  • 11. Data: 2012-11-03 20:46:46
    Temat: Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Może w Niemczech takie są, w Polsce dawno nie widziałem dzwonka na
    > prąd stały. I wciąż nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie, po co komu
    > by taki był. I czy by ten przerywacz przeszedł testy na sianie zakłóceń.
    > Te co widywałem, to chyba w ogóle przedwojenne były -- może z czasów,
    > gdy u pana hrabiego nowoczesność we dworze nastawała i dzwonek na baterie
    > się pojawił.

    Oj to młody jesteś, albo dzwonków nie oglądałeś ;-). Małe dzwonki mają
    przerywacze, bo 50Hz dla nich za dużo. Przerywacz zakłóca, ale teraz
    instaluje się normalne dzwonki dość rzadko. W sklepach z zabawkami są jednak
    do kupienia. Przynajmniej w zeszłym roku przed świętami były :-)

    Waldek

  • 12. Data: 2012-11-03 21:10:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Oj to młody jesteś, albo dzwonków nie oglądałeś ;-). Małe dzwonki mają
    > przerywacze, bo 50Hz dla nich za dużo. Przerywacz zakłóca, ale teraz
    > instaluje się normalne dzwonki dość rzadko.

    Fakt, ze jakoś szczególnie dużo dzwonków się nie naogladałem. Ale
    w mieszkaniu, co je za środkowego Gomułki budowano, miałem taki bez
    przerywacza. Do czasu nastania mody na grodzone osiedla z domofonami
    chyba wszędzie takie instalowano. Nie wiem też czemu akurat dla
    *małego* dzwonka 50 Hz by miało być *za dużo*. Logicznie rzecz biorąc,
    zależność powinna być odwrotna. Ale nawet wielkie szkolne dzwonki,
    jak pamiętam, też nie miały przerywaczy.

    > W sklepach z zabawkami są jednak do kupienia. Przynajmniej w zeszłym
    > roku przed świętami były :-)

    A to tak, jako dydaktyczna zabawka, taki dzwonek jest w sam raz.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2012-11-03 22:13:06
    Od: "Włodzimierz Wojtiuk" <wwojtiul<@wp.pl>

    grup dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    (ciap)
    > --
    > -- Halo? Poprosze panią, zamiejscowa, Lubartów czydzieści czy... Czy co?
    > Nie "czy" pytajne, tylko "czy" wzięte liczebniczo... Taa, mój numer
    > czysta
    > czydzieści czy. Już jest połączenie? Dziękuję ślicznie... Halo? Halo?...
    > -- Kuba?

    Bo jak nie Kuba to moje nazwisko ...

    --
    nic do powiedzenia :-)))
    www.wojtiuk.pl

  • 14. Data: 2012-11-03 23:17:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-11-03 20:01, ToMasz pisze:

    > pomysł bardzo fajny, ale w praktyce może się okazać trudny w
    > użytkowaniu. Rozumiem że nie ma tam być wyświetlacza? nawet ukrytego?
    > Trochę toporne będzie... nawet dzwonienie. Jakby pozostawić tarcze, ale
    > wybieranie jednak zrealizować poprzez wtykanie palca w odpowiednią dziurkę?

    Doskonale zdaję sobie z tego sprawę. Moim celem jest jednak stworzenie
    czegoś, co będzie używane na co dzień. To ma być niebanalny, lekko
    dowcipny projekt, przy okazji którego będę miał możliwość nauczenia się
    czegoś. Pomysł z ukrytymi wyświetlaczami i innymi podobnymi "patentami"
    odrzuciłem na samym początku. Definitywnie zabiłoby to klimat telefonu
    retro. To samo tyczy się fałszywej tarczy, z ukrytymi przyciskami.

    Koncepcja jest taka, że telefon ma działać tak, jak wtedy, gdy był
    podłączony do linii telefonicznej. Z tą różnicą, że teraz zamiast linii
    będzie sieć komórkowa. ;) Dlatego też nie biorę pod uwagę takich opcji
    jak identyfikacja dzwoniącego, obsługa SMS-ów itp.
    Oczywiście pewne kwestie są tutaj bardziej problematyczne niż inne
    (dialtone, impulsy w słuchawce przy wybieraniu numeru i łączeniu).
    Gdzieniegdzie będę musiał pójść na kompromis (np. dwa ukryte
    microswitche do regulacji głośności).

    > Zresztą rób jak chcesz. ja jednak dałbym tam do środka normalny telefon
    > gsm. po pierwsze masz spokój z mikrofonem i głośnikiem, bo podepniesz
    > zestaw hands free. po drugie, jak w obudowę RWT wetkniesz prawdziwy 1.5W
    > głośnik, to old phone ring.mp3 będzie nie do odróżnienia przez laika.

    Trochę zbyt toporne i mało dydaktyczne wyjście jak dla mnie, chociaż
    jego główną zaletą byłoby rozwiązanie kwestii zasilania.
    Zresztą moduł GSM to jakby nie patrzeć też telefon GSM, a zastosowanie
    daje bardziej elegancki efekt.
    Co do odtwarzania nagrania dzwonka z jakiegoś układu to kto wie... Może
    tak to się skończy. Wolałbym jednak uniknąć tej sytuacji. Już taki
    drobiazg jak gongi delikatnie pobrzękujące się przy odkładaniu
    słuchawki, to dość ważna cecha zabytkowych telefonów z tego okresu. ;)

    > Na Twoim miejscu zastanowiłbym się jak wykorzystać podniesioną i
    > opuszczoną fizyczną słuchawkę. Oficjalnie wybierasz 9 cyfr i naciskasz
    > na komórce "dial". W rwt... Podniesiesz słuchawkę ręką? Niby
    > najprostsze, ale nie oczywiste i psuje styl retro.

    Nie... Procedura wybierania numeru będzie wyglądała trochę inaczej -
    dokładnie tak, jak to miało miejsce w oryginale.
    1. Zdjęcie słuchawki z "widełek".
    2. Wybieranie za pomocą tarczy numerowej. To akurat nie nastręcza
    wielkich problemów. Tarcza ma dwie pary styków. Są one domyślnie zwarte
    (będą więc trzymały odpowiednie linie portów uC na masie). Pierwsza para
    rozwiera się, gdy tylko zaczniemy kręcić tarczą i pozostaje rozwarta do
    momentu, aż tarcza powróci do punktu wyjścia. Tak więc jeśli na tej
    linii pojawi się stan wysoki, uC będzie wiedział, że właśnie trwa
    wprowadzanie jednej liczby. Wtedy to zliczane będą impulsy powstające w
    wyniku rozwierania drugiej pary styków. Gdy tarcza powróci do punktu
    wyjścia, uzyskana liczba zostanie przekształcona na odpowiadający jej
    znak ASCII i zapisana w tabeli.
    3) Jeśli tarcza nie zostanie ponownie przekręcona po upływie kilku
    sekund od wybrania ostatniej cyfry, program uzna, iż wybieranie zostało
    zakończone i wyśle do modułu GSM komendę ATD wraz z numerem
    przechowywanym w tabeli.

  • 15. Data: 2012-11-03 23:31:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Atlantis"
    > Gdzieniegdzie będę musiał pójść na kompromis (np. dwa ukryte microswitche
    > do regulacji głośności).
    Drzewiej jak było słabo słychać w słuchawce z ebonitu to trzeba było
    przekręcić tarczą przez zero. :-)
    Czy faktycznie te 10 impulsów wzruszyło węglem w mikrofonie? Czy może
    poruszenie słuchawką podczas wtykania palucha w tarczę coś pomagało?

    Robert

  • 16. Data: 2012-11-03 23:38:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Doskonale zdaję sobie z tego sprawę. Moim celem jest jednak stworzenie
    > czegoś, co będzie używane na co dzień. To ma być niebanalny, lekko
    > dowcipny projekt

    Teraz trzeba wybierać dziewięć cyfr! Słownie: dziewięć. Powtórzmy to
    jeszcze raz: dziewięć! Już ja widzę tych, co będą tego używali na co
    dzień. Niezły dowcip.

    > Koncepcja jest taka, że telefon ma działać tak, jak wtedy, gdy był
    > podłączony do linii telefonicznej. Z tą różnicą,

    Z tą różnicą, że jak były czasy jego świetności, to się wykręcało
    numery pięcio-, albo sześciocyfrowe. W większych miastach, bo często
    były to numery czterocyfrowe lub krótsze. To naprawdę jest duża różnica
    (tak jak w swoim czasie "złote numery", tak w czasach świetności tarcz
    numerowych poszukiwane były numery z "młodymi czyframi", broń Boże bez
    zer).

    > Nie... Procedura wybierania numeru będzie wyglądała trochę inaczej -
    > dokładnie tak, jak to miało miejsce w oryginale.
    > 1. Zdjęcie słuchawki z "widełek".
    > 2. Wybieranie za pomocą tarczy numerowej. [...]

    ...no to ja jednak bym się skłonił w kierunku próby emulacji wybierania
    metodą paszczową. Właściwie to niektóree komórki potrafią robić coś
    podobnego.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2012-11-03 23:43:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Czy faktycznie te 10 impulsów wzruszyło węglem w mikrofonie? Czy może
    > poruszenie słuchawką podczas wtykania palucha w tarczę coś pomagało?

    Chodziło raczej o poruszenie wybierakiem czy innym stykiem w centrali.
    Węgiel w mikrofonie, to się wzruszało przez przywalenie z piąchy.

    Jarek

    --
    Jeden jest rytm, jeden rytm
    Jeden jest węgiel i tlen,

  • 18. Data: 2012-11-04 00:10:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Teraz trzeba wybierać dziewięć cyfr! Słownie: dziewięć. Powtórzmy to
    > jeszcze raz: dziewięć! Już ja widzę tych, co będą tego używali na co
    > dzień. Niezły dowcip.

    No i co z tego. Za Gierka dzwoniło się do Warszawy przez 822 i 6 cyft numeru
    i ciągle zajęte. Jakoś się przeżyło to wybieranie.
    A tak bajdełej, to mój numer faxu w robocie ma 10 cyfr, bez kierunkowego, a
    i 12 cyfr się w Niemczech znajdzie.

> [...]
    > (tak jak w swoim czasie "złote numery", tak w czasach świetności tarcz
    > numerowych poszukiwane były numery z "młodymi czyframi", broń Boże bez

    Opole miało 5 cyfr od środka lat 70tych, a większym miastem raczej nie jest.
    No i dzwoniło się też po okolicach, Wrocław na przykład. Kiedyś był lepiej
    wykształcony palec wskazujący, a teraz jest kciuk :-)

    Waldek

  • 19. Data: 2012-11-04 00:23:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > No i co z tego. Za Gierka dzwoniło się do Warszawy przez 822 i 6 cyft
    > numeru i ciągle zajęte. Jakoś się przeżyło to wybieranie.

    Ludzie wtedy byli twarde. A jak człowiek miał zapłacić trochę kasy za
    takie połączenie, to i wiedział, że nakręcić się też będzie musiał.

    > A tak bajdełej, to mój numer faxu w robocie ma 10 cyfr, bez kierunkowego,
    > a i 12 cyfr się w Niemczech znajdzie.

    Ale pstryka się w klawiaturę.

    > Opole miało 5 cyfr od środka lat 70tych, a większym miastem raczej nie
    > jest. No i dzwoniło się też po okolicach, Wrocław na przykład. Kiedyś
    > był lepiej wykształcony palec wskazujący, a teraz jest kciuk :-)

    Pięć było również w Krakowie, w osiemdziesiątych było sześć, a to było
    trzecie (dzisiaj drugie) miasto w Polsce. Tu gdzieś jest granica
    używalności tarczy numerowej. Jak we Warszawie dokładali siódmą cyfrę,
    to właściwie wszyscy już mieli klawisze.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2012-11-04 02:13:49
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Może w Niemczech takie są, w Polsce dawno nie widziałem dzwonka na
    > prąd stały. I wciąż nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie, po co komu
    > by taki był. I czy by ten przerywacz przeszedł testy na sianie zakłóceń.

    Nasunął mi się na myśl brzęczyk różnicowy... On nie potrzebuje gasika, czyli
    też nie powinien chyba siać...?
    Może wokół tego sie zakręcić?