  • 1. Data: 2020-07-22 08:30:06
    Temat: Transformator oparty na potencjale wektorowym
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W charakterze ciekawostki:

    https://indico.cern.ch/event/763185/contributions/34
    16061/attachments/1912534/3162801/Daibo_Tue-Af-Po2.2
    4-03_102R4.pdf

    Ludzkość ewidentnie zaczyna coraz lepiej radzić sobie z pełnym
    zrozumieniem koncepcji pola magnetycznego, daleko wykraczając poza
    szkolne modele pola B.

    W powyższym abstrakcie człowiek przedstawia transformator toroidalny z
    rdzeniem z mosiądzu, w którego uzwojeniu wtórnym umieszczonym *wewnątrz
    rdzenia* nie ma strumienia magnetycznego, a jednak energia płynie.
    Zamiast na polu B urządzenie jest oparte na potencjale wektorowym A.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2020-07-22 10:14:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >

    > Ludzkość ewidentnie zaczyna coraz lepiej radzić sobie z pełnym
    > zrozumieniem koncepcji pola magnetycznego, daleko wykraczając poza

    Ludzkość może tak. Szkoda, że ja tego nie ogarniam :(
    P.G.

  • 3. Data: 2020-07-22 11:53:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Ludzkość może tak. Szkoda, że ja tego nie ogarniam :(

    Ja też nie zamierzam udawać eksperta, ale dla mnie jest to kolejny krok
    na drodze odchodzenia od prostacko uproszczonej wiedzy z podręczników.

    Najpierw dowiedziałem się, że w rzeczywistym transformatorze strumień
    zależy od prądu obciążenia. Potem, że zmiana strumienia magnetycznego
    przepływającego przez uzwojenie wtórne nie jest konieczna do transferu
    energii ze sporą sprawnością (transformator parameryczny,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parametric_transformer
    , dostępne w handlu
    http://www.waynekirkwood.com/images/pdf/Paraformer_N
    ewark_1970_Catalog_Page_252.pdf).
    Teraz odkryłem, że tego strumienia w ogóle nie musi być w pobliżu
    uzwojenia wtórnego, które może wręcz być szczelnie zamknięte w metalowej
    puszce.

    Chciałbym móc dokładniej zapoznać się z zaawansowaną elektrodynamiką,
    może w innym życiu... :-(

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2020-07-22 14:08:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >podręczników.

    >Najpierw dowiedziałem się, że w rzeczywistym transformatorze strumień

    Ale malejaco ?
    Bo im wiekszy prad, tym wieksze spadki napiecia i tym mniejszy SEM
    trzeba wygenerowac po pierwotnej stronie.

> [...]
    >uzwojenie wtórne nie jest konieczna do transferu energii ze sporą
    >sprawnością (transformator parameryczny,

    Hm, z opisu wynika, ze to jednak zmiana strumienia, tzn tak to
    rozumiem
    "This can be accomplished by for example modulating the saturation of
    the core by means of an applied variable magnetic field."

    Ale "It works even if primary and secondary windings magnetic coupling
    is zero (when the fluxes are mutually orthogonal) (Burian 1972, p.
    278). "
    hm, jesli nie sa sprzezone ... to jak sie zmienia pobor mocy po
    stronie zasilajacej ?

    >http://www.waynekirkwood.com/images/pdf/Paraformer_
    Newark_1970_Catalog_Page_252.pdf

    Ciekawe. Moduluje im prad wyjsciowy ?
    I wychodzi z tego prostownik ?

    >Teraz odkryłem, że tego strumienia w ogóle nie musi być w pobliżu
    >uzwojenia wtórnego, które może wręcz być szczelnie zamknięte w
    >metalowej puszce.

    Nie bardzo rozumiem o co chodzi z ta puszka, ale przeciez to od dawna
    wiadomo.
    Wez jakis duzy rdzen, np toroid, nawin pare zwojow z duzym odstepem od
    zelaza ... pole magnetyczne w drucie slabe, czy wrecz zerowe, a
    napiecie sie indukuje ...

    >Chciałbym móc dokładniej zapoznać się z zaawansowaną elektrodynamiką,
    >może w innym życiu... :-(

    A to chyba jeszcze elektrodynamika klasyczna ...

    J.

  • 5. Data: 2020-07-22 14:41:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
> [...]

    >*wewnątrz rdzenia* nie ma strumienia magnetycznego, a jednak energia
    >płynie. Zamiast na polu B urządzenie jest oparte na potencjale

    Nie bardzo widze, jak to jest naprawde nawiniete,
    ale mam wrazenie, ze tam nic odkrywczego nie ma, i ze to jest jednak
    wytlumaczalne klasycznie.

    Ale ... spojrzmy na tokamaki
    https://pl.qwe.wiki/wiki/Tokamak

    rola cewek toroidalnych jest jasna.
    Ale jaka jest rola cewek poloidalnych ?

    No i ... jak sie zasili obie cewki, to jaki ksztalt maja linie pola
    magnetycznego ?
    Wychodzi mi cos ala helisa/gwint ... a gdzie to sie domyka ?

    J.

  • 6. Data: 2020-07-22 18:33:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie bardzo widze, jak to jest naprawde nawiniete,

    Wg abstraktu nawinięte jest toroidalnie, a pole jest poloidalne. Tj.
    dokładnie odwrotnie, jak "zwykły" toroid. Rdzeń jest mosiężny i pusty w
    środku. Wtórne jest w rdzeniu.

    > ale mam wrazenie, ze tam nic odkrywczego nie ma, i ze to jest jednak
    > wytlumaczalne klasycznie.

    Ależ jak najbardziej to jest wytłumaczalne klasycznie. Tylko w oparciu o
    pełen aparat elektrodynamiki w sformułowaniu potencjałowym (B=nabla x A
    itd.), a nie kilku uproszczonych wzorków znanych z ballady o cewce z
    pierwszego z brzegu podręcznika.

    Natomiast co to jest "klasycznie" w przypadku elektromagnetyzmu to ja
    nie podejmuję się rozstrzygać. Magnes przyciąga gwóźdź. Pole magnetyczne
    magnesu to przetransformowane relatywistycznie pole elektrostatyczne.
    Gwóźdź jest ze stali, stopu żelaza z węglem. Atomy żelaza łączą się w
    grupy o jednakowym kierunku momentu magnetycznego, zwane domenami
    magnetycznymi. No ale dlaczego momenty rozkładają się akurat w taki
    sposób? Bo starają się zminimalizować energię potencjalną zmagazynowaną
    w polu. I dokładnie tę statystykę tłumaczy dopiero mechanika kwantowa.
    Skończyliśmy na relatywistycznej mechanice kwantowej, a zaczęliśmy od
    gwoździa...

    To jest zespół bardzo skomplikowanych zjawisk i nic dziwnego, że ludzie
    posługują się wygodnymi uproszczeniami. Tylko rzecz w tym, by nie wziąć
    tych uproszczeń za pełen opis rzeczywistości. Dlatego interesują mnie
    wynalazki wyłamujące się z opisu uproszczonego i się nimi dzielę.
    Niektóre maja nawet zastosowanie praktyczne, jak np. paraformer.
    Ale praw znanej nam fizyki nie łamią, nikt tak nigdy nie twierdził.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2020-07-22 19:12:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale malejaco ?
    > Bo im wiekszy prad, tym wieksze spadki napiecia i tym mniejszy SEM
    > trzeba wygenerowac po pierwotnej stronie.

    Nie ma sensu przekombinowywać. Rzeczywisty transformator ma pewną
    niezerową indukcyjność rozproszenia uzwojeń, czasem nawet bardzo dużą.
    Ona z definicji nie uczestniczy w przekazywaniu energii z pierwotnego do
    wtórnego, ale prąd przez nią płynie. I jest to cały prąd pobierany ze
    źródła zasilania, a nie tylko prąd magnesujący. W indukcyjności
    rozproszenia magazynowana jest więc energia proporcjonalna do kwadratu
    prądu obciążenia (0.5*L*I^2), a konkretnie jest to energia potencjalna
    pola magnetycznego. W pełnym strumieniu pojawia się więc składowa
    zależna od prądu obciążenia.

    > Hm, z opisu wynika, ze to jednak zmiana strumienia, tzn tak to rozumiem
    > "This can be accomplished by for example modulating the saturation of
    > the core by means of an applied variable magnetic field."

    To jest modulacja indukcyjności uzwojenia wtórnego, prowadząca do
    wzmocnienia oscylacji rezonansowych po stronie wtórnej, jak w każdym
    innym wzmacniaczu parametrycznym. Pierwotnym zalążkiem oscylacji jest
    jakaś flutuacja, np. termiczna rekonfiguracja struktury domen.

    > Ale "It works even if primary and secondary windings magnetic coupling
    > is zero (when the fluxes are mutually orthogonal) (Burian 1972, p. 278). "

    Dokładnie. Strumienie pierwotnego i wtórnego mogą się zupełnie nie
    przecinać. Mogą się też trochę przenikać i wtedy masz kombinację liniową
    transformatora i paraformera. Tu masz nieco więcej:

    http://delibra.bg.polsl.pl/Content/35760/BCPS_38742_
    1980_Magnetyczne-konwerto.pdf

    To ma fajne właściwości, np. napięcie wtórnego nie zależy znacznie od
    napięcia na pierwotnym. Ale w pewnych granicach: zarówno za niskie, jak
    i za wysokie napięcie na wejściu zabija oscylacje. Masz stabilizator AC
    z UVLO i OVLO. Całkiem niezła funkcjonalność jak na kawałek drutu i
    blachy. :-)

    > Nie bardzo rozumiem o co chodzi z ta puszka, ale przeciez to od dawna
    > wiadomo.

    Od dawna wiadomo, że napięcie zmienne się indukuje w obszarze o B=0?
    Nie wykluczam -- mnie wiadomo od wczoraj. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2020-07-23 09:58:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    J.F. wrote:

> [...]
    >w środku. Wtórne jest w rdzeniu.

    https://indico.cern.ch/event/763185/contributions/34
    16061/attachments/1912534/3162801/Daibo_Tue-Af-Po2.2

    Ja sie pogubilem.

    Jesli dobrze widze Fig.1, to bierzemy przewod w izolacji, nazwijmy go
    A,
    o owijamy drutem B.
    Z jednej strony A i B laczymy, a z drugiej podlaczamy zasilanie.
    Takim "kablem" A+B prad plynacy wzdluz sie znosi, ale uzwojenie B
    zostaje.
    i generuje pole magnetyczne wzdluz A.
    Wychodzi taki elastyczny solenoid.

    Jesli tym kablem A+B nawiniemy uzwojenie toroidalne, to prad nadal sie
    znosi, wiec uzwojenie toroidalnie nie pracuje (*1),
    Ale to pole magnetyczne wzdluz A przechodzi przez otwor toroidu
    wielokrotnie, czyli mamy spory strumien magnetyczny toroidalny.
    i on generuje napiecie w uzwojeniu wtornym poloidalnym.

    Mosiadz jest chyba nawet diamagnetyczny, wiec nie gra tu roli, moze
    przeszkadzac prądami wirowymi.

    U wkladzie pomiarowym na Fig.1 jest podobnie, i jest tekst o
    napieciach w petlach szczatkowych, ale nie bardzo rozumiem co oni chca
    napisac.
    Ze V1 wychodzi niezerowe, i nie bardzo wiadomo skad ?

    (*1) - jesli konce kabla A+B sa na tym toroidzie blisko siebie, to sie
    strumien magnetyczny domknie szybko, i bedzie mial takze skladową
    poloidalną.
    Co moze wykryc uzwojenie wtorne toridalne. Ale to jest tylko "jeden
    zwój" tego pola, wiec efekt slabszy niz w uzwojeniu poloidalnym.

    Ale zgodnie z fig 3 to wtorne jest nawiniete toroidalnie.
    A pierwotne, kablem A+B, poloidalnie jak sugeruje fig 2?

    To faktycznie byloby jakies osiagniecie, bo wewnatrz uzwojenia
    wtornego pole niby nie przechodzi.
    Ale czy tak naprawde nie ... trzeba by przemyslec,

    W dodatku ppatrz na liczby - jakie uV im sie tam generuja, az do 1MHz,
    gdzie jest prawie 1V.
    uV latwo moga byc wynikiem bledu, a ten 1MHz sugeruje jakies
    rezonanse.
    I zaczyna to zahaczac o sprzezenie radiowe - nawet zwykle
    transformatory na w.cz. jakos inaczej pracuja ...

> [...]
    >(B=nabla x A itd.), a nie kilku uproszczonych wzorków znanych z
    >ballady o cewce z pierwszego z brzegu podręcznika.

    Nie jestem taki pewien.

    >Natomiast co to jest "klasycznie" w przypadku elektromagnetyzmu to ja
    >nie podejmuję się rozstrzygać. Magnes przyciąga gwóźdź. Pole
    >magnetyczne
    [...]
    >I dokładnie tę statystykę tłumaczy dopiero mechanika kwantowa.
    >Skończyliśmy na relatywistycznej mechanice kwantowej, a zaczęliśmy od
    >gwoździa...

    Ba - wszystko sie konczy na mechanice kwantowej.
    Mlotkiem uderzasz w gwozdz .. i co sie dzieje miedzy atomami ?

> [...]
    >paraformer.
    >Ale praw znanej nam fizyki nie łamią, nikt tak nigdy nie twierdził.

    Tak czy inaczej - juz zwykle prawo indukcji Faradaya jest
    interesujace, bo petla z drutu jakos wie, co sie dzieje w srodku
    objetego obszaru.
    Sam drut nie musi byc w polu.

    Niby powinny pomoc prawa Maxwella, bo gdzies tam powstaje wirowe pole
    elektyczne ... ale jakie dokladnie, jesli zaczniemy np od szczeliny w
    rdzeniu transformatora?

    Ale pamietasz, jak sie o lampy pytalem ?
    Mamy goraca katode otoczona siatka.
    Jakby siatka byla kulista, to ladunek na siatce nie generuje pola
    wewnatrz niej.
    W przypadku siatki cylindrycznej - tez raczej nie, z wyjatkiem koncow.

    Wiec w jaki sposob ładunek na siatce reguluje ilosc elektronow
    wyplywajacych z katody ?

    Uprzedzajac - siatke mozna naładowac np przykladajac naelektryzowana
    pałeczke ..

    Mnie wychodzi, ze krytyczny jest ten kawalek drutu, co laczy katode z
    reszta ukladu i przechodzi gdzies przez obszar oddzialywania siatki.
    Ale ponoc pole eletryczne do metalu nie wnika ...

    J.

  • 9. Data: 2020-07-23 10:08:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, July 22, 2020, 7:12:33 PM, you wrote:

> [...]
    > prądu obciążenia (0.5*L*I^2), a konkretnie jest to energia potencjalna
    > pola magnetycznego. W pełnym strumieniu pojawia się więc składowa

    Ale jest to strumień rozproszenia - zamyka się poza rdzeniem. Wpływ na
    nasycenie wynika z tego, że częściowo przechodzi również przez rdzeń.
    I dlatego unikamy w konstrukcjach klasycznych nadmiernego wzrostu

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2020-07-23 11:09:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-07-23 o 09:58, J.F. pisze:

> [...]
    > W przypadku siatki cylindrycznej - tez raczej nie, z wyjatkiem koncow.
    >
    > Wiec w jaki sposob ładunek na siatce reguluje ilosc elektronow

    Nie rozumiem wątpliwości.
    Pole wynika z różnicy potencjału siatki i katody.
    Chyba, że zakładasz, że rozgrzana katoda z niczym nie połączona lewituje
    sobie w środku kulistej siatki.

> [...]
    >
    > Mnie wychodzi, ze krytyczny jest ten kawalek drutu, co laczy katode z
    > reszta ukladu i przechodzi gdzies przez obszar oddzialywania siatki.

    Czyli katoda jest połączona. No to może być na innym potencjale niż siatka.
    Pewnie nie łapię źródła wątpliwości bo nie pamiętam tego tematu.

    > Ale ponoc pole eletryczne do metalu nie wnika ...

    No to już zupełnie nie wiem o co chodzi :)
    P.G.