spalenia
    mieszanki paliwowo-powietrznej. Zimne powietrze ma większośż
    gęstość, czyli zimnego można wtłoczyć więcej do cylindra, a
    co za tym idzie można zapodać też więcej paliwa utrzymując
    właściwy stosunek (bodajże stechiometryczny to się nazywa).
    Więcej mieszanki=więcej energii.
    Ale może nie mam racji ;-)

    > Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest
    > gęstsze przy danym
    > ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do
    > komory
    > spalania.

    ...i utworzyć więcej mieszanki o tych samych proporcjach.
    Czyli mniej więcej to co napisałem wyżej :-)

    > A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby
    > wytworzyć ciepło, i
    > w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

    Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła,
    ale od zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z
    ciekłych węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie
    mniejszej gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna
    różnica. Uważasz że pocisk wystrzeliwany jest z naboju
    wskutek rozgrzania prochu?