  • 41. Data: 2014-12-19 23:18:07
    Temat: Re: Telewizory kineskopowe
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.12.2014 o 19:17, J.F. pisze:

    > Monitory komputerowe kineskopowe chyba jeszcze robia (male jak na tv).

    Gdzie ty coś takiego widziałeś i kiedy?

    Poza wariatami będącymi odpowiednikami audiofilów, CRT używa się tylko
    tam, gdzie potrzebny jest czas reakcji ostro poniżej milisekundy.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 42. Data: 2014-12-20 10:27:38
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Co ma do tego antena? Sam kineskop ma taką własność, że miga. Do tego
    > dochodzi jak nie szum, to nośna koloru PAL (czy innego SECAM), która
    > powoduje, że wszystko zdaje się w tym obrazie gotować. Ja wywaliłem
    > telewizor z domu 33 lata temu, od tego czasu kontakt mam sporadyczny.
    No właśnie, masz stare info, te objawy to sposób kodowania winny, ja
    nadal oglądam kineskop z dekodera cyfrowego i obraz jest idealny.

    > Ale tak to zapamiętałem. Wszystkie telewizory tak miały, te w Peweksie
    > też.
    Wiesz ile się zmieniło nawet w tv kineskopowych odkąd padł pewex?

    >I wcale się potem wiele nie zmiemiło. Kineskopy w monitorach
    Mylisz się.

    > komputerowych, to i owszem, jakość z czasem rosła. A ja, przywykły do
    > nich, tym bardziej nie mogę zdzierżyć widoku telewizora CRT.

    > Jaki dyskomfort? Chyba psychiczny, że komuś to się z jakimiś wyobrażeniami
    > nie zgadza. Patrzenie na stabilnie świecące, nawet duże i widoczne piksele,
    > nie męczy wzroku.
    Mylisz się tv powinno sie oglądac z takiej odległości żeby się piksele
    zaczeły zlewać, np dla HD i 50" to jest minimum 2,5m

    Zresztą z tego co zeznaje nasz miłośnik antyków, to CRT
    > jest wporzo, a dopiero w LCD widac "chamską pikselizację".
    No bo nie da się ukryć że w crt przejścia pomiędzy pikselami są płynne.

    > Chociaz oczywiście siadanie pół metra od
    > dwumetrowego ekrenu sens ma nikły.
    I właśnie o tym pisałem od początku, cieszę się że w końcu doszedłeś do
    podobnego wniosku.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 43. Data: 2014-12-20 14:40:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

    > No właśnie, masz stare info, te objawy to sposób kodowania winny, ja
    > nadal oglądam kineskop z dekodera cyfrowego i obraz jest idealny.

    To znaczy ma w idealny sposób obniżone parametry. Trudno dzisiaj
    o źródło sygnału, żeby miało jednocześnie rozdzielczość tak małą,
    jak ma kineskop telewizyjny, a jednocześnie było ono cyfrowe
    (o analogowe też trudno).

    > Mylisz się tv powinno sie oglądac z takiej odległości żeby się
    > piksele zaczeły zlewać, np dla HD i 50" to jest minimum 2,5m

    A kineskop z odległości 2,5 raza większej, bo ma tyle razy mniejszą
    rozdzielczość. Czyli przeszło sześć metrów. Mimo tego można spotkać
    takie telepudła u ludzi w blokowym M3 -- najlepszy dowód na to, że
    telewizja ogłupia wielopłaszczyznowo.

    > No bo nie da się ukryć że w crt przejścia pomiędzy pikselami
    > są płynne.

    Jak ktoś ma zacięcie ideologiczne, to mu żadne "nie da się" nie
    przeszkodzi w ukrywaniu faktów -- w kineskopie CRT nawet pojedyncza
    pastylka luminoforu potrafi mieć niejednolitą jasność, i to wciąż
    zmieniającą się w czasie. A to powoduje, że oglądanie jest nie
    do zniesienia. To "powinno się" ma odniesienie do kineskopów,
    w przypadku LCD, nawet jak da się zobaczyć kratkę pikseli, to nie
    ma dramatu. Ale to też już jest rzadka sytuacja -- ktoś zastępuje
    ćwierćwieczny telewizor 24 cale takim samym monitorem -- dopiero metr
    od ekranu ma szanse, że mu sie nie zleje. A to też pod warunkiem, że
    będzie chciał oglądać piksele, a nie film.

    > I właśnie o tym pisałem od początku, cieszę się że w końcu
    > doszedłeś do podobnego wniosku.

    Nie "w końcu doszedłem", tylko od początku tłumaczę jak komu dobremu,
    że "za blisko", to może być przy CRT. W przypadku LCD szanse takiego
    zdarzenia są praktycznie zerowe.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2014-12-20 17:19:01
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > o źródło sygnału, żeby miało jednocześnie rozdzielczość tak małą,
    > jak ma kineskop telewizyjny, a jednocześnie było ono cyfrowe
    Widzę że nie masz pojęcia o sygnale dvb-t, więc nie będę dalej
    dyskutował bo nie mam ani czasu ani ochoty tłumaczyć różnice pomiędzy
    sygnałami.

    > A kineskop z odległości 2,5 raza większej, bo ma tyle razy mniejszą
    > rozdzielczość. Czyli przeszło sześć metrów.
    Nie, 2,5 raza przekątna co jest != od 6m.

    > Jak ktoś ma zacięcie ideologiczne, to mu żadne "nie da się" nie
    > przeszkodzi w ukrywaniu faktów -- w kineskopie CRT nawet pojedyncza
    > pastylka luminoforu potrafi mieć niejednolitą jasność, i to wciąż
    Przestań, nie zobaczysz tej nierówności, oko nie jest tego w stanie
    rozróżnić.

    Mnie tłumaczyłeś?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 45. Data: 2014-12-20 17:42:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

    > Widzę że nie masz pojęcia o sygnale dvb-t, więc nie będę dalej
    > dyskutował bo nie mam ani czasu ani ochoty tłumaczyć różnice
    > pomiędzy sygnałami.

    Nie mam. Ale przecież nie chodzi tu teraz o zawiłości w modulacjach
    cyfrowych, tylko o prosty fakt, że kineskopy robione pod standard
    telewizyjny, niezmiennie obowiązujacy przez jakieś 70 lat, pokazują
    tylko 575 linii. A jak się chce na nich pokazać obraz w proporcjach
    nowycho standardów, to tych linii jest bodaj 430.

    > Nie, 2,5 raza przekątna co jest != od 6m.

    "2,5 raza przekątna", to może być mnemotechniczną regułą dla monitora
    "Full HD" (1920x1080). Ja jeszcze pamiętam z czasów, kiedy oglądałem
    telewizję (lata siedemdziesiąte), że mówiono o "razy sześć do ośmiu).
    No i wtedy to się jakoś w tej odległości obraz tolerowało, bo nie było
    innego wyjścia. Dzisiaj, jak z psie pieniądze można mieć obraz z LCD,
    w ogóle nie widzę powodu do trzymania kineskopów gdzieś poza muzeum.

    > Przestań, nie zobaczysz tej nierówności, oko nie jest tego w stanie
    > rozróżnić.

    Nie zobaczę, bo już nie mam gdzie oglądać kineskopów. Ale widziałem --
    i nie wspominam tego dobrze.

    > Mnie tłumaczyłeś?

    Nie. Tak ogólnie bardziej. Jakby kto chciał przeczytać, a na wiedzę
    nie był odporny bardzo.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2014-12-20 17:50:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Saturday, December 20, 2014, 2:40:51 PM, you wrote:

> [...]
    > o źródło sygnału, żeby miało jednocześnie rozdzielczość tak małą,
    > jak ma kineskop telewizyjny, a jednocześnie było ono cyfrowe

    DVD znikło?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2014-12-20 17:52:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Saturday, December 20, 2014, 5:42:43 PM, you wrote:

> [...]
    > tylko 575 linii. A jak się chce na nich pokazać obraz w proporcjach
    > nowycho standardów, to tych linii jest bodaj 430.

    Nie - DVD w formacie 16:9 to nadal 720x576. Zmienia się tylko kształt
    piksela.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2014-12-20 21:45:33
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Nie mam.
    To widać ;)

> [...]
    > cyfrowych, tylko o prosty fakt, że kineskopy robione pod standard
    > telewizyjny, niezmiennie obowiązujacy przez jakieś 70 lat, pokazują
    Nie pokazywały nigdy, czynnych lini zawsze było nie więcej niż 450-500
    zależnie od regulacji odbiornika, a dla koloru i tak dwa razy mniej.

    >A jak się chce na nich pokazać obraz w proporcjach
    > nowycho standardów, to tych linii jest bodaj 430.
    Ale zapominasz o tym że obraz był kiepski bo nadawanie analogowe takie
    było, kolor nadawany co drugą linię i interpolacją, a wyższe składowe
    luminacji przycięte aby zmieścić kolor, w sumie telewizory czarno-białe
    miały ostrzejszy obraz od kolorowych, i ty te czasy pamiętasz bo piszesz
    o 33latach, ale to było dawno, końcówka produkcji crt to zmniany, dużo
    lepsze kineskopy, lepsza i precyzyjniejsza regulacja, nierzadko za
    pomocą cpu, oraz cyfrowe poprawianie sygnału aby jak najlepiej wyglądał.
    Autor posta pewnie o takich crt myśli, poza tym on chce używać go jako
    monitora, a wtedy crt niewiele ustępują lcd jeśli ich nie przewyższają
    odwzorowaniem kolorów i brakiem zmian koloru w zależności od kąta patrzenia.

    > "2,5 raza przekątna", to może być mnemotechniczną regułą dla monitora
    > "Full HD" (1920x1080). Ja jeszcze pamiętam z czasów, kiedy oglądałem
    > telewizję (lata siedemdziesiąte), że mówiono o "razy sześć do ośmiu).
    3-4 ale nie tylko ja uważam że to za daleko.

    > Nie. Tak ogólnie bardziej. Jakby kto chciał przeczytać, a na wiedzę
    > nie był odporny bardzo.
    Sorry ale jak na razie to więcej u Ciebie dywagacji niż wiedzy.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 49. Data: 2014-12-20 23:21:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

    > To widać ;)

    Nie wiem po czym widać, bo o takich rzeczach tu w ogóle mowy nie było.
    Ale dziękuję za wyrażenie swojej opinii. Można z niej wiele wnioskować.

    > Nie pokazywały nigdy, czynnych lini zawsze było nie więcej niż 450-500
    > zależnie od regulacji odbiornika, a dla koloru i tak dwa razy mniej.

    W moim telewizorze było widać właśnie tyle, ile napisałem. Czasem kilka
    linii mniej.

> [...]
    > luminacji przycięte aby zmieścić kolor, w sumie telewizory czarno-białe
    > miały ostrzejszy obraz od kolorowych, i ty te czasy pamiętasz bo piszesz

    33 lata temu w Polsce już w zasadzie nie było czarnobiałej telewizji.
    Bywało, że nie tylko film, ale coś ze studia puścili z czarnobiałej
    kamery, ale transmisja była cały czas SECAM. Telewizory czarnobiałe
    też jeszcze były, może nawet w większości. Z tym że ja bardzo dobrze
    jeszcze pamiętam czas przed wprowadzeniem koloru. To nie tak było,
    że czarnobiały odbiornik miał po prostu lepszy obraz. Jak włączano
    transmisję w kolorze, to to jakość radykalnie się pogarszała, widać
    było tę cholerną drżącą kaszę zamiast łagodnych linii obrazu. Nawet
    prze filnem pan Suzin mówił, że będzie w kolorze i żeby nie regulować
    odbiorników, jeśli obraz będzie niewyraźny. Najpierw ludzie psioczyli,
    potem się przyzwyczaili.

> [...]
    > crt niewiele ustępują lcd jeśli ich nie przewyższają odwzorowaniem
    > kolorów i brakiem zmian koloru w zależności od kąta patrzenia.

    Autor wyraźnie napisał, że nie życzy sobie "sztucznie przeostrzonego"
    obrazu i chce mieć telewizot taki, jak 20 lat temu. A ja bardzo źle
    oceniam właśnie tę końcówkę produkcji crt. Wielkoiści ekranów szybko
    poszły w górę do jakichś kompletnie bezsensownych rozmiarów dla tych
    rozdzielczości. Wyeliminowanie kodowania PAL z toru przy niektórych
    źródłach coś dało, ale stało się to na tyle późno, że alternatywa
    LCD była już całkiem realna. Zawsze lepiej oglądało mi się film na
    ekranie komputera, nawet małym, niż na wielkim kineskopie TV.

    > 3-4 ale nie tylko ja uważam że to za daleko.

    Gdybym miał siedzieć dwa metry od telewizora, to bym w niego zaczął
    rzucac kapciem, jak Gomułka! Telewizor "Wisła" miał 12 cali -- naprawdę
    nikt nie zalecał, by siedać przy nim wraz z rodziną i sąsiadami 90 cm
    od ekranu!

    > Sorry ale jak na razie to więcej u Ciebie dywagacji niż wiedzy.

    Ta są same dywagacje. Dywagować bez wiedzy w ogóle się nie da,
    a i czytać też je w takim stanie jest trudno.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2014-12-21 00:09:39
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 20.12.2014 23:21, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > transmisję w kolorze, to to jakość radykalnie się pogarszała, widać
    > było tę cholerną drżącą kaszę zamiast łagodnych linii obrazu.

    No widzisz a mój Ojciec twierdził, że widzi (na czarno-białym) co jest
    nadawane w kolorze bo jest _lepszy_ obraz - ale to mogło być w czasach,
    kiedy kolor był włączony na stałe, a programy były pół na pół. Ja nie
    bardzo pamiętam jak to było, bo mówię tu o okresie, kiedy jako dziecko
    zaprowadzono mnie do sąsiadów na jakąś pierwszą dobranockę w kolorze.

    --
    Mirek.