  • Data: 2013-01-26 02:06:14
    Temat: Re: Trzebielino
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 00:58:28 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > A jakby tak zwyczajnie i po polsku zapodać, ile watów biorą i ile lumenów
    > dają użyte LEDy, najlepiej w porównaniu z niskoprężną sodową, całą
    > gotową lampą (wraz z pożeraczami energii na wysokie napiecie
    > rzecz jasna oraz stratami na lustrze, też niezerowymi) to byłoby
    > nomen omen jaśniej :>

    Kiedy wlasnie podaja
    http://www.ecat.lighting.philips.com/l/selenium-led/
    910925654712_eu/
    system flux 5500 lm,
    System power 56 W
    Total luminous flux 4810 Lm
    Luminous efficacy 87 Lm/W

    Ostatnia liczba nie wzbudza szacunku, no i nie wiem o co chodzi:
    razem z dlawikiem sodowka nie jest duzo lepsza, straty w oprawie, biale
    swiatlo powoduje znacznie lepsza widocznosc niz zolte, czy po prostu jest
    dwa razy oszczedniej, ale trzy razy ciemniej ..

    > Inna sprawa, że nie wyjaśniono czego (jakich źródeł światła) tam
    > poprzednio używali.

    http://www.lighting.philips.com/pwc_li/pl_pl/project
    s/Assets/projects/trzebielino/Trzebielino-Pierwsza_g
    mina_w_Polsce-100procent_LED.pdf

    "Ponad połowę wymienionych opraw stanowiły przestarzałe oprawy rtęciowe o
    mocy 250W oraz 125W."

    Ale rteciowki o ile pamietam mialy sprawnosc rzedu 75lm/W, wiec znow nie
    tak znaczaco mniej. To bylo bez uwzglednienia dlawika, czy lampy byly juz
    stare i zmatowialy, a moze po prostu wszyscy sobie gratulowali i wyplacali
    nagrody i nikt nie pytal czy nie za ciemno.
    No chyba ze te 250 to wkrecili za komuny, a teraz potrzeby sie zmienily :-)

    > Niemniej za "NISKOSPRAWNE lampy sodowe" autorowi artykułu jakiś
    > tytuł się należy. >200lm/W to akurat typowe dla niskoprężnej sodowej,

    No i jeszcze "Nastąpiła znacząca poprawa oświetlenia ulic i wzrosło
    poczucie bezpieczeństwa mieszkańców. Białe światło emitowane przez
    diody LED postrzegane jest jako bardziej naturalne i jaśniejsze."

    Ok ... tylko ze polowa to byly rteciowe, biale :-)

    > Inna sprawa, że jakby porównywać "jakość światła" białego
    > (luminoforowego) LEDa z sodową niskoprężną, to jesteśmy sporo
    > do przodu ze względu na widmo.

    Az tak sporo to nie, bo w tym przypadku CRI ledwo ">60".

    > Grafika nie zadowoli :P ale w okolicach lampy rtęciowej (też
    > luminofor w końcu) będzie.

    Chyba jednak inny luminofor i to swiatlo bardziej zolto-niebieskie.

    J.