  • Date: Thu, 10 Jun 2010 19:11:03 +0200
    From: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Temat apokaliptyczno-okołosamochodowy - elektronika:)

    PB pisze:

    > Odpalisz każdego Diesla z mechaniczną pompą wtryskową, gaznikowe
    > samochody benzynowe, motocykle, motorowery, agregaty prądotwórcze.
    > Martwe będzie to co ma kawałek elektroniki sterującej - ale nie chodzi
    > o same czujniki, które zazwyczaj są dość proste i głupie, a o moduły z
    > układami scalonymi - wszelkie więc komputery od wtrysków, abs,
    > poduszek powietrznych i insze cuda.
    >
    > Tak więc kupuj gdzieś starego Citroena BX z dieslem 1.9 i śpij
    > spokojnie;-)

    Akurat :P Zapomniałeś, że wszelkie diody to też półprzewodniki i je też
    szlag trafi - albo zwarcie, albo rozwarcie, a więc nie będzie działać
    alternator i/lub zrobi zwarcie. Auto uruchomisz, jak diody przerwą
    obwód, ale tylko kilka razy, bo nic nie będzie ładować akumulatora.
    Słyszałem, że kiedyś były montowane prądnice prądu stałego, ale jako, że
    ich wydajność była niska, zastąpiono je alternatorem. Kiedy i w jakich
    autach coś takiego było montowane? Nie wiem. Jeśli chodzi o silniki
    benzynowe, to były takie z mechanicznym przerywaczem - napewno w
    wartburgu i taki silnik odpali też, ale czy w nim była jeszcze prądnica,
    czy już alternator?
    http://moto.allegro.pl/item1064638737_wartburg_traba
    nt_szczotki_pradnicy_nowe_ddr.html
    szczotki prądnicy, ale jak było napięcie stabilizowane, tego naprawdę
    nie wiem.