  • 21. Data: 2022-03-07 22:11:20
    Temat: Re: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.03.2022 20:33, Janusz wrote:

    > Się uczepiłeś, przecież to nie on się wzbudza tylko TDA, ma tam kiepskie
    > filtrowanie i tyle. Ten 470p jest przecież na mcz i tylko ogranicza
    > pasmo, tam więcej niż 3khz nie trzeba i pewnie tyle on robi.

    Może sprostuję, bo sprawa jest bardziej złożona. Składam w tej chwili
    równolegle dwa egzemplarze tego radia. W obydwu wzbudzał się TDA,
    właściwie w dokładnie ten sam sposób. Grzał się niemiłosiernie i nie
    dawał żadnego normalnego sygnału na wyjściu głośnikowym, chociaż
    sprawdziłem kilka różnych egzemplarzy.

    W obydwu radyjkach wymontowałem więc ten problematyczny układ i podałem
    sygnał audio na wejście zewnętrznego wzmacniacza (wejście AUX głośnika
    bluetooth). Jak wygląda sytuacja?

    Pierwszy egzemplarz radia działa względnie normalnie. Udało mi się
    zrobić na nim jakieś nasłuchy na prowizorycznej antenie longwire. Jednak
    jeśli próbuję włączyć radio bez podłączonej anteny, to się wzbudza i
    zaczyna wyć. Tak samo reaguje na choćby minimalne skręcenie tłumika
    antenowego.

    Drugi egzemplarz zachowuje się inaczej. Sygnał za tranzystorem T1 jest
    bardzo cichy. Ledwo co słychać, nawet po podkręceniu głośności do
    maksimum. Wydaje mi się nawet, że nieco lepiej jest, jeśli pobieram
    sygnał przed tranzystorem, chociaż i tak jest bardzo cicho.

    I jeszcze jedno pytanie: czy napięcie na kolektorze T1 faktycznie ma
    wynosić 7,5V? Schemat (https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg)
    ma bardzo niską rozdzielczość i ledwo co na nim widać, jednak taka
    interpretacja tej grupki pikseli wydaje mi się najbardziej
    prawdopodobna. Tyle tylko, że przy rezystorze 470k mierzone napięcie
    wychodzi mi tam w okolicy 5V. Żeby podnieść do 7,5V, trzeba dać
    rezystancję powyżej 1M.

  • 22. Data: 2022-03-07 22:15:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Mar 2022 20:46:15 +0100, Janusz napisał(a):

    > Gdzie ty tam masz wzmacniacz?

    Aaaa, faktycznie, chyba zmyśliłem ten wzmacniacz. Odszczekuję zatem, ale
    i tak mieszacze w ukł. Gilberta nie są zbyt odporne na intermodulacje.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 23. Data: 2022-03-07 22:17:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Mar 2022 22:11:20 +0100, Atlantis napisał(a):

    > I jeszcze jedno pytanie: czy napięcie na kolektorze T1 faktycznie ma
    > wynosić 7,5V?

    Każde napięcie między 3 a 8 V będzie dobre, nie przeżywaj. Problemy leżą
    gdzie indziej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2022-03-07 22:31:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Mar 2022 22:11:20 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    > maksimum. Wydaje mi się nawet, że nieco lepiej jest, jeśli pobieram
    > sygnał przed tranzystorem, chociaż i tak jest bardzo cicho.

    Dziwaczne. Rzeklbym, ze tranzystor do sprawdzenia ...

> [...]
    > prawdopodobna. Tyle tylko, że przy rezystorze 470k mierzone napięcie
    > wychodzi mi tam w okolicy 5V. Żeby podnieść do 7,5V, trzeba dać

    Bez znaczenia.

    Co gorsza - to raczej oznacza, ze T1 jest dobry, wiec trzeba szukac
    innego powodu.

    J.

  • 25. Data: 2022-03-07 23:41:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, z pomocą autora projektu udało mi się rozwiązać problem TDA. Nie
    zwróciłem uwagi na fakt, że posiadane przeze mnie układy są w wersji
    "A", która posiada nieco inny schemat aplikacyjny. Pin 5 nie może wisieć
    w powietrzy, ale musi być podłączony przez potencjometr do masy - w ten
    sposób realizowana jest regulacja głośności.
    I faktycznie, zbudowałem układ w oparciu o schemat stąd:
    https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/TDA7056A.pdf
    Główna różnica jest taka, że zamiast 100k, użyłem potencjometru 250k
    (akurat taki miałem pod ręką).

    I faktycznie, wzmacniacz zdaje się pracować prawidłowo - jeśli dotykam
    wejścia pęsetą, słyszę pogłos sieciowy w głośniku. Jego głośność mogę
    też regulować potencjometrem. Układ się nie grzeje.

    Niestety, kiedy próbuję podłączyć wyjście T1 z wejściem TDA, w głośniku
    słychać jedynie cichy pisk...

  • 26. Data: 2022-03-08 02:59:11
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.03.2022 o 19:04, Atlantis pisze:

> [...]
    > katalogowej na wejściu (pin 3) znajduje się 5k rezystor do masy.
    > Prawdopodobnie chodzi o polaryzację tego wejścia.
    > W przypadku transceivera ten rezystor został pominięty, a wejście jest
    > podłączone bezpośrednio do suwaka potencjometru regulującego głośność.
    > Znajduje się tam za to kondensator 22nF.
    >
    > Druga rzecz - na schemacie przy T1 znajduje się rezystor 470k oznaczony
    > gwiazdką. Jest tez podana informacja, że napięcie na kolektorze powinno
    > wynosić 7,5V. Domyślam się więc, że rezystor trzeba dobrać. Ten fakt mi
    > umknął. Czy tutaj może leżeć przyczyna problemów, które obserwuję?

    Zatajasz cały czas, jakiego zasilania używasz. To kwestia podstawowa.
    Nim odpowiesz, podłącz to pod jakąś baterię/aku.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 27. Data: 2022-03-08 07:37:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 08.03.2022 02:59, LordBluzg(R) wrote:

    > Zatajasz cały czas, jakiego zasilania używasz. To kwestia podstawowa.
    > Nim odpowiesz, podłącz to pod jakąś baterię/aku.

    Transformatorowy zasilacz od CB radia. Ten sam, którego od lat używam w
    prawie wszystkich radiowych projektach, gdzie nie jest potrzebne zbyt
    duże natężenie prądu (a więc odbiorniki i transceivery QRP).

  • 28. Data: 2022-03-08 08:39:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Mar 2022 23:41:04 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Niestety, kiedy próbuję podłączyć wyjście T1 z wejściem TDA, w głośniku
    > słychać jedynie cichy pisk...

    Zastąp dławik w bazie T1 opornikiem 100 om. I/albo wywal 470 p.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2022-03-08 11:51:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Aaaa, faktycznie, chyba zmyśliłem ten wzmacniacz. Odszczekuję zatem, ale
    Oki :)

    > i tak mieszacze w ukł. Gilberta nie są zbyt odporne na intermodulacje.
    A to inna sprawa, mnie bardziej dziwi brak stopnia wejściowego na jakimś
    fecie najlepiej dwubramkowym bardziej odpornym na modulacje a i dającym
    zrobić na nim ARW i wsadzić go np. między filtry na wejściu.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2022-03-08 14:25:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Mar 2022 11:51:59 +0100, Janusz napisał(a):

    > A to inna sprawa, mnie bardziej dziwi brak stopnia wejściowego na jakimś
    > fecie najlepiej dwubramkowym bardziej odpornym na modulacje a i dającym
    > zrobić na nim ARW i wsadzić go np. między filtry na wejściu.

    Jeśli mogę swoje 3 grosze wetknąć, to IMO na KF żadnego wzmacniacza
    przed 1 mieszaczem a już w szczególności na niższych pasmach
    amatorskich. ARW przed pośrednią nic nie poprawia, więc po co
    komplikować? Natomiast ARW na pośredniej zrobionej na scalaku w rodzaju
    TCA440 ma wielką dynamikę, całkiem dobrze działa i jest prosta jak
    nocnik w obsłudze.
    Aktualnie używam TRx-a z 1 mieszaczem na 2xBF256 przeciwsobnie i
    pośrednią na kaskodzie na tych BF (1 stopień) plus właśnie TCA440. I
    oczywiście bez wzmacniacza w.cz. Czułość 10 dB od poziomu szumu lepsza
    od 1 uV.
    --
    Jacek
    I hate haters.