    From: A.L. <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termostat - cross post ( pojecha?o to te? na Fizyce)
    Date: Sat, 23 Aug 2014 16:20:34 -0500

    On Sat, 23 Aug 2014 20:57:00 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Jeśli to jest twoim zdaniem dobry regulator to sobie przeczytaj dokument
    >który tu podlinkowałeś.
    >Ale OK. Jeśli nie przeszkadza mu, że temperatura będzie mu oscylować o 5
    >stopni to jet to dla niego wystarczająco dobry regulator. Jak mu
    >przeszkadza kłapanie przekaźnikiem to sobie wymieni na SSR i problem się
    >rozwiąże.

    Po pierwsze, regulator dwupolozeniowy stusuje sie tam gdzie jego
    stosowanie jest uzasadnione, to znaczy na ogol tam gdzie obiekt moze
    byc tylko w dwoch stanach - wylaczone lub wlaczony. Takim obiektem
    jest lodowka, klimatyzator czy piec centralnego ogzrewania.

    Inna stutacja to taka gdy ciagle sterowanie obiektem moze byc
    kosztowne, na przykald piecem elektrycznym pobierajacym 10 KW mocy.
    Oczywiscie, takim piecem mozan sterowac w sposob ciagly, ale znacznie
    taniej jest sterowac pzrekaznikiem. W wielu przypadkach koszt
    sterowania ciaglego moze byc nieuzasadniony, jezeli sterowanie
    dwupolozniowe daje zadowalajaca dokaldnosc

    Po drugie, istnieje wiele wariantow regulatora dwupolozeniowego o
    podwyzszonej jakosci regulacji. Co wiecej, znane sa od lat, gdy
    jeszcze nie bylo mikroprocesorow. Najczesciej poprawe regulacji
    uzyskuje sie pzrez dodatkowoa petle spzrezenia zwrotnego. Jest to
    opisane na przykald tutaj

    http://kssiz.freehost.pl/Regulacja_dwupolozeniowa.pd

    Rozdzial 4. Jest tez w mojej (i kolegow) ksizce Automatyka w Pytaniach
    i Odpowiedziach. O ile sobie przypominam, jest pare pytan i odpowiedzi
    na temat podwyzszania dokladnosci regulatorow dwupolozenioeych.

    Stosunkowo proste zabiego moga z regulatora dwupolozeniowego uczynic
    regulator o akcji zblizonej do PID. Dowod tego faktu jest w publikacji
    cytowanej powyzej

    A.L.