    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transoptor 3kV (Viorm)
    Date: Thu, 04 Nov 2010 14:14:43 +0100

    Am 04.11.2010 13:38, schrieb Maciek:
    > Cześć,
    >
    > chcę przenieść sygnał analogowy (pomiar prądu) z potencjału 3kV na 0V.
    > Nie musi być przesadnie liniowo.
    > Wymyśliłem, że użyję do tego celu IL300. Niestety, Vishay w pdf-ie nie
    > wspomina nic o napięciu roboczym izolacji, natomiast podaje napięcie
    > testowe 5,3kV / 1min.
    > Może kojarzy ktoś jakiś w miarę liniowy transoptor (czyli najlepiej z
    > gołą fotodiodą na wyjściu), do którego mógł bym z czystym sumieniem
    > przyłożyć 3kV rms? Nieliniowość mogę kompensować prockiem (10-bitowy
    > ADC), byle by CTR z temperaturą za mocno się nie bujało.

> [...]

    IL300 jest chyba trochę za chudy na 3kV rms. Wogóle transoptory na te
    napięcia nie są tak częste. Masz jakieś zasilanie po gorącej stronie? Na
    twoim miejscu zabrałbym się za digitalizowanie właśnie po gorącej
    stronie, a optokoplerem przesyłał już gotowe cyfrowe dane. Wtedy możesz
    nawet zrobić własny sprzęg na światłowodzie, albo wziąć np cny65 i masz
    spokój. Druga metoda to przekładnik prądowy, transformatorowy lub Halla.
    Trzecia, to transformatorowy sprzęg. W sumie tak jak optyczny, tylko
    elementem separującym jest transformator, napięcie wejściowe jest użyte
    jako modulacja WCz. Gotowce widziałem niestety tylko na niższe napięcia
    (do 2.5kV).
    Co do zasilania, to jest takie fajne rozwiązanie, które stosuje znajoma
    firma do pomiaru kabli WN. Tutaj koledzy potrzebują sprzęg optyczny
    pracujący przy 400kVrms. Zasilanie leci światłowodem, po gorącej stronie
    jest fotoelement, który produkuje energię elektryczną ze światła lasera,
    którym jest zasilany światłowód. Wszystko chodzi ma odległości rzędu
    kilometrów. Tylko lasery zasilające trzeba co jakiś czas wymieniać ;-).

    Waldek