  • 11. Data: 2010-06-24 13:19:32
    Temat: Re: Tranzystory starej generacji
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Thursday, June 24, 2010, 3:12:32 PM, you wrote:

    [...]

    > Omomierzem się nie da zmierzyć?

    Potrafisz omomierzem odróżnić kolektor od emitera? Bo ja nie...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-06-24 13:21:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Pewnie, że się da.

    Jak omomierzem odróżnić kolektor od emitera?

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-06-24 13:22:17
    Od: "Longin Szatkowski" <l...@o...pl>

    Użytkownik "m" <...@n...pq> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Longin Szatkowski" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > http://tinyurl.com/34q8f9j
    >
    > Jak we "wzorcowym" BC107: po kolei E,B,C
    > http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/G/5
    /TG5.shtml
    > http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/G/5
    /0/TG50.shtml

    > Na obudowie nie jest baza, co najwyżej kolektor
    Bardzo Wszystkim dziękuję za wyczerpujące informacje.
    L.S.

  • 14. Data: 2010-06-24 13:22:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.06.2010 15:12, schrieb Desoft:

    > Omomierzem się nie da zmierzyć?

    Pewnie, że się da. Tylko germanowe mają dość niski opór C-E (rzędu
    kilkaset kOhm, kilka M), a poza tym to zachowują się normalnie.

    Waldek

  • 15. Data: 2010-06-24 13:28:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.06.2010 15:08, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > A nie szkliwem?

    Muszę sprawdzić w domu, ale wyglądało mi to na tworzywo.

    > TG50 też były w takiej obudowie. Z technologicznych względów baza na
    > obudowe miała sens (towarzysze radzieccy tak robili), ale bywały też
    > konstrukcje mocowania struktury wewnątrz obudowy, które pozwalały na
    > odizolowanie bazy od kapturka (to chyba dla mniejszej podatności na
    > zakłócenia). Czy TG50 miał odizolowaną bazę, tego dokładnie nie
    > pamiętam.

    TG2-5 miały obudowy cylindryczne z kulistą główką. TG50 wczesnego
    gatunku (te zielone) miały jakby meloniki. Obudowy pochodziły chyba z
    ZSRR (albo i na odwrót, ChGW), tylko radzieckie tranzystory (chyba P322)
    były w obudowach czarnych, a polskie w zielonych.

    > Ja zawsze spotykałem takie w jasnym kolorze liści tulipanowych (szpinaku
    > po wyrzyganiu nigdy nie widziałem, może to ten sam kolor).

    No tak mniej więcej ;-). Wygląda, że nie karmiłeś dzieci szpinakiem
    (moje bardzo lubiły szpinak, ale wypadki się zdarzały).

    Waldek

  • 16. Data: 2010-06-24 13:34:23
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.06.2010 15:19, schrieb RoMan Mandziejewicz:
    > Hello Desoft,
    >
    > Thursday, June 24, 2010, 3:12:32 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Potrafisz omomierzem odróżnić kolektor od emitera? Bo ja nie...

    Czasem się da: podłączasz omomierz między C i E i mostkujesz bazę z C i
    z E (najlepiej przez opornik), albo lepiej dajesz napięcie przez opornik
    między bazę a emiter (kolektor). Omomierz powinien się wychylić, niższa
    oporność przy prawidłowym podłączeniu (+ do C dla NPN, - dla PNP). Tylko
    trzeba wiedzieć, gdzie omomierz ma + a gdzie -. A jak się ma multimetr z
    pomiarem h21E, to w poprawnym połączeniu wzmocnienie układu jest większe
    (w sumie to samo, co powyższy pomiar).

    Waldek

  • 17. Data: 2010-06-24 13:46:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > z ZSRR (albo i na odwrót, ChGW), tylko radzieckie tranzystory (chyba
    > P322) były w obudowach czarnych, a polskie w zielonych.

    Ruskie tranzystory miały obudowę w kształcie melonika, do którego
    doklejono (a właściwie zgrzano) od spodu drugi niski kapelusik.

    > No tak mniej więcej ;-). Wygląda, że nie karmiłeś dzieci szpinakiem

    Nie, nie karmiłem. Ale może to i dobrze. Za to teraz dzieci mnie tym
    czasem karmią -- potrafią przyrządzić szpinak na sto sposobów. Dobre
    to nawet.

    > (moje bardzo lubiły szpinak, ale wypadki się zdarzały).

    Wcinały aż do zrzygania?

    Idea karmienia dzieci szpinakiem wzięła się z pomyłki drukarskiej.
    Zecer przestawił przecinek czy też dorzucił przed nim jakąś cyferkę
    i w tabelach żywieniowych pojawiła się Wyjątkowa Roślinka przebogata
    w żelazo. Dużo czasu minęło zanim zbadano jeszcze raz i wyszło, że
    skład szpinaku niewiele różni się od innych badyli.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2010-06-24 14:47:38
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Potrafisz omomierzem odróżnić kolektor od emitera? Bo ja nie...

    Namierzasz bazę, to proste.
    Do domniemanego kolektora przykładasz minus omomierza (podejrzewam pnp)
    do emitera plus. Ślinisz palec i przykładasz do bazy. drugi palec
    przykładasz do jednej i potem do drugiej końcówki omomierza. Krótko mówiąc
    mierzysz betę tranzystora. W układzie odwróconym jest dużo mniejsza od
    układu standardowego.
    We współczesnych miernikach jest pomiar bety, jakby ktoś miał problemy z
    poślinieniem palca, ale kiedyś stosowałem nagminnie tą metodę na mierniku
    UM200.

    --
    Desoft

  • 19. Data: 2010-06-24 14:55:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Thursday, June 24, 2010, 4:47:38 PM, you wrote:

> [...]
    > przykładasz do jednej i potem do drugiej końcówki omomierza. Krótko mówiąc
    > mierzysz betę tranzystora. W układzie odwróconym jest dużo mniejsza od

    To dotyczy współczesnych tranzystorów. Germanowe miewały wyższe
    wzmocnienie w układzie inwersyjnym niż normalnie...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2010-06-24 14:59:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.06.2010 15:46, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Ruskie tranzystory miały obudowę w kształcie melonika, do którego
    > doklejono (a właściwie zgrzano) od spodu drugi niski kapelusik.

    tak wyglądały też pierwsze TG50

    > Nie, nie karmiłem. Ale może to i dobrze. Za to teraz dzieci mnie tym
    > czasem karmią -- potrafią przyrządzić szpinak na sto sposobów. Dobre
    > to nawet.

    też lubię.

    > Wcinały aż do zrzygania?
    Nie, ale czasem coś wychlupło ;-)

> [...]
    > w żelazo. Dużo czasu minęło zanim zbadano jeszcze raz i wyszło, że
    > skład szpinaku niewiele różni się od innych badyli.

    Nie całkiem tak, ale prawie masz rację. Pomyłka była nie u drukarza,
    tylko sami eksperymentatorzy dali pupy. Zbadali zawartość żelaza w
    suchej masie i źle przeliczyli na Realnie Egzystującą Roślinkę. No i
    wyszło, że szpinak ma 10-100x więcej żelaza niż cokolwiek innego. Potem
    okazało się, że ma co prawda dość dużo, ale sałata zielona ma tyle samo.

    Waldek