  • 11. Data: 2010-11-05 11:04:36
    Temat: Re: Transoptor 3kV (Viorm)
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
    > Modulowałeś zmieniając pobór prądu procesora (tryby low power itp.) czy
    może
    > wysterowywałeś pin zwarty do masy ?
    Ale mi Pan pytania zadał :-)
    To było dokładnie 7 lat temu.
    Zaglądam w źródła i staram się odpowiedzieć na te pytania.
    Jeszcze chwilę.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 12. Data: 2010-11-05 11:26:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > może
    > Ale mi Pan pytania zadał :-)
    > To było dokładnie 7 lat temu.
    > Zaglądam w źródła i staram się odpowiedzieć na te pytania.
    > Jeszcze chwilę.

    Aż tak nerwowo nie czekam na odpowiedź.
    P.G.

  • 13. Data: 2010-11-05 11:38:15
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

  • 14. Data: 2010-11-05 12:17:07
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Pytania 1,2,3:
    > Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
    > Modulowałeś zmieniając pobór prądu procesora (tryby low power itp.) czy
    może
    > wysterowywałeś pin zwarty do masy ?

    ad. 1
    > Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
    Nie było. A dlaczego by miał być?
    Nie twierdzę, że mógłby sie przydać,
    ale o 2 grosze spierać się nie będę:-)
    Te mosfety wyjściowe sa do prądów 20mA,
    wiec ich rezystancja nie zwiera idealnie układu rezonansowego.

    ad. 2
    > Modulowałeś zmieniając pobór prądu procesora (tryby low power itp.) czy
    może
    Nie.
    Po prostu dwa piny były ustawione na "0" przez cały czas.
    Jeśli zwieramy układ rezonansowy, po prostu ustawiamy piny jako wyjściowe.
    Wtedy na obu jest 0V, więc rezystancja miedzy nimi to dwa zwarte Mosfety
    I/O.
    Gdy układ rezonansowy zasila procesor - wtedy ustawiamy porty jako
    wejściowe.

    Poniżej kod
    -------
    SETPOUT
    BTFSS BUFTXD,7 ;Czy na wyjťciu ustawiŠ jedynkŕ?
    GOTO SETZERO ;nie, ustaw 0
    ;----------------------------------
    movlf PORTB_OUT,TRISB ;zwieranie wyjťŠ
    ;----------------------------------
    BSF pOUT ;ustawienie jedynki na porcie pOUT
    GOTO IFLAST
    SETZERO
    ;----------------------------------
    movlf PORTB_IN,TRISB ;rozwieranie wyjťŠ
    ;----------------------------------
    BCF pOUT ;wyzerowanie portu pOUT
    NOP ;wyrˇwnanie
    NOP
    IFLAST
    DECFSZ TLOOP2,F ;Czy wys?aliťmy ju+ wszystkie16 bitˇw?
    GOTO SETNEXT ;nie
    -------
    ad. 3
    > wysterowywałeś pin zwarty do masy ?
    Nie bardzo rozumiem, ale wydaje mi się, że powyższy opis wyczerpuje tą
    kwestię.

    Działa to pięknie.
    Widzę takie rozwiązanie jako idealne do zamka cyfrowego, a także do takiego
    problemu jak ma kolega.
    No niestety trzeba przełamać wiedzę, której nas uczyli w szkole
    i spojrzeć na mikrokontroler trochę analogowo,
    to znaczy oprócz przetwornika A/C ma on na pokładzie prostownik zasilania
    oraz wbudowane mosfety, które można użyć do dławienia drgań :-)

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 15. Data: 2010-11-05 12:33:40
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Aż tak nerwowo nie czekam na odpowiedź.
    > P.G.
    Lepiej temat zamknąć od razu:-)
    Może kolega się odważy na takie rozwiązanie.
    S.

  • 16. Data: 2010-11-05 12:53:59
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie bardzo rozumiem, ale wydaje mi się, że powyższy opis wyczerpuje tą
    > kwestię.

    Chodziło mi o coś podobnego jak zrobiłeś - że pin jest wyjściem i na stałe
    zwarty do masy.
    Ustawiasz 1 to procesor bierze z zasilania te 20mA co MOSFET daje i obciąża
    tym samym obwód rezonansowy.
    P.G.

  • 17. Data: 2010-11-05 13:23:16
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > zwarty do masy.
    > Ustawiasz 1 to procesor bierze z zasilania te 20mA co MOSFET daje i
    A drugi pin obwodu rezonansowego?
    S.

  • 18. Data: 2010-11-05 14:08:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > obciąża

    > A drugi pin obwodu rezonansowego?

    Żeby było jasne: nie dyskutujemy teraz o jakimś rozwiązaniu a jedynie o moim
    pytaniu-pomyśle jak to zrobiłeś bez rezystora.
    Obwód rezonansowy ma swoje niezależne piny. To jest trzeci służący jedynie
    do zwiększenia zapotrzebowania na prąd. Ja bym się spodziewał robienia tego
    przez wrzucanie jakiegoś prądu w rezystor, ale skoro pisałeś, że nie było
    rezystora to myślałem, że może tak do pełnej wydajności wyjścia.

    Z czasów gdy robiliśmy RFID z modulacją FSK i PSK miałem wbite do głowy, że
    sygnał 125k trzeba cały czas zliczać aby trzymać się fazy, a zwierając
    antenę traci się tę możliwość dlatego takie rozwiązanie jak opisałeś było
    poza obszarem moich podejrzeń.
    Przykład programu jaki podałeś nic mi nie mówi, bo ja nie piszę programów.
    Moim zadaniem w tym przypadku było wyłuskanie obwiedni z sygnału 125kHz
    100Vpp zmodulowanego amplitudowo sygnałem 62,5kHz 5mV.
    P.G.

  • 19. Data: 2010-11-05 14:59:58
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > Moim zadaniem w tym przypadku było wyłuskanie obwiedni z sygnału 125kHz
    > 100Vpp zmodulowanego amplitudowo sygnałem 62,5kHz 5mV.

    A...O.K.
    Więc skoro dyskutujemy, to podzielę się swoimi uwagami.
    W pierwotnej wersji zasilanie mikrokontrolera zrobiliśmy w taki sposób,
    że z rezonatora był zasilany układ prostownika dwupołówkowego.
    Jednopołówkowe prostowanie nie wchodziło w grę, gdyż energia
    odebrana z anteny była za mała niestety.
    Modulacja była realizowana mosfetem.
    Znalazłem jakiś wstępny schemat:
    http://www.alpro.pl/transpo/mostek.bmp

    Potem zauważyłem, że mostek dwupołówkowy już jest przecież w
    mikrokontrolerze.
    Po dwie diody od każdego wejścia układu rezonansowego.
    Brakowało jeszcze kondensatora, więc dałem go po prostu na zasilaniu.
    Mosfet też już nie był potrzebny, bo zwierałem układ po prostu wyjściami
    I/O,
    tak jak opisałem to wcześniej.

    Tak więc wyszło na to:
    http://www.alpro.pl/transpo/tylkoLC.bmp

    Tutaj jest już wersja z baterią, a to po to, żeby zwiększyć zasięg.
    Dla kilku centymetrów nie musi jej być.
    My mieliśmy dobry zasięg z baterią ok. 50 cm.

    Mile wspominam te badania i testy.
    S.

  • 20. Data: 2010-11-05 17:18:06
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > niego w komplecie jest płytka z msp430 i radiem na 2.4GHz. Ogniwo przy
    > oświetleniu żarówką produkuje wystarczającą ilość energii aby wysłać
    > paczkę z danymi co kilka-kilkanaście sekund i doładować baterie. Przy
    Wydaje mi się zbyt skomplikowane dla prostych aplikacji.
    Panel wielkości 6x6 cm,
    150$
    Ale fajnie by było, gdyby było takie okienko w scalaku jak w EPROMie.
    Wtedy diodę LED w okienko i fajna optoizolacja.

    Komplikacja wydaje mi się jednak niezbyt ciekawa, bo:
    1) Tor z energią - światło
    2) Tor powrotny - radio

    W porównaniu do pomysłu kolegi Piotra, to niepotrzebna komplikacja.
    Tutaj z kolei, w transponderach, mamy:
    1) Tor z energią - radio
    2) Tor powrotny - to samo radio

    pozdrawiam