  • Data: 2013-12-13 15:18:22
    Temat: Re: Termopara - jak to używać
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości

    > Albo trochę inaczej rozumiemy niektóre sformułowania, albo nie za do
    > końca mogę się z tym zgodzić.
    > Załóżmy, że ciepłe i zimne końce termopary są w tej samej temperaturze
    > więc mamy dokładnie 0V.

    Ale to zero mamy pomiędzy kończami tej termopary.

> [...]
    > składające się z dwu odcinków. Pewien kawałek z materiału A (obie
    > gałęzi z tego samego materiału i tej samej długości), a następny
    > odcinek z materiału B (znów obie gałęzi z tego samego materiału i tej
    > samej długości).
    > Wydaje mi się, że jak w miejscu przejścia z materiału A na B wystąpi
    > różnica temperatur pomiędzy elementami gałęzi dodatniej i ujemnej to
    > chyba uzyskamy wskazanie różne od 0 co by zaprzeczało stwierdzeniu:
    > "Powiem więcej: nawet różnica temperatur pomiędzy elementami gałęzi
    > dodatniej i ujemnej nie wpływa na pomiar."

    Trochę to źle rozumujesz.
    Spróbuję Ci to wyjaśnić w sposób bardziej obrazowy.

    Aby było łatwiej, oznaczmy przewody
    A+ B+ to przewody w gałęzi dodatniej
    A- B- to przewody w gałęzi ujemnej
    Wyobraź sobie, że ta pierwsza termoapra tak jak pisałeś generuje 0V,
    czyli jej wpływ na cały układ jest żaden.
    Skoro jest żaden to zewrzyjmy zimne końce tej termopary, bo czy ona jest
    czy nie ma to ona nie wpływa na resztę układu.
    Jeżeli zwarliśmy te końce to tak jakbyśmy połączyli z sobą przewody A+
    oraz A-.
    Miernik jest nam niepotrzebny, z resztą jego styki są w tej samej
    temperaturze, tak więc zgodzisz się ze mną, że jest on zbędny, bo on nie
    ma wpływu na cały ukłąd.
    Zatem zwieramy z sobą końce przewodów B+ i B- , które były poprzednio
    podłączone do miernika. Ponieważ są to przewody z takigo samego
    materiału to tu znów nie tworzy się żadna spoina.
    Teraz powstają połączone z sobą dwie termopary. Pierwsza termopara ma
    spoinę w miejscu połączenia przewodów A+ i B+ zaś zimne końce są w
    drugiej spoinie, a druga termopara posiada spoinę w punkcie połcząenia
    A- i B- zaś jej zimne końce są w pierwszej sppoinie.
    Jeżeli spoina pierwsza będzie w wyższej temperaturze i założymy, że
    wtedy na przewodzie B+ pojawi się potencjał dodatni to w przypadku
    spoiny drugiej, będzie się ona znajdować w niższej temperaturze, a zatem
    będzie generować na przewodzie B- potencjał ujemny. Ponieważ termopary
    są z sobą połączone, a generują dokładnie symetryczne STE to siły obydwu
    termopar wzajemnie się znoszą. Jeżeli siły się znoszą to poprzez
    termopary nie popłynie żaden prąd.
    Skoro żaden prąd nie popłynie to jak rozewrzemy przewody B+ i B- to nie
    będziemy mieli żadnego potencjału, ponieważ obydwie termopary generują
    potencjały równe sobie, ale o przeciwnych zwrotach. Zatem obydwa wektory
    sił termoelektrycznych wzajemnie się zniosą. Tak będzie jak długo
    gałęzie będa symetryczne. Jeżeli w którejś gałęzi wprowadzimy inny
    materiał to ten odcinek względem drugiej gałęzi wprowadzi asymetrię w
    generowanych potencjałach, podobnie jak robi to termopara i wtedy na
    zaciskach miernika pojawi się różnica potencjałów.

    To jest tak jak byśmy połączyli z sobą dwie baterie o takim samym
    napięciu biegunami dodatnimi i robili pomiar przykładając woltomierz do
    biegunów ujemnych. Pomiar będzie w tym przypadku wynosił zero woltów.