  • Data: 2011-06-29 12:49:14
    Temat: Re: Te nieszcz?sne wideorejestratory w samochodach
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-06-28 18:23, venioo pisze:
    > Tylko ze nie wiemy jak sytuacja wygladala za nim, moze jakby zahamowal,
    > to istnialo niebezpieczenstwo karambolu :) Wiec cisnac do przodu unikal
    > kolizji z tylu ;)
    Jak już pisałem w drugim wątku - za nami (co widać na dłuższym filmie)
    leciał jeszcze biały dostawczy bus. Xara wyprzedziła busa (dość żwawo),
    ja również wyprzedziłem, a xara zwolniła i przylepiła się do tira
    jadącego ~80km/h (wyprzedzony bus z tyłu jechał szybciej i zbliżał się
    do nas, no obciach - wyprzedzić i zwolnić). Dlatego w momencie "dziwnego
    manewru" xary zatrąbiłem (klakson jest pod kciukiem na kierownicy więc
    naciśnięcie to ułamek sekundy), nim spojrzałem w lusterko (pamiętając że
    tam był gdzieś za nami bus) i zobaczyłem busa zbliżającego się (który
    miał prędkość taką jak moja i zapewne za chwilę by chciał nas wszystkich
    wyprzedzać, zapewnie z wkurwem, że ktoś go wyprzedził i teraz mu
    zwolnił), równocześnie przenosząc nogę na hamulec - to już było za późno.
    Tak jak ktoś tu już pisał - wszystko ładnie się teoretyzuje, można
    analizować z fotela, oglądając film w zwolnionym tempie, i wymyślać "a
    tutaj to lepiej by było skręcić, a tu hamować, a dlaczego on tak
    pojechał" a w praktyce na drodze - widzisz sytuację i spodziewasz się
    dalszego rozwoju, jakiegoś zachowania uczestników ruchu, a nagle ktoś
    robi coś czego się nie spodziewałeś - i trzeba wybierać co robić w
    ułamku sekundy, i wybierać nie w ciemno "zajechał mi, to ja odbiję w
    bok" co skończy się czołówką z niewinnym uczestnikiem, albo spotkaniem z
    drzewem itp, trzeba wymyśleć nowy plan w takiej sytuacji, uwzględniając
    rzeczy na które wcześniej się nie patrzało jadąc (np tutaj zerknięcie w
    lusterko co jedzie za mną, ocena że rów jest pusty bez drzew i betonu).

    Pewnie ci którzy uważają mnie za samobójcę i wysyłaliby mnie na kursy
    defensywności na drodze itd, zdania nie zmienią, ale ja swoje wiem z
    własnego doświadczenia (15 lat za kierownicą, kilkaset tyś km, może już
    milion będzie?). Nie sztuka zrobić szybki unik, który spowoduje dużo
    większe straty/zagrożenie niż to przed czym unikamy. Na drodze (oprócz
    barier energochłonnych) w razie widma kolizji - najlepszym elementem "do
    walenia" są inne samochody, bo konstrukcyjnie są do tego przystosowane,
    by pomimo zderzenia chronić ludzi, w przeciwieństwie do drzew, latarni,
    betonowych elementów, przepustów itp. A gdy trzeba wybierać, to z
    obecnych na drodze samochodów - najlepszym celem do walenia jest
    samochód powodującego sytuację. To oczywiście teoria ogólna, nie do tego
    filmu konkretnie.
    Ale już przerabiałem takie sytuacje, np gdzie auto A na podporządkowanej
    (gwałtownie hamuje bo zagapiło się że jest podporządkowana) dostało
    uderzenie w dupę od B (który już nie wyhamował), i to wszystko wypadło
    nagle tuż przedemnie - i waliłem wprost w nie. Pytanie policji "dlaczego
    pan nie odbił"?- bo odbijając w lewo zrobiłbym zderzenie czołowe z
    ruchem z naprzeciwka, a odbijając w prawo dałbym się przeciąć na
    betonowej latarni.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173