  • 1. Data: 2010-11-04 12:38:12
    Temat: Transoptor 3kV (Viorm)
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Cześć,

    chcę przenieść sygnał analogowy (pomiar prądu) z potencjału 3kV na 0V. Nie
    musi być przesadnie liniowo.
    Wymyśliłem, że użyję do tego celu IL300. Niestety, Vishay w pdf-ie nie
    wspomina nic o napięciu roboczym izolacji, natomiast podaje napięcie testowe
    5,3kV / 1min.
    Może kojarzy ktoś jakiś w miarę liniowy transoptor (czyli najlepiej z gołą
    fotodiodą na wyjściu), do którego mógł bym z czystym sumieniem przyłożyć 3kV
    rms? Nieliniowość mogę kompensować prockiem (10-bitowy ADC), byle by CTR z
    temperaturą za mocno się nie bujało.

    Może jakiś inny sposób pomiaru prądu na względnie wysokim potencjale?

    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2010-11-04 13:14:43
    Temat: Re: Transoptor 3kV (Viorm)
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.11.2010 13:38, schrieb Maciek:
> [...]
    > ADC), byle by CTR z temperaturą za mocno się nie bujało.
    >
    > Może jakiś inny sposób pomiaru prądu na względnie wysokim potencjale?

    IL300 jest chyba trochę za chudy na 3kV rms. Wogóle transoptory na te
    napięcia nie są tak częste. Masz jakieś zasilanie po gorącej stronie? Na
    twoim miejscu zabrałbym się za digitalizowanie właśnie po gorącej
    stronie, a optokoplerem przesyłał już gotowe cyfrowe dane. Wtedy możesz
    nawet zrobić własny sprzęg na światłowodzie, albo wziąć np cny65 i masz
    spokój. Druga metoda to przekładnik prądowy, transformatorowy lub Halla.
    Trzecia, to transformatorowy sprzęg. W sumie tak jak optyczny, tylko
    elementem separującym jest transformator, napięcie wejściowe jest użyte
    jako modulacja WCz. Gotowce widziałem niestety tylko na niższe napięcia
    (do 2.5kV).
    Co do zasilania, to jest takie fajne rozwiązanie, które stosuje znajoma
    firma do pomiaru kabli WN. Tutaj koledzy potrzebują sprzęg optyczny
    pracujący przy 400kVrms. Zasilanie leci światłowodem, po gorącej stronie
    jest fotoelement, który produkuje energię elektryczną ze światła lasera,
    którym jest zasilany światłowód. Wszystko chodzi ma odległości rzędu
    kilometrów. Tylko lasery zasilające trzeba co jakiś czas wymieniać ;-).

    Waldek

  • 3. Data: 2010-11-04 13:47:57
    Od: "grin" <s...@a...er>

    Użytkownik "Maciek" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
    > No właśnie chyba nie. Nawet popędzieł bym go analogowo, ale tutaj piszą,
    > że Viorm = 1450Vpeak :

    może coś takiego
    http://bot.co.uk/OptoCouplers.aspx?page=21

  • 4. Data: 2010-11-04 14:10:59
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8jfpn3Fsr0U6@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > twoim miejscu zabrałbym się za digitalizowanie właśnie po gorącej stronie,
    > a optokoplerem przesyłał już gotowe cyfrowe dane.

    No właśnie nie mam zasilania po wysokiej stronie. Prąd mierzony jest z
    zakresu 0-10mA.
    Mniej więcej taka też będzie wydajność tych 3kV.

    http://www.vishay.com/docs/83540/83540.pdf

    > Druga metoda to przekładnik prądowy, transformatorowy lub Halla.

    Tak właśnie w tym kierunku kombinuję. Z gotowych (tanich) przekładników
    znalazłem tylko na prądy nie mniejsze niż 5A. Nie wiem, czy te moje 10mA nie
    zginie w zaindukowanych przy okazji śmieciach. Z kolei nie nawinę na nim nic
    ekstra przewodem na 3kV (bo nawijać gołym drutem to bym się chyba nie
    odważył).
    Popatrzę jeszcze na hallotrony - to może być dobry pomysł.

> [...]
    > którym jest zasilany światłowód. Wszystko chodzi ma odległości rzędu
    > kilometrów. Tylko lasery zasilające trzeba co jakiś czas wymieniać ;-).

    Też mi to chodzi po głowie, ale na rozwiązania wyższej klasy (czyli na
    później).
    A swoją drogą mogę zapytać, co to za firma?

    Dzięki za wskazówki,
    Maciek

  • 5. Data: 2010-11-04 14:41:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.11.2010 15:10, schrieb Maciek:

> [...]
    > Mniej więcej taka też będzie wydajność tych 3kV.

    > No właśnie chyba nie. Nawet popędzieł bym go analogowo, ale tutaj piszą,

    CNY65Exi ma napięcie testowe 11.6kV, 3kVrms powinien przetrzymać.

> [...]
    > później).
    > A swoją drogą mogę zapytać, co to za firma?

    firma nazywa się mTronix, należy do austriackiej grupy Omicron, siedzi w
    Berlinie . Nie mają strony web, ChGW dlaczego. Aha, są jeszcze gotowce
    do pętli prądowej 0-20mA, podobno też na wysokie napięcia. Wpadło mi w
    oko jak szukałem po sieci, coś z Tajwanu. Możesz poszukać tym tropem.
    Inna możliwość, to wziąć jakiś układ na baterię na oszczędnym procku. Co
    prawda musisz wymieniać co jakiś czas baterie... Albo od razu jakiś
    energy harvester. Chyba TI ma akurat w programie test boardy z
    harvesterem na burcie.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-11-04 14:57:23
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/04/2010 10:41 AM, Waldemar Krzok wrote:
    > energy harvester. Chyba TI ma akurat w programie test boardy z
    > harvesterem na burcie.

    Bawiłem się ez430-rf2500-seh
    (http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders/print/ez430
    -rf2500-seh.html).
    Harwester ma na pokładzie fotoogniwo i baterie z przetwornica, a do
    niego w komplecie jest płytka z msp430 i radiem na 2.4GHz. Ogniwo przy
    oświetleniu żarówką produkuje wystarczającą ilość energii aby wysłać
    paczkę z danymi co kilka-kilkanaście sekund i doładować baterie. Przy
    zasilaniu z samej baterii aplikacja demo ma działać przez kilka godzin.
    Procek ma na pokładzie 10-bitowy ADC więc, jeśli nie musisz mierzyć
    przesadnie często, może to by Ci rozwiązało problem? Sama obecność 3kV w
    pobliżu radia chyba nie uniemożliwi komunikacji radiowej?

    j.

  • 7. Data: 2010-11-04 15:21:16
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8jfupgFsr0U11@mid.uni-berlin.de...

    > CNY65Exi ma napięcie testowe 11.6kV, 3kVrms powinien przetrzymać.

    No tak, ale znowu nigdzie tego nie piszą. Straszna żonglerka tymi
    definicjami panuje.

> [...]

    > prawda musisz wymieniać co jakiś czas baterie... Albo od razu jakiś energy
    > harvester. Chyba TI ma akurat w programie test boardy z harvesterem na

    Dzięki, poczytam trochę. Ale to i tak raczej rozwiązanie na spokojnie, na
    następny raz.

    Maciek

  • 8. Data: 2010-11-04 15:24:55
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Maciek" <f...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Też mi to chodzi po głowie, ale na rozwiązania wyższej klasy (czyli na
    > później).

    A może to zrobić tak jak karty zbliżeniowe.
    P.G.

  • 9. Data: 2010-11-04 20:36:02
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A może to zrobić tak jak karty zbliżeniowe.
    > P.G.
    Zrobiłem transponder na zwykłym - starym PICu18F1xxx.
    Nie było wtedy tych XLP.
    Cewka rezonansowa z kondensatorem była podłączona wprost do dwóch
    wyprowadzeń procesora.
    Startował gdy nadajnik 125kHz był w odległości < kilkanaście centymetrów.
    Po czym nadawał kod, który był dekodowany w odbiorniku zewnętrznym.
    Był tylko procesor, kondensator i cewka rezonansowa, kondensator na
    zasilaniu.
    Żadnych innych elementów, ani baterii. Za prostownik robiły diody
    zabezpieczające,
    już wewnątrz procesora.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 10. Data: 2010-11-05 08:38:40
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilaniu.
    > Żadnych innych elementów, ani baterii. Za prostownik robiły diody

    Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
    Modulowałeś zmieniając pobór prądu procesora (tryby low power itp.) czy może
    wysterowywałeś pin zwarty do masy ?

    W 92 roku ktoś się nas zapytał, czy nie moglibyśmy zrobić klucza
    elektronicznego.
    Dostaliśmy kilka przykładowych rozwiązań - wszystkie stykowe (np. płaski
    kluczyk z 16 polami (4x4) wkładany do zamka z 4 szczotkami - kolejne czwórki
    miały chwilowy kontakt).
    Wtedy sobie wymyśliłem, że można by bezstykowo. Eksperymenty robiłem na
    zwykłych bramkach CMOS. Nic nie słyszałem o RFID i jakichś standardach.
    Wybrałem sobie 10MHz aby uzwojenie zrobić ze ścieżki a nie z drutu i
    osiągnąłem przeniesienie prostokąta z transpondera do czytnika. Moim
    założeniem nie była praca na odległość tylko wsunięcie płytki z kilkoma
    zwojami w szczelinę ferrytu. Modulacja w transponderze dawała 20% zmianę
    prądu zasilania generatora więc wykrycie jej nie wymagało żadnych filtrów.
    Wiedząc, że idea działa potrzebowałem jeszcze tylko małego procesora, aby
    się zmieścił w łebku klucza i na tym poległem.
    Na Elektronice'94 pytałem kilku producentów procesorów o procesor w 4
    pinowej obudowie (zasilanie + wejście + wyjście). Żadnej poważnej rozmowy -
    ogólnie mnie wyśmiali (może dlatego, że nie zgłaszałem zapotrzebowania na
    miliony tylko na setki).
    Ale jednocześnie na jakimś stoisku zobaczyłem karty zbliżeniowe. Nie był to
    taki zwykły RFID - to była jakaś hybryda - moc polem magnetycznym,
    transmisja sprzężeniem pojemnościowym (ta karta chyba musiała leżeć
    bezpośrednio na czytniku).
    P.G.