-
11. Data: 2017-08-19 12:25:44
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Pszemol <P...@P...com>
Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> W dniu 2017-08-19 o 00:45, Pszemol pisze:
>> Pierwsze egzemplarze Modelu 3? (zaczęto produkcję w tym miesiącu)
> Tak, te pierwsze trójki. Ale już doczytałem, że od początku montują BLDC.
No tak, to nie jest trywialna zmiana aby ją zrobić w trakcie produkcji :-)
> Jak się niedawno dowiedziałem, że Tesle napędza zwykły silnik
> indukcyjny, to byłem trochę zawiedziono. Dlaczego! Przecież BLDC jest,
> wydawał mi się idealny.
> Po przeczytaniu tego ten stary indukcyjny nie taki zły.
> https://www.tesla.com/en_GB/blog/induction-versus-dc
-brushless-motors?redirect=no
>
Swietny artykuł, Robercie - dzięki, że go podlinkowałeś!
Ale skoro piszą, że pewien, mały magnetyzm rotora daje lepsze efekty przy
dużych obrotach silnika gdy większe pole jest potrzebne przy mniejszych
prędkościach i większych momentach to nasuwa się pytanie:
Czemu nie robi się silników mieszanych, stały magnes mógłby być połączony z
elektromagnesem dając element silnika o pewnym stałym polu magnetycznym
które można by zwiększać puszczając prąd przez cewkę. Pola dodając się
dałyby magnes o zmiennym polu.
Biorąc pod uwagę, że chodzi o rotor to sprawa zrobienia tego
"bezszczotkowo" robi się nietrywialna :-))
-
12. Data: 2017-08-19 13:33:46
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2017-08-19 o 12:25, Pszemol pisze:
> Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
>> W dniu 2017-08-19 o 00:45, Pszemol pisze:
>>> Pierwsze egzemplarze Modelu 3? (zaczęto produkcję w tym miesiącu)
>> Tak, te pierwsze trójki. Ale już doczytałem, że od początku montują BLDC.
>
> No tak, to nie jest trywialna zmiana aby ją zrobić w trakcie produkcji :-)
>
>> Jak się niedawno dowiedziałem, że Tesle napędza zwykły silnik
>> indukcyjny, to byłem trochę zawiedziono. Dlaczego! Przecież BLDC jest,
>> wydawał mi się idealny.
>> Po przeczytaniu tego ten stary indukcyjny nie taki zły.
>> https://www.tesla.com/en_GB/blog/induction-versus-dc
-brushless-motors?redirect=no
>>
> Swietny artykuł, Robercie - dzięki, że go podlinkowałeś!
>
> Ale skoro piszą, że pewien, mały magnetyzm rotora daje lepsze efekty przy
> dużych obrotach silnika gdy większe pole jest potrzebne przy mniejszych
> prędkościach i większych momentach to nasuwa się pytanie:
> Czemu nie robi się silników mieszanych, stały magnes mógłby być połączony z
> elektromagnesem dając element silnika o pewnym stałym polu magnetycznym
> które można by zwiększać puszczając prąd przez cewkę. Pola dodając się
> dałyby magnes o zmiennym polu.
> Biorąc pod uwagę, że chodzi o rotor to sprawa zrobienia tego
> "bezszczotkowo" robi się nietrywialna :-))
>
To samo pomyślałem, aby połączyć dwa silniki. Ale dosłownie. Na jednym
wale wirnik z indukcyjnego i magnesy z DC i dwa stojany.
Może do Tesli włożyli ten polski prototyp? :-)
http://www.fronda.pl/a/naped-lepszy-niz-w-tesli-geni
alny-wynalazek-polskich-naukowcow,88992.html
Tu konkret o tym silniku.
Piszą w konkluzji na końcu, że dwa razy mniej energii skonsumuje niż
"zwykły" DC.
https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/aee.2011.60.
issue-4/v10171-011-0043-2/v10171-011-0043-2.pdf
Robert
-
13. Data: 2017-08-19 14:42:02
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Pszemol <P...@P...com>
Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> W dniu 2017-08-19 o 12:25, Pszemol pisze:
>> Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
>>> W dniu 2017-08-19 o 00:45, Pszemol pisze:
>>>> Pierwsze egzemplarze Modelu 3? (zaczęto produkcję w tym miesiącu)
>>> Tak, te pierwsze trójki. Ale już doczytałem, że od początku montują BLDC.
>>
>> No tak, to nie jest trywialna zmiana aby ją zrobić w trakcie produkcji :-)
>>
>>> Jak się niedawno dowiedziałem, że Tesle napędza zwykły silnik
>>> indukcyjny, to byłem trochę zawiedziono. Dlaczego! Przecież BLDC jest,
>>> wydawał mi się idealny.
>>> Po przeczytaniu tego ten stary indukcyjny nie taki zły.
>>> https://www.tesla.com/en_GB/blog/induction-versus-dc
-brushless-motors?redirect=no
>>>
>> Swietny artykuł, Robercie - dzięki, że go podlinkowałeś!
>>
>> Ale skoro piszą, że pewien, mały magnetyzm rotora daje lepsze efekty przy
>> dużych obrotach silnika gdy większe pole jest potrzebne przy mniejszych
>> prędkościach i większych momentach to nasuwa się pytanie:
>> Czemu nie robi się silników mieszanych, stały magnes mógłby być połączony z
>> elektromagnesem dając element silnika o pewnym stałym polu magnetycznym
>> które można by zwiększać puszczając prąd przez cewkę. Pola dodając się
>> dałyby magnes o zmiennym polu.
>> Biorąc pod uwagę, że chodzi o rotor to sprawa zrobienia tego
>> "bezszczotkowo" robi się nietrywialna :-))
>>
> To samo pomyślałem, aby połączyć dwa silniki. Ale dosłownie. Na jednym
> wale wirnik z indukcyjnego i magnesy z DC i dwa stojany.
>
> Może do Tesli włożyli ten polski prototyp? :-)
>
> http://www.fronda.pl/a/naped-lepszy-niz-w-tesli-geni
alny-wynalazek-polskich-naukowcow,88992.html
>
> Tu konkret o tym silniku.
> Piszą w konkluzji na końcu, że dwa razy mniej energii skonsumuje niż
> "zwykły" DC.
>
> https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/aee.2011.60.
issue-4/v10171-011-0043-2/v10171-011-0043-2.pdf
>
No brawo Szczecin, brawo Polska!
Coś mi się zdaje, że niedługo będziemy przebierać i wybierać w różnych
rozwiązaniach EV.
-
14. Data: 2017-08-19 15:41:26
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>
> http://www.fronda.pl/a/naped-lepszy-niz-w-tesli-geni
alny-wynalazek-polskich-naukowcow,88992.html
pozwoliłem sobie przeczytać - no było ostro...
znaczy co, cały sekret w sterowaniu elektromagnesami jakimś durnym
mikroprocesorkiem?
-
15. Data: 2017-08-19 16:55:57
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2017-08-19 o 13:33, Robert Wańkowski pisze:
> W dniu 2017-08-19 o 12:25, Pszemol pisze:
>> Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
>>> W dniu 2017-08-19 o 00:45, Pszemol pisze:
>>>> Pierwsze egzemplarze Modelu 3? (zaczęto produkcję w tym miesiącu)
>>> Tak, te pierwsze trójki. Ale już doczytałem, że od początku montują
>>> BLDC.
>>
>> No tak, to nie jest trywialna zmiana aby ją zrobić w trakcie produkcji
>> :-)
>>
>>> Jak się niedawno dowiedziałem, że Tesle napędza zwykły silnik
>>> indukcyjny, to byłem trochę zawiedziono. Dlaczego! Przecież BLDC jest,
>>> wydawał mi się idealny.
>>> Po przeczytaniu tego ten stary indukcyjny nie taki zły.
>>> https://www.tesla.com/en_GB/blog/induction-versus-dc
-brushless-motors?redirect=no
>>>
>>>
>> Swietny artykuł, Robercie - dzięki, że go podlinkowałeś!
>>
>> Ale skoro piszą, że pewien, mały magnetyzm rotora daje lepsze efekty przy
>> dużych obrotach silnika gdy większe pole jest potrzebne przy mniejszych
>> prędkościach i większych momentach to nasuwa się pytanie:
>> Czemu nie robi się silników mieszanych, stały magnes mógłby być
>> połączony z
>> elektromagnesem dając element silnika o pewnym stałym polu magnetycznym
>> które można by zwiększać puszczając prąd przez cewkę. Pola dodając się
>> dałyby magnes o zmiennym polu.
>> Biorąc pod uwagę, że chodzi o rotor to sprawa zrobienia tego
>> "bezszczotkowo" robi się nietrywialna :-))
>>
> To samo pomyślałem, aby połączyć dwa silniki. Ale dosłownie. Na jednym
> wale wirnik z indukcyjnego i magnesy z DC i dwa stojany.
>
> Może do Tesli włożyli ten polski prototyp? :-)
>
> http://www.fronda.pl/a/naped-lepszy-niz-w-tesli-geni
alny-wynalazek-polskich-naukowcow,88992.html
>
>
> Tu konkret o tym silniku.
> Piszą w konkluzji na końcu, że dwa razy mniej energii skonsumuje niż
> "zwykły" DC.
>
> https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/aee.2011.60.
issue-4/v10171-011-0043-2/v10171-011-0043-2.pdf
>
>
> Robert
Cegielski też coś kombinuje z nowymi silnikami:
http://glowny-mechanik.pl/2017/04/27/hannover-messe-
2017-ursus-h-cegielski-poznan-lacza-sily/
Niestety nie znam się i nie mogę ocenić innowacyjności pomysłu. W
dodatku poza propagandą trzeba by znaleźć jakieś dane techniczne.
T.
-
16. Data: 2017-08-19 18:26:13
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2017-08-18 o 19:39, Pszemol pisze:
> Poprzednie modele Tesli (Model S i X) używały prądnicy prądu przemiennego.
> Na dodatek bardzo Tesla była z tego dumna wytykając chętnie wady silników z
> magnesami stałymi innym producentom...
>
> Okazuje się, że w swoim najnowszym i najtańszym Modelu 3 ("dla mass")
> sięgnięto jednak po silnik z magnesami trwałymi:
>
> https://www.edmunds.com/car-news/auto-industry/2017-
tesla-model-3-has-unexpected-electric-motor-design.h
tml
>
Też mam zablokowany.
--
Pozdr
Janusz
-
17. Data: 2017-08-20 22:38:49
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Pszemol"
Poprzednie modele Tesli (Model S i X) używały prądnicy prądu przemiennego.
Na dodatek bardzo Tesla była z tego dumna wytykając chętnie wady silników z
magnesami stałymi innym producentom...
Okazuje się, że w swoim najnowszym i najtańszym Modelu 3 ("dla mass")
sięgnięto jednak po silnik z magnesami trwałymi:
https://www.edmunds.com/car-news/auto-industry/2017-
tesla-model-3-has-unexpected-electric-motor-design.h
tml
---
Zrzynają z Twizy ?
-
18. Data: 2017-08-21 16:54:59
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 18 Aug 2017 19:57:29 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
wrote:
> A ja myślałem, że silniki BLDC są lepsze.
Przeciez bldc nie oznacza silnika bez magnesow tylko, że jest
bezszczotkowy. Typowe bldc z magnesami nedymowymi osiągają duszę moce
przy zachowaniu małych rozmiarów
--
Marek
-
19. Data: 2017-08-21 17:16:16
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2017-08-21 o 16:54, Marek pisze:
> On Fri, 18 Aug 2017 19:57:29 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl> wrote:
>> A ja myślałem, że silniki BLDC są lepsze.
>
> Przeciez bldc nie oznacza silnika bez magnesow
Wiem, może nieprecyzyjnie napisałem. :-)
Robert
-
20. Data: 2017-08-24 15:50:51
Temat: Re: Tesla Model 3: jednak silnik z magnesami
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:59982216$0$15191$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2017-08-19 o 12:25, Pszemol pisze:
>> Ale skoro piszą, że pewien, mały magnetyzm rotora daje lepsze
>> efekty przy
>> dużych obrotach silnika gdy większe pole jest potrzebne przy
>> mniejszych
>> prędkościach i większych momentach to nasuwa się pytanie:
>> Czemu nie robi się silników mieszanych, stały magnes mógłby być
>> połączony z
>> elektromagnesem dając element silnika o pewnym stałym polu
>> magnetycznym
>> które można by zwiększać puszczając prąd przez cewkę. Pola dodając
>> się
>> dałyby magnes o zmiennym polu.
IMO - po pierwsze komplikacja mechaniczna, bo to jednak trzeba jakies
szczotki.
Po drugie - magnesy teraz mocne, byc moze elektromagnes juz niewiele
daje.
Po trzecie - oslabianie pola to IMO taki sobie pomysl.
Indukuja sie mniejsze napiecia, ale w uzwojeniach musza plynac wieksze
prady, aby uzyskac taki sam moment.
Czyli straty rosna.
Kiedys myslalem o uzwojeniach w sekcjach i przelaczeniu
szeregowo/rownolegle, ale to chyba za duza komplikacja.
A moze nie ?
>> Biorąc pod uwagę, że chodzi o rotor to sprawa zrobienia tego
>> "bezszczotkowo" robi się nietrywialna :-))
>
>To samo pomyślałem, aby połączyć dwa silniki. Ale dosłownie. Na
>jednym wale wirnik z indukcyjnego i magnesy z DC i dwa stojany.
Pszemol dawal fotki, wygladalo to jak dwa silniki na jednym wale :-)
Powatpiewam, czy to by bylo dobre rozwiazanie.
Jesli maja pracowac naraz - czestotliwosc w jednym stojanie musi byc
inna niz w drugim.
OK, dwa falowniki, da sie zrobic, moze nawet nie tak drogo.
Ale gdzie tu zysk skoro nadal oba pracuja ?
A dawac dwa silniki, z ktorych pracuje tylko jeden, to jakies
nieoszczedne sie wydaje.
J.