  • 271. Data: 2011-01-13 16:04:15
    Temat: Re: Test porównawczy języków programowania
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 12, 6:34 pm, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Ale zawodno sprz tu (taki procesor mo e si zawiesi na skutek
    > oberwania cz stk o du ej energii) sprawia, e failsafe i tak jest
    > konieczny. A sprz t mission-critical i tak wymaga certyfikat w.

    No więc można sobie wyobrazić sytuacje, gdzie np. quorum voting system
    jest sensowniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem niż mechaniczny
    failsafe, _jeśli_ mamy zaufanie do oprogramowania na takim poziomie,
    jak do mechanicznego failsafe'u (który też przecież może zawieść).

    W dodatku możesz mieć taki problem, że twój mechaniczny failsafe w
    połączeniu z taką jakością kodu, jaką możesz załozyć, nie daje ci
    odpowiedniej nizawodności. I żeby tę niezawodność osiągnąć musiałbyś
    mieć lepszego failsafe'a, który kosztuje sto milionów i waży tonę. W
    takiej sytuacji znacznie tańszą i lepszą alternatywą może być
    zwiększenie niezawodności kodu.

    > Przypadek poparzenia ludzi sprz tem do na wietlania (informacje by wiki)
    > to by skutek usuni cia fizycznego zabezpieczenia(soft by b dny ju
    > wcze niej). B d by zg aszany u ytkownikowi (lekarz z certyfikatem) i
    > to u ytkownik wymusza kontynuacj mimo b du. Mimo, e na 99%
    > instrukcja i szkolenia wyra nie m wi y "w razie b du skontaktuj si z
    > serwisem".

    Rozumiesz jednak, że w przypadku takiego systemu zabezpieczeń musi
    nastąpić szereg błędów, każdy z określonym prawdopodobieństwem, i jak
    te prawdopodobieństwa się składają? Jeśli na tysiące zastosowań typu
    mission critical w kilku przypadkach zostanie popełniony błąd
    konstrukcyjny, i na tysiące wdrożeń każdego z tych systemów w
    kilkunastu przypadkach zawiedzie operator, i okazuje się, że w 1/3
    przypadków tego typu dochodzi do katastrofy z powodu błędów w
    oprogramowaniu, to widać, co jest słabym ogniwem (liczby oczywiście
    wyssane z palca, ale spodziewam się, że w rzeczywistości może to
    właśnie tak wyglądać).

    > Aktualnie trendy s takie, e i tak jedyne czym mog konkurowa to cena.
    > Jak opr cz ceny b d mieli dobr jako to zdob d renom . Certyfikat
    > stwarza tylko "koszt wej cia".

    No więc z konkurowaniem ceną jest problem, bo po pierwsze są granice,
    poniżej których nie da się obniżyć kosztów bez poważnego odbicia się
    tego na jakości, a po drugie mówimy o systemach, w których awaria może
    powodować znaczne straty. Jeśli kupujesz oprogramowanie, którego
    awaria może spowodować sto milionów strat, to jak masz produkt A
    uznanej firmy z dużym doświadczeniem za milion, i produkt B firmy,
    która dopiero wchodzi na rynek i niewiele się da powiedzieć o jakości
    tego produktu, to jaka cena by Cię przekonała do wybrania produktu B?
    Często odpowiedź będzie taka, że nie wybierzesz go nawet, jak go
    dostaniesz za darmo, ani nawet jeśli dopłacą Ci milion. Tym bardziej
    jeśli np. jako dyrektor szpitala czy właściciel linii lotniczych
    ryzykujesz też sprawą karną i/lub tym, że samemu stracisz licencję.

  • 272. Data: 2011-01-13 17:02:49
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 12, 6:43 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > W ten spos b por wnujesz jab ka z gruszkami. To tak jakby chcia
    > sprawdzi efekt wprowadzenia certyfikat w dla programist w poprzez
    > por wnanie jako ci program w pisanych przez certyfikowanych
    > programist w z rze bami z lodu robionymi przez amator w na konkursach.

    Nie ma takiej analogii. W przypadku lekarza i szarlatana po pierwsze
    obydwaj twierdzą, że leczą, po drugie pacjent na podstawie usługi
    którą sam odbiera nie ma podstaw do stwierdzenia, że jeden z nich mówi
    nieprawdę.

    > A w tej chwili nie ma? Tyle, e musi wybiera spo r d certyfikowanej
    > masy, w kt rej wszyscy wzajemnie kryj swoje ty ki.

    Wybiera spośród certyfikowanej masy na ogół jednak prawdziwych lekarzy
    proktykujących prawdziwą medycynę.

    > Brawo. W a nie odkry e problem asymetrii informacyjnej.
    > Tyle e, niestety, certyfikacja sama w sobie niczego nie rozwi zuje.

    W jakim sensie "niczego nie rozwiązuje"? Zmienia prawdopodobieństwa,
    owszem, nie w ten sposób, że robi się z nich zero i sto procent, ale
    jednak zmienia.

    Żeby być lekarzem trzeba skończyć studia, zdać egzaminy i nie
    praktykować zbyt rażąco sprzecznie ze sztuką i wiedzą medyczną.
    Owszem, jak bardzo rażąco sprzeczna ta praktyka musi być, żeby utracić
    uprawniea w systemie z uprawnianiemi zależy od tego, jak sprawnie
    działa system, i owszem, można się zgodzić, że w Polsce nie działa on
    najlepiej, ale to nie znaczy, że nie działa w ogóle. W systemie bez
    certyfikacji każdy może twierdzić, że jest lekarzem, nawet jeśli
    niczego nie wie, niczego nie umie, a to co robi nie ma kompletnie nic
    wspólnego z medycyną. I w związku z tym w takim systemie 9 na 10,
    twierdzących, że są lekarzami, będzie właśnie takimi szarlatanami,
    których skuteczność będzie na poziomie placebo. I tak samo będą się
    kryli nawzajem, biegły homeopata będzie w sądzie przysięgał, że jego
    kolega praktykuje 100% zgodnie z regułami sztuki medycyny
    homeopatycznej i że są badania naukowe, które potwierdzają skuteczność
    tej metody.

    > I dlatego w a nie certyfikowani lekarze wcale nie daj antybiotyk w przy
    > byle kaszlu, prawda? Bo przecie s tacy certyfikowani i zajefajni.

    Dlatego pacjenci, którzy przychodzą z kaszlem do lekarza znacznie
    rzadziej z powodu tego kaszlu umierają albo kończą z powikłaniami niż
    pacjenci, którzy przychodzą z tym do kogoś bez licencji medycznej.

    Ja zresztą też mogę zaserwować anegdotkę: dziecko kaszlało i miało
    gorączkę, ale nie udało się go zapisać w szybkim terminie do lekarza,
    więc obejrzała je tylko pielęgniarka i powiedziała, że to wirus i nie
    należy przepisywać antybiotyków. Ponieważ akurat wyjeżdżało i były
    święta, to certyfikowanego lekarza mogło zobaczyć dopiero kilka dni
    później, co spowodowało, że zaraziło kilka następnych osób, chorowało
    w święta, nie mogło się bawić z dziećmi krewnych, do których
    specjalnie po to pojechało, żeby ich też nie zarazić. Certyfikowany
    lekarz przepisał antybiotyk, który - surprise, surprise - pomógł
    znakomicie.

    > Aha, zak adamy, e mamy racj , zatem uznajemy, e mamy racj . Ciekawa
    > metoda dowodzenia.

    Znasz koncepcję ciężaru dowodu?

    > Certyfikaty m wi tylko tyle, e kto zdoby certyfikat. W pewnych,

    A widok nadjeżdżającego pociągu mówi tylko tyle, że widzisz
    nadjeżdżający pociąg. Nie mówi w szczególności, że ten pociąg tam
    rzeczywiście jest (możesz w końcu mieć zwidy), więc nie ma powodu,
    żeby zejść z torów.

    > ci le okre lonych i maj cych bezpo redni wp yw na ycie i zdrowie
    > os b postronnych, mo na si zastanawia gdzie jest to pewne minimum,
    > kt re nale y zostawi i czy faktycznie nale y tego wymaga od osoby
    > (cho oczywi cie w pewnych dziedzinach z natury rzeczy nie da si
    > ocenia dopiero gotowego wyrobu - np. adwokat z urz du).
    > Jednakowo przesada w certyfikacji powoduje wynaturzenie i niepotrzebne
    > koszty.

    Ale dlaczego mielibyśmy uważać omawiany przypadek za przesadę, skoro w
    analogicznych przypadkach z innych dziedzin powszechnie uznaje się, że
    należy wymagać certyfikacji osób?

    > A niewykluczone, e pewne formy certyfikacji dobrowolnej i tak
    > by nast pi y (CCNA anyone? A mo e MCSE?).

    To, że jakaś firma certyfikuje ludzi na to, że znają produkty tej
    firmy, to zupełnie co innego niż uprawnienia zawodowe i w żaden sposób
    nie jest ich w stanie zastąpić.

  • 273. Data: 2011-01-13 17:09:23
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.01.2011 15:58, Sebastian Kaliszewski pisze:

    > Przeczytaj coś więcej niż wiki.
    Daj lepsze źródło.

    > Twoje 99% jest twoim widzimisie bo
    > rzeczywistość znalazła się w pozostałym 1%.
    The system noticed that something was wrong and halted the X-ray beam,
    but merely displayed the word "MALFUNCTION" followed by a number from 1
    to 64. The user manual did not explain or even address the error codes,
    so the operator pressed the P key to override the warning and proceed
    anyway.

    Programista popełnił błąd - zgadza się (i zdarza się), ale imo program
    był napisany +- prawidłowo skoro błąd był wykrywany i raportowany.

    Problem leżał w:
    AECL personnel, as well as machine operators, initially did not believe
    complaints. This was likely due to overconfidence.

    To oni doprowadziło do obrażeń i śmierci - zamiast sprawdzić skąd się
    biorą dziwne błędy zignorowano je.

    Michoo

  • 274. Data: 2011-01-13 17:29:52
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 12, 6:50 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > A sk d ja, id c do typowej przychodni z NFZ-owskim kontraktem mam
    > wiedzie , e ten certyfikowany lekarz, kt ry mi zaraz na pewno przepisze
    > antybiotyk wie co robi?

    Z tego certyfikatu właśnie. Oczywiście zależy, jak pojmujesz "wiedzę",
    jeśli "obiektywna 100% pewność, że tak właśnie jest" to owszem, nie,
    ale też w takim sensie zasadniczo nikt nie wie nic.

    Nawiasem mówiąc dwie sprawy: po pierwsze może masz po prostu pecha, bo
    ja wiele razy miałem taką sytuację, że poszedłem do lekarza i mi nie
    zapisał antybiotyku.
    Po drugie nawet jeśli lekarz zapisze antybiotyk, który w danym
    przypadku nie pomoże, to nie znaczy, że nie wie co robi. Zdaje się do
    niedawna faktycznie była dość powszechna taka praktyka, bo te 9 razy,
    kiedy antybiotyk niepotrzebnie przepisano szkodziło pacjentowi mniej,
    niż ten jeden raz, kiedy przepisać należało, a nie przepisano. O ile
    się orientuję (ale przyznaję otwarcie, ja nie znam się na tym) to
    zaleca się lekarzom, żeby tego nie robili, nie ze względu na to, że
    antybiotyki szkodzą samym biorącym, tylko że ich powszechne stosowanie
    powoduje wykształcenie się szczepów bakterii odpornych na antybiotyki.

    Może powinieneś więc się cieszyć, że masz takiego staroświeckiego
    lekarza, dla którego zdrowie jego pacjenta jest ważniejsze, niż
    zdrowie ludzkości.

    > No i w a nie tu jest ten problem. Mylnie zak adasz, e wprowadzenie
    > certyfikacji samo w sobie magicznie zniesie z klienta obowi zek
    > zainteresowania si tym, co kupuje.

    Wprowadzenie certyfikatów powoduje, że nie wolno udawać, że się
    sprzedaje autentyczny produkt, jeśli się tego nie robi.

    Ja np. w tej chwili potrafię odróżnić różnych homeopatów czy innych
    bioenergoterapeutów od medycyny dlatego, że nie wolno im udawać, że są
    medycyną. W przypadku oszusta, który choć trochę sprytnie udaje, że
    praktykuje medycynę, ja jako laik jestem bezbronny.

    > Natomiast na znacz c wi kszo "standardowych" przypadk w do
    > diagnostyki w takich wioskach wystarczy aby wiedza z trzech na krzy
    > przeczytanych podr cznik w wczesnych lat medycyny i odrobina praktyki.
    > Owszem, k opot w tym, e ycie nie ogranicza si tylko do standardowych
    > przypadk w. Teoretycznie, system uprawnie dla lekarzy ma zapewnia , e
    > b dziemy mie do czynienia z lud mi, kt rzy potrafi odr ni takie
    > przypadki od bardziej skomplikowanych. Niestety, praktyka cz sto
    > pokazuje, e to jedynie pobo ne yczenia. Bo sama w sobie certyfikacja
    > niczego nie za atwia.

    Kwestia jest jakby w ilości. Jeśli ten z wioski rozpoznaje 75%
    typowych przypadków, a lekarz rozpoznaje 95% typowych przypadków, to w
    pierwszym przypadku masz 5 razy więcej błędnie zdiagnozowanych
    pacjentów. Dlatego jednak wolę być leczony przez kogoś, kto ma wiedzę
    również z podręczników późniejszych lat medycyny i więcej praktyki,
    niż "odrobina".

  • 275. Data: 2011-01-13 17:30:12
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.01.2011 18:02, Andrzej Jarzabek pisze:
    > Wybiera spośród certyfikowanej masy na ogół jednak prawdziwych lekarzy
    > proktykujących prawdziwą medycynę.
    Albo prawdziwych lekarzy praktykujących prawdziwy neoszamanizm:
    http://oberon1.wizytowka.pl/

    Ale nikt licencji za to pani doktor nie zabierze. Dostała certyfikat to
    już go ma.

    Michoo

  • 276. Data: 2011-01-13 19:21:57
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 12/01/2011 18:26, Michoo wrote:

    > I po 2 dniach ma wizytę policji u siebie - to raz.
    > Spreparować czytnik nie jest tak prosto (zamknięty protokół komunikacji
    > z bankiem, brak części - mitm prościej zrobić, bo części ogólnodostępne)
    > - to 2.

    MITM jest chyba niemożliwe bez kluczy? Modulo złamanie RSA czy czego tam
    się używa - przynjmniej mam nadzieję, że to się tak odbywa...

  • 277. Data: 2011-01-13 19:54:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 12/01/2011 11:55, Sebastian Kaliszewski wrote:

    > Ależ to bzdura zupełna.
    >
    > Niestety zdecydowana większość kodu Open Source jest niedorobiona.

    Wiesz, jedno niczemu nie przeczy. Zdecydowana większość kodu open source
    "została zabita śmiechem albo przynajmniej milczeniem", w sensie że nikt
    tego nie używa, bo albo mało kto w ogóle wie, albo ci, którzy próbują
    używać lub kontrybutować szybko odpadają i zniechęcają innych. Autor
    zniechęca się na etapie wersji 0.35a i projekt umiera.

    To, co rzeczywiście jest używane i rozwijane jest chyba na trochę
    lepszym poziomie niż zdecydowana większość (przy czym nie wypowiadam się
    na temat, czy tak w ogóle jest to poziom dobry).

  • 278. Data: 2011-01-13 21:49:02
    Temat: Re: Test porównawczy j?zyków programowania
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 13/01/2011 10:45, Jędrzej Dudkiewicz wrote:
    > On 01/12/2011 10:45 PM, A.L. wrote:
    >
    > No to k...urczę :) Przecież zaczęło się od tego, że jakiś gość
    > powiedział Panu, że "nie można nauczyć się C++". Jeżeli przez "nauczyć
    > się" ma Pan na myśli "potrafić znaleźć odpowiedź w standardzie", to
    > diametralnie zmienia to sytuację.

    Dla higieny dyskusji może warto przypomnieć, co dokładnie było napisane:

    No więc jeśli ktoś podobnymi słowami określa sytuację taką, że ktoś nie
    potrafi odpowiedzieć z pamięci na pytanie o jakiś szczegół, którego
    znajomość na wyrywki nie jest do niczego potrzebna (bo nawet jak raz w
    życiu zdarzy się komuś potrzebować akurat to wiedzieć, to można
    sprawdzić w standardzie), to koleś jest idiotą tak czy inaczej.

    Jeśli miał na myśli to, na co wygląda, że miał na myśli, to był po
    prostu kolesiem, który słabo znał C++ i dorabiał filozofię.

    Jeśli przyjmiemy, że "nauczyć się C++" w przeciwieństwie do "nauczyć się
    tylko fragmentu C++" oznacza efektywną umiejętność pisania i czytania
    kodu wykorzystującego dowolne ficzery języka" a nie "znajomość standardu
    na wyrywki", to oczywiście można się tego nauczyć.

  • 279. Data: 2011-01-13 22:13:53
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 13 Jan 2011 21:49:02 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >kodu wykorzystującego dowolne ficzery języka" a nie "znajomość standardu
    >na wyrywki", to oczywiście można się tego nauczyć.

    FAcio ktirego pzresluchiwalem i ktory wypowiedzial sie ze "pojedynczy
    czlowiek w calosci nie moza znac C++", wypowiedzial sie gdy nie
    pytalem go o szczegoly, a pytalem go zupelnie ogolnie o wyjatki.
    Twierdzil ze wyjatkow nei zna z powodow wylistowanych powyzej, i ze
    "jest programista C++ bez wyjatkow"

    Nie byl wyjatkowy :)

    A.L.

    P.S. Tak na marginesie, nei zdarzylo mi sei spotkac nikogo, ale to
    NIKOGO kto by wiedzial co to jest w C++ "template specialization". To
    taki sam kaliber niewiedzy jak wyjatki a moze i gorszy

  • 280. Data: 2011-01-13 22:15:04
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.01.2011 20:21, Andrzej Jarzabek pisze:

    > MITM jest chyba niemożliwe bez kluczy? Modulo złamanie RSA czy czego tam
    > się używa - przynjmniej mam nadzieję, że to się tak odbywa...
    Nie musisz tutaj w żaden sposób zaglądać do transmisji, bo karta
    uwierzytelnia ją bez żadnej akcji ze strony użytkownika jak się znajdzie
    w odpowiedniej odległości od terminala. Jeżeli nie ma wąskiego okna
    czasowego to musisz tylko taką transmisję "przeforwardować".

    Michoo