  • 31. Data: 2010-06-25 11:20:27
    Temat: Re: Tranzystory starej generacji
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nie znam się na technologii, ale takie moje niepodparte wiedzą wyczucie mi
    > sugeruje, że jakby wykonać tranzystor składający się z dwu identycznych
    > złączy (nie mówię o dwu osobnych diodach połączonych w szereg) to chyba by
    > jednak coś tam wzmacniał. Mylę się ?

    Też tak mi się wydaje. Jak pisałem wcześniej germaowe można obracać dookoła
    i dalej działają.
    Oczywiście przy współczesnych tranzystorach, które mają betę dla
    pojedyńczego tranzystora nawet 10000, to tylko sztuka dla sztuki.
    Jedynie do czego można wykorzystać tranzystory germanowe, to fakt że mają
    niższe napięcie BE i german zachowuje się trochę inaczej (np.: z
    temperaturą).

    --
    Desoft

  • 32. Data: 2010-06-25 20:40:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > identycznych złączy (nie mówię o dwu osobnych diodach połączonych w
    > szereg) to chyba by jednak coś tam wzmacniał. Mylę się ?

    Nie mylisz się. Te złącza nie były identyczne - emiter wtapiano później,
    w efekcie miał ostrzejszy profil domieszkowania. HFE rzędu 30 to był
    wyjątkowo dobry tranzystor, rzadko się taki luksus w stopowych trafiał.

    I właśnie uświadomiłem sobie że walnąłem babola - oczywiście że na
    obudowie była baza bo bazą był ten początkowy monokryształ germanu.

    --
    Darek

  • 33. Data: 2010-06-25 21:14:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Jun 2010 13:11:33 +0200, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    >złączy (nie mówię o dwu osobnych diodach połączonych w szereg) to chyba by

    Nawet wiecej niz troche. Troche to wzmacnia tranzystor epikaksjalny
    uzyty odwrotnie, czyli z profilem domieszkowania odwrotnym niz trzeba.

    J.

  • 34. Data: 2010-06-25 22:45:18
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 25.06.2010 10:06, Desoft pisze:

    > Jeszcze mi się przypomniało...
    > jakiś odbiornik radiowy miał tranzystory na podstawkach, grał
    > niezależnie od tego jak włożyło się tranzystor w podstawkę.

    Np. ruska "Selga" :-) Ale przy odwrotnym włożeniu był odczuwalny spadek
    wzmocnienia.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 35. Data: 2010-06-26 19:46:46
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek Lewandowski napisał:
    > dla krzemowych małosygnałowych B-E często zeneruje przy około 5V.
    > Na niektórych miernikach z baterią 9V daje się to zauważyć na zakresie
    > 2MOhm

    Cześć!
    Może to trochę odbiega od tematu ale dość ciekawie działa analizator
    półprzewodników:
    http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_dca55.html
    Nieistotne jak się podłączy, na wyświetlaczu i tak poda na którym
    kolorze chwytaka jest właściwa elektroda tranzystora lub innego
    półprzewodnika.
    Prawidłowo rozpoznaje niskonapięciowe tranzystory germanowe. Wykłada się
    na stosowanych w odchylaniu starych, rosyjskich turystycznych TV, np.
    typu GT906AM, traktując je jako matrycę diodową lub dwukolorową diodę LED.
    Prawidłowo rozpoznaje i wyświetla parametry różnych jednozłączowych,
    darlingtonów, MOS, FET. Nie miałem okazji sprawdzić tylko IGBT ale
    myślę, że sobie nie poradzi. Nie daje rady, również według instrukcji,
    tyrystorom i triakom z bramką wyzwalaną ponad 5mA.
    Zasada jest prosta - podać na wyjścia różne napięcia, zmierzyć prądy i
    wywnioskować co to jest :-) Podziwiam ludzi zdolnych do wymyślenia
    takiego czegoś. W środku mikrokontroler i kilka elementów dodatkowych -
    prościzna :-)
    Maciek