  • 31. Data: 2022-03-08 16:40:53
    Temat: Re: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jeśli mogę swoje 3 grosze wetknąć, to IMO na KF żadnego wzmacniacza
    > przed 1 mieszaczem a już w szczególności na niższych pasmach
    > amatorskich. ARW przed pośrednią nic nie poprawia, więc po co
    > komplikować?
    Aby odseparować obwody wejściowe od mieszacza?

    >Natomiast ARW na pośredniej zrobionej na scalaku w rodzaju
    > TCA440 ma wielką dynamikę, całkiem dobrze działa i jest prosta jak
    > nocnik w obsłudze.
    No ale tu nie ma wzmacniacza pośredniej, jest tylko filtr i drugi
    mieszacz, więc całe wzmocnienie musi zrobić ten biedny tranzystor przed
    tda z tym tda, tak trochę cienko wg mnie.
    > Aktualnie używam TRx-a z 1 mieszaczem na 2xBF256 przeciwsobnie i
    > pośrednią na kaskodzie na tych BF (1 stopień) plus właśnie TCA440. I
    > oczywiście bez wzmacniacza w.cz. Czułość 10 dB od poziomu szumu lepsza
    > od 1 uV.
    No ale masz wzmacniacz na pcz, tutaj go nie ma, bo trudno za wzmacniacz
    uważać modulator/demodulator pierścieniowy.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2022-03-08 18:04:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Mar 2022 16:40:53 +0100, Janusz wrote:

> [...]
    > mieszacz, więc całe wzmocnienie musi zrobić ten biedny tranzystor przed
    > tda z tym tda, tak trochę cienko wg mnie.

    Te NE612 troche wzmacniaja.

    > No ale masz wzmacniacz na pcz, tutaj go nie ma, bo trudno za wzmacniacz
    > uważać modulator/demodulator pierścieniowy.

    ale to nie jest pierscieniowy.

    J.

  • 33. Data: 2022-03-08 18:08:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 16:40:53 +0100, Janusz napisał(a):

    > Aby odseparować obwody wejściowe od mieszacza?
    A po co że zapytam?

    > No ale masz wzmacniacz na pcz, tutaj go nie ma, bo trudno za wzmacniacz
    > uważać modulator/demodulator pierścieniowy.
    No prawda, jakoś cienko ze wzmocnieniem w tym projekcie. Ale tu chyba
    nie zakładano że będą osiągi na miarę odbiornika komunikacyjnego. To
    raczej wprawka dla początkującego radioamatora. I z całą pewnością coś
    tam na 3,5 odbierze.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 34. Data: 2022-03-08 19:44:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A po co że zapytam?
    Bo się tak robi :)
    A tak serio to po to żeby wyrównać poziom sygnału dla mieszacza, wiem że
    potencjometr wystarczy ale jak dla mnie to bardzo amatorskie, w lepszych
    konstrukcjach widziałem wzm z regulowanym wzmocnieniem w tym miejscu.

> [...]
    > nie zakładano że będą osiągi na miarę odbiornika komunikacyjnego. To
    > raczej wprawka dla początkującego radioamatora. I z całą pewnością coś
    Pewnie tak, ale bez porządnej anteny to cienko no i rozłóż antenę taką w
    bloku :)
    no chyba że ramową czy magnetyczną zrobi, tyle że one kierunkowe :(

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2022-03-08 19:56:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 19:44:08 +0100, Janusz napisał(a):

> [...]
    > potencjometr wystarczy ale jak dla mnie to bardzo amatorskie, w lepszych
    > konstrukcjach widziałem wzm z regulowanym wzmocnieniem w tym miejscu.

    Hmmm, co prawda nie oglądałem schematów transceiwerów dla amatorów
    krótkofalowców (Qrna, kiedy wreszcie będzie jakieś fajne polskie słowo
    na toto) od bardzo dawna, czyli od epoki kiedy stosowało się
    zrównoważone mieszacze diodowe na wejściach, bo były niskoszumne (a
    raczej tranzystory były wtedy dosyć podłe :) i bywały one poprzedzone
    wzmacniaczem w.cz, więc niezbyt wiem jak to się robi dziś.
    Lecz współczesne tranzystory są już całkiem fajne i mieszacze na nich
    naprawdę mało szumią. A z mojej skromnej praktyki wynika że każdy dB
    wzmocnienia więcej przed filterm kwarcowym p.cz, powoduje straszne
    cierpienia podczas nasłuchu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 36. Data: 2022-03-08 22:17:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > raczej tranzystory były wtedy dosyć podłe :) i bywały one poprzedzone
    > wzmacniaczem w.cz, więc niezbyt wiem jak to się robi dziś.
    Zawodowych to raczej schematów nie ma ale popatrz na Bartka
    http://sp9lvz.sp-radio.eu/kacik-konstruktora/trx-ssb
    -bartek-rebuild/
    Masz filtr wejściowy i wejście na demodulator na UL1242.
    czyli podstawowa wersja, a tu
    https://zyrardow24h.eu/attachment.php?aid=4638
    masz taką o której pisałem.

> [...]
    > naprawdę mało szumią. A z mojej skromnej praktyki wynika że każdy dB
    > wzmocnienia więcej przed filterm kwarcowym p.cz, powoduje straszne
    No ale to tylko dla silnych sygnałów, nie każdy 'siedzi' pod nadajnikiem.
    poza tym jak sam piszesz nowsze tranzystory są lepsze szczególnie polowe
    i dużo bardziej odporne na intermodulację skrośną, widziałem takie
    wejście ale nie znajdę go.

    --
    Janusz

  • 37. Data: 2022-03-08 22:31:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 22:17:49 +0100, Janusz napisał(a):

    > Zawodowych to raczej schematów nie ma ale popatrz na Bartka
    > http://sp9lvz.sp-radio.eu/kacik-konstruktora/trx-ssb
    -bartek-rebuild/
    > Masz filtr wejściowy i wejście na demodulator na UL1242.
    Takich Bartków to zrobiłem kilkanaście, ludziom na zamówienie. Jedynie
    nadajnik był nieco zmieniony. Więc wiem jak się sprawowały. Mowy nie
    było by nasłuchiwać bez stłumienia sygnału z anteny. Nawet w instrukcji
    jaką dawałem, pisałem aby ustawiać pot. m.cz na 3/4 i nim się nie
    posługiwać a głośność na bieżąco korygować tłumikiem antenowym :)

    > czyli podstawowa wersja, a tu
    > https://zyrardow24h.eu/attachment.php?aid=4638
    > masz taką o której pisałem.
    A tej wersji nie znałem. Było jednak ich całkiem sporo, np. z
    rozszerzeniem o pasmo 14 MHz. No i powiedz, po co zwiększać wzmocnienie
    przed mieszaczem skoro praktyka wykazuje że trzeba je zmniejszać i to
    sporo? :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 38. Data: 2022-03-08 23:23:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > No i powiedz, po co zwiększać wzmocnienie
    > przed mieszaczem skoro praktyka wykazuje że trzeba je zmniejszać i to
    > sporo?:)
    A słabe stacje? Ja wiem że wieczorem na 80m nie ma słabych no ale,
    jakieś DX-y z np Ameryką?

    --
    Janusz

  • 39. Data: 2022-03-09 08:34:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 23:23:44 +0100, Janusz napisał(a):

    > A słabe stacje? Ja wiem że wieczorem na 80m nie ma słabych no ale,
    > jakieś DX-y z np Ameryką?

    Nigdy nie robiłem pomiaru czulości Bartka a nawet jeśli, to nie pamiętam
    wyniku. Ale chyba nie należy wymagać od Bartka by służył do DX-owania :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 40. Data: 2022-03-11 12:36:50
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/03/2022 21:31, Jacek Maciejewski wrote:

    -bartek-rebuild/

    Tak z ciekawosci ten link otworzyłem.
    Trzeba mieć wielkie samozaparcie żeby w 2020 roku malować płytkę
    odręcznie i używać 50 letnich układów scalonych.

    Noale... moda na retro nigdy nie umiera.

    c.