    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: To jest nju.life numerów 690(1-6) - dawniej NMT :-)
    Date: 01 May 2013 23:58:57 GMT

    Pan Przemysław Kowalik napisał:

> [...]
    >
    > Przyjmijmy, że każdy op komórkowy czy stacjonarny ma BOK i pocztę
    > głosową, które mają jakieś tam krótkie 3 czy 4 cyfrowe numery dostępne
    > z własnej sieci. Op oczywiście może tym numerom przypisać jakieś tam
    > stawki nijak mające się do stawek wewnątrzsieciowych. Ale względy
    > praktyczne nakazują, żeby (zwłaszcza w przypadku BOKu) numer krótki miał
    > odpowiednik w postaci zwykłego numeru 9-cyfrowego celem dostępności z
    > obcych sieci. Taki długi numer w sumie powinien (?) też być dostępny z
    > własnej sieci, ale musi być rozliczany tak jak numer krótszy, żeby nie

    Ale dlaczego musi? Banki i inni tacy na ogół podają mumer 801 (płatny
    stałą stawką jednorazową za połączenie) oraz 9-cyfrowy CZN rozliczny
    według cennika operatora. Jak mam płaską taryfę, to dzwonię na CZN, bo
    mnie to nic nie kosztuje. Oczywiście w zamyśle było odwrotnie -- to te
    801 i 800 miały być tańsze lub darmowe.

    Precedens z wybiórczym traktowaniem CZN wybitnie mi się nie podoba.
    Właściwie skoro tak potraktowano BOK, to któryś operator może uznać,
    że zupełnie inaczej będzie taryfikował rozmowy swoich abonentów
    z Przemysławem Kowalikiem.

    > Czyli innymi słowy istnieją normalne 9-cyfrowe numery wewnątrzsieciowe
    > wyłączone z wewnątrzsieciowych stawek.

    U operatorów VoIP na ogół tak jest. Tyle że tam są one zwasze darmowe.
    Żeby gdzieś było drożej niż normalnie, to się nie spotkałem (ale ja
    z Pomarańczowymi w ogóle staram się nie spotykać).

    --
    Jarek