  • 11. Data: 2016-01-09 21:27:40
    Temat: Re: "Termotransfer" chemiczny (na zimno)
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu sobota, 9 stycznia 2016 20:56:38 UTC+1 użytkownik Jarek P. napisał:

    Próba druga zrobiona. Zwiększyłem ilość acetonu w roztworze, z pierwotnych 3:8 do
    mniej więcej 5:8. Dodatkowo, zastosowałem dość mocny nacisk na czas "transferowania"
    (ścisk stolarski, wcześniej, z racji tego, że maleńką płytkę robiłem, tak jak autor
    filmu posłużyłem się tylko ręką) i potrzymałem płytkę "pod prasą" tak z 5 minut.
    Wynik: BARDZO obiecujący! Całkowity, 100% transfer z rozdzielczością taką, że nawet
    eaglowa grubość linii "0" się przeniosła bez żadnych strat. Przywarcie tonera do
    laminatu nadal nie jest idealne, palcem dość łatwo ścieżki uszkodzić, ale piękne w
    tej metodzie jest właśnie to, że palcem nie trzeba ścieżek dotykać wcale. Papier po
    odmoczeniu ściąga się w całości, odchodzi od tonera całkowicie, nie zostają żadne
    włókienka, nic, co trzebaby czyścić. W zasadzie prosto spod kranu możnaby tą płytkę
    wstawiać do trawienia. W najgorszym przypadku można się jeszcze pokusić o utrwalenie
    przez wygrzanie płytki. Spróbuję jeszcze zastąpić aceton rozpuszczalnikiem Nitro, a
    tak czy tak najbliższą płytkę spróbuję zrobić tą metodą.

  • 12. Data: 2016-01-09 23:00:34
    Od: d...@g...com

    użytkownik Jarek P. napisał:
    > Gdyby to zadziałało dobrze, to z taką jakością przenoszenia byłaby to prawdziwa
    rewolucja w dziedzinie amatorskich płytek.

    https://www.youtube.com/watch?v=VY-7hQ6ocx8

    Gdzieś widziałem jak ludkowie zamiast laminatu, wsadzają
    cienką folie Cu która później naklejają na laminat.

  • 13. Data: 2016-01-09 23:06:30
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu sobota, 9 stycznia 2016 23:00:35 UTC+1 użytkownik d...@g...com
    napisał:
    rewolucja w dziedzinie amatorskich płytek.

    > https://www.youtube.com/watch?v=VY-7hQ6ocx8
    >
    > Gdzieś widziałem jak ludkowie zamiast laminatu, wsadzają
    > cienką folie Cu która później naklejają na laminat.

    Naklejania folii tak, by nie uszkodzic nadrukowanych ścieżek szczerze mówiąc nie
    widzę. Ale sam nadruk wprost na laminat fascynował mnie od dawna. Niestety, brak
    drukarki z płaskim przebiegiem papieru póki co uniemożliwia próby. Choć z drugiej
    strony, mam zbędną HP LJ 2100, może by się ją dało przerobić? Ona co prawda płaskiego
    przebiegu nie ma, ale za to ma z tyłu drzwiczki i może coś się da tu uzyskać...

  • 14. Data: 2016-01-09 23:25:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    napisał:
    rewolucja w dziedzinie amatorskich płytek.

    > https://www.youtube.com/watch?v=VY-7hQ6ocx8
    >
    > Gdzieś widziałem jak ludkowie zamiast laminatu, wsadzają
    > cienką folie Cu która później naklejają na laminat.

    Pooglądałem materiały zamieszczone w komentarzach i tam jest dobry pomysł z
    utrwalaniem przeniesionego toneru w oparach acetonu. To można wykorzystać i i przy
    tym "zimnym" termotransferze, a metoda jest i tak znacznie prostsza, niż przerabianie
    drukarki laserowej.

  • 15. Data: 2016-01-09 23:27:36
    Od: d...@g...com

    użytkownik Jarek P. napisał:

    > Naklejania folii tak, by nie uszkodzic nadrukowanych ścieżek szczerze mówiąc nie
    widzę.

    Ja w takie rzeczy się nie bawię. Gdybym jednak
    był zmuszony, wtedy wałek gumowy choćby ze zużytego
    wkładu i docisk przez gumę lub kartki.
    Kleje epoksydowe dwuskładnikowe są do kupienia w małych
    tubkach. Problem może być z folia, musi być matowa
    od strony kleju.

    > Ale sam nadruk wprost na laminat fascynował mnie od dawna.

    Folię alu chyba masz do testu.

    > Choć z drugiej strony, mam zbędną HP LJ 2100, może by się ją dało przerobić? Ona co
    prawda płaskiego przebiegu nie ma, ale za to ma z tyłu drzwiczki i może coś się da tu
    uzyskać...

    Skok o 1,5mm? Dużo roboty.

    Przypominam tylko o sztuczce z ilością tonera jaki
    może z siebie dać ta drukarka. Panelu LCD ona nie ma
    ale do ustawień serwisowych można dostać się
    za pomocą dyskietki. Tylko nie pamiętam
    czy potrzebna jest dyskietka z DOSem, czy tez
    wystarczy sam soft ze strony HP.

    str.21
    http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpl06477

    Soft jest na stronach HP.

  • 16. Data: 2016-01-10 00:43:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Saturday, January 9, 2016, 9:27:40 PM, you wrote:

    > Próba druga zrobiona. Zwiększyłem ilość acetonu w roztworze, z
    > pierwotnych 3:8 do mniej więcej 5:8.

    Aceton jest silnie higroskopijny a woda na pewno zmienia jego
    właściwości. Być może masz aceton, który już się ,,napił" sporo wody...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-01-10 11:29:56
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu niedziela, 10 stycznia 2016 00:43:58 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > Aceton jest silnie higroskopijny a woda na pewno zmienia jego
    > właściwości. Być może masz aceton, który już się "napił" sporo wody...

    Cały czas w zakręcanej butelce trzymany, jak jest mi potrzebny, to go odkręcam na
    chwilę i zaraz zakręcam, więc teoretycznie rzecz biorąc nie powinien.

  • 18. Data: 2016-01-10 21:23:25
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 09.01.2016 o 20:56, Jarek P. pisze:

    > Panowie, Wy tu o dupie Maryni, a rzecz jest na tyle intrygująca, że trzeba się nią
    zająć! Aceton mam, spirytus udostępniła (po starannym wypytaniu, do czego potrzebny)
    małżonka, przed chwilą zrobiłem szybki test.
    > Proporcje dokładnie tak, jak autor filmiku podał, płytka przeszlifowana i
    odtłuszczona tak, jak to zawsze robię do TERMOtransferu, papier ten sam. Wynik -
    negatywny.

    > Faktycznie, tak jak na filmie widać, toner się transferuje z papieru w 100% i to
    mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło. Z płytki zdejmuje się czystą kartkę papieru,
    całość tonera zostaje na laminacie. Co natomiast u mnie nie wyszło, to przyklejanie
    toneru do miedzi. Było niemal żadne, ścieżki się trzymały ledwie ledwie i muśnięcie
    palcem wystarczało, by je pouszkadzać. Myślę jednak, że warto nad tym posiedzieć, bo
    wygląda to mimo wszystko dość obiecująco. Może trzeba zwiększyć ilość acetonu? Może
    faktycznie zamiast acetonu użyć Tri? Albo choćby rozpuszczalnika Nitro? Gdyby to
    zadziałało dobrze, to z taką jakością przenoszenia byłaby to prawdziwa rewolucja w
    dziedzinie amatorskich płytek.

    Może trzeba utrwalić za pomocą podwyższonej temperatury? Albo porządnie
    wysuszyć?
    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 19. Data: 2016-01-10 21:27:01
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 09.01.2016 o 21:27, Jarek P. pisze:
> [...]
    przez wygrzanie płytki. Spróbuję jeszcze zastąpić aceton rozpuszczalnikiem Nitro, a
    tak czy tak najbliższą płytkę spróbuję zrobić tą metodą.

    Ciekawe, ja właśnie patrze na moje "odczynniki" i widzę że "Aceton" to
    tak naprawdę aceton + octan etylu, do tego "Rozcieńczalnik" który ma w
    składzie toluen i izobutanol. Mam jeszcze izopropanol 99%. I tak się
    zastanawiam czy ten "Aceton" da radę i czy da to radę jak wymieszam z
    rozcieńczalnikiem (toluen) lub z izopropanolem, obawiam się że ten drugi
    zbyt szybko odparowuje.

    Jakub Rakus

  • 20. Data: 2016-01-10 23:43:36
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Właśnie wyprodukowałem tą metodą już całkowicie użytkową płytkę, prostą, bo do testów
    właśnie taką wybrałem, niemniej co trzeba, dało się sprawdzić. Wynik - rewelacja.
    Laminator w dniu dzisiejszym odchodzi na emeryturę, najwyżej na ćwierć etatu będzie
    dokumenty laminował, a na elektroników używających termotransferu ja od dziś
    spoglądam z pełną pogardy wyższością ;)

    Szczegóły, proporcje i skład płynu transferującego (zrobiłem go inaczej, niż autor
    filmu) postaram się opisać dokładniej jutro, póki co zdjęcie:

    https://lh3.googleusercontent.com/-jcZiocqmHDE/VpLdE
    B8yFKI/AAAAAAAAXqw/F2lfPF5o0K0/s2048-Ic42/20160110_2
    20545.jpg

    I pod światło:

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/mwYYbY3LI3J80Z
    dJUG-9pQXzMjpLgzvJSiyWJOmITao?feat=directlink

    Widoczne na zdjęciu nierówności cienkich ścieżek (ścieżek! nie linii obrysowej) to
    kwestia jakości zdjęć (robionych komórką), ścieżki oglądane nawet pod lupą są
    idealne.

    Tak więc, panie i panowie, w dniu dzisiejszym upadł komu.... ten... termotransfer!