    From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Date: Tue, 8 Mar 2022 19:56:11 +0100
    <t07te6$jta$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1md98ottjivqh.hluahszut7ky$.dlg@40tude.net>
    <t0885p$q5v$1$Janusz@news.chmurka.net>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 19:44:08 +0100, Janusz napisał(a):

    > Bo się tak robi :)
    > A tak serio to po to żeby wyrównać poziom sygnału dla mieszacza, wiem że
    > potencjometr wystarczy ale jak dla mnie to bardzo amatorskie, w lepszych
    > konstrukcjach widziałem wzm z regulowanym wzmocnieniem w tym miejscu.

    Hmmm, co prawda nie oglądałem schematów transceiwerów dla amatorów
    krótkofalowców (Qrna, kiedy wreszcie będzie jakieś fajne polskie słowo
    na toto) od bardzo dawna, czyli od epoki kiedy stosowało się
    zrównoważone mieszacze diodowe na wejściach, bo były niskoszumne (a
    raczej tranzystory były wtedy dosyć podłe :) i bywały one poprzedzone
    wzmacniaczem w.cz, więc niezbyt wiem jak to się robi dziś.
    Lecz współczesne tranzystory są już całkiem fajne i mieszacze na nich
    naprawdę mało szumią. A z mojej skromnej praktyki wynika że każdy dB
    wzmocnienia więcej przed filterm kwarcowym p.cz, powoduje straszne
    cierpienia podczas nasłuchu.
    --
    Jacek
    I hate haters.