  • 11. Data: 2009-04-29 08:52:02
    Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
    Od: "James" <n...@d...for.spam>

    "Kuczu" wrote...

    > Czesto odlew zeliwny lub stalowy odpowiednio przetoczony i szlifowany .

    Myslisz, ze jak napiszesz to samo, tylko innymi slowami to robi sie
    wazniejsze? ;)

    > Ktore ? Dodaj slowo "czasami" a bedzie to prawda. Czasami stosuje sie tez
    > szare zeliwo.

    OK, czasami. Autor podal konkretny przyklad - Honda Hornet, która ma
    nierdzewne. Moja Honda tez ma nierdzewne.
    Ja wiem, ze Hog moze miec szare zeliwo, ale to nie jest przeciez motocykl ;)

    Zeby nie bylo... Pulp Fiction:
    Whos motorcycle is this? It's not a motorcycle baby.

    > Pokaz mi wentylowane tarcze do motocykla. Tak, pamietam o starych
    > Yamaszach, ale pokaz mi cos wspolczesnego.

    Nie mowie o wentylowanych, mowie o nawiertach (cross drilling) i kontrukcji
    tarczy, ktora bardzo skutecznie odprowadza cieplo. Tarcza wentylowana nie
    byla by w zgodzie z moim nastepnym punktem, gdzie wspomnialem o masie
    nieamotryzowanej - jest ciezsza.

    --
    pozdro
    James

  • 12. Data: 2009-04-29 09:03:33
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-04-29 09:56:47 +0200, Magic <m...@w...pl> said:

    > Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach mają kształt a'la piła tarczowa ?

    Właśnie - w offroadzie szlaczki mają poprawiać w oczyszczaniu z błota,
    a w sportach? Wentylacja? Zdjęcie jeszcze paru gramów? Lansik?

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 13. Data: 2009-04-29 09:06:57
    Od: Kuczu <p...@j...pl>

    doomin13 pisze:

    > dziurkowanie tarcz to glownie po to, wiec aktualnie - wszystkie :)

    Akurat dziurkowanie nie jest glownie po to :)

    --
    Kuczu
    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!

  • 14. Data: 2009-04-29 09:12:19
    Od: Kuczu <p...@j...pl>

    James pisze:

    > Myslisz, ze jak napiszesz to samo, tylko innymi slowami to robi sie
    > wazniejsze? ;)

    A nie. Napisales o sezonowaniu ale o odlewach piaskowych juz nie. No i o
    szlifowaniu zapomniales a to bardzo wazna czynnosc w ich produkcji.

    > OK, czasami. Autor podal konkretny przyklad - Honda Hornet, która ma
    > nierdzewne. Moja Honda tez ma nierdzewne.

    No to jednak nie jest standard

    > Ja wiem, ze Hog moze miec szare zeliwo, ale to nie jest przeciez motocykl ;)

    Z szarego zeliwa, moj drogi, robi sie wyczynowe sportowe tarcze. Sa
    stabilniejsze termicznie, maja wieksze tarcie ale sa duzo drozsze i
    bardziej kruche.

    > Zeby nie bylo... Pulp Fiction:
    > Whos motorcycle is this? It's not a motorcycle baby.

    Ale gdzie tu jest o tarczach ?

    > Nie mowie o wentylowanych, mowie o nawiertach (cross drilling) i kontrukcji
    > tarczy, ktora bardzo skutecznie odprowadza cieplo.

    Nawierty nie sa glownie do wentylacji. Odsloniete wirujace tarcze sa
    wystarczajaco chlodzone wiatrem. Wierci sie po to aby pomiedzy klockami
    i tarcza nie robila sie poduszka powietrzna przy hamowaniu i aby
    odprowadzic z jej powierzchni pyl z klockow i inny syf typu woda.
    Wiercenie powoduje TEZ iz tarcza ma wieksza powierzchnie styku z
    powietrzem czyli wiecej ciepla moze oddac. Ale to wtorna korzysc.

  • 15. Data: 2009-04-29 09:13:17
    Od: Kuczu <p...@j...pl>

    Magic pisze:

    > Akurat wentylowane w przypadku tarcz motocyklowych nie musi oznaczać
    > tego samego co w autach.

    Wentylowana to wentylowana czyli srodkiem przeplywa powietrze

    > Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach
    > mają kształt a'la piła tarczowa ?

    doczytasz w innym poscie

  • 16. Data: 2009-04-29 09:24:50
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Wed, 29 Apr 2009 09:56:47 +0200, Magic <m...@w...pl>
    wrote:

    [...]
    > Akurat wentylowane w przypadku tarcz motocyklowych nie musi oznaczać
    > tego samego co w autach. Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach
    > mają kształt a'la piła tarczowa ?

    Z tego co kojarzę to takie pofalowane i zębate kształty mają na celu
    ochronę przed zmianą kształtu przy zmianie temperatury, jak się tarcza
    nagrzewa to się rozszerza i gdyby była po prostu okrągła to by się bardziej
    krzywiła niż jak jest taka zębata.

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 17. Data: 2009-04-29 10:19:12
    Od: "doomin13" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Kuczu" <p...@j...pl> napisał w wiadomości

    > Akurat dziurkowanie nie jest glownie po to :)

    masz napewno jakis artykul czy cos na ten fakt nie? ze jest to tylko uboczny
    dodatek do odprowadzania wody, pylu i niwelowaniu poduszki powietrznej? i
    pewnie dlatego rzadko wystepuja dziurkowane tarcze w samochodach? a moze tam
    poduszka powietrzna sie nie tworzy?

    pozdro,
    doomin13
    smc660

  • 18. Data: 2009-04-29 10:27:22
    Od: Kuczu <p...@j...pl>

    doomin13 pisze:

    > masz napewno jakis artykul czy cos na ten fakt nie?

    Nie chce mi sie szukac.

> [...]
    > pewnie dlatego rzadko wystepuja dziurkowane tarcze w samochodach? a moze tam

    Tworzy sie ale samochod ma wspomaganie hamulcow. Motocykl tego nie ma. W
    samochodzie sa duzo grubsze tarcze i wiercenie ich jest trudniejsze i
    znacznie podraza proces produkcji. Aczkolwiek w autach drogich i
    wyczynowych manewr ten sie stosuje czasami.
    Na poczatku, gdy motocykle rozwijaly predkosci rzedu 150 kmh problem nie
    byl az tak widoczny i pelne tarcze spokojnie dawaly rade. Przy wyzszych
    predkosciach jednak problem zaczal byc powazny. Poczatkowo zaczeto
    tarcze nacinac lub wiercic. Jednak wraz z odchudzaniem tarcz nacinanie
    stalo sie problematyczne i trudne technologicznie. Na polu boju
    pozostaly wiec tylko dziurki.

    I naprawde w samochodzie wentylowanie tarcz ma znaczenie. Raz ze masy sa
    wielokrotnie wieksze, a co za tym idzie tarcze sa mocniej obciazone
    termicznie, dwa ze wewnatrz kola samochodowego jest bardzo ograniczony
    przeplyw zimnego powietrza (zauwaz ze tarcze samochodowe znajduja sie na
    ogol wewnatrz felgi). W motocyklu tarcze sa na wierzchu i nic nie
    ogranicza preplywu powietrza wokol nich.

  • 19. Data: 2009-04-29 11:30:27
    Od: "doomin13" <d...@g...pl>

    > Tworzy sie ale samochod ma wspomaganie hamulcow. Motocykl tego nie ma...

    wspomaganie ma dlatego ze potrzebna jest wieksza sila bo w samochodzie
    tarcze sa bardziej obciazone - wieksza masa i nie wystepuja podwojne tarcze
    na jedno kolo

    > I naprawde w samochodzie wentylowanie tarcz ma znaczenie...

    z tym nie dyskutuje to jest niepodwazalne
    ja tam zostaje przy swoim ze dziurki sa glownie by zwiekszyc powierzchnie
    omywana przez chlodzace powietrze :)
    a przy okazji spelnia pare innych rol ale moze rozklad zadan jest zblizony
    do polowy :)

    pozdro,
    doomin13
    smc660

  • 20. Data: 2009-04-29 11:44:57
    Od: "OGONek~" <s...@w...krajow.p#^&*@.sie>

> [...]
    > TEZ iz tarcza ma wieksza powierzchnie styku z powietrzem czyli wiecej
    > ciepla moze oddac. Ale to wtorna korzysc.

    Zawsze mnie zastanawiało o ile ta powierzcnia jest wieksza po nawierceniu?
    Ktos to moze policzył?
    Własnie sie za to wziąłem - bo jakos mi sie wydaje ze zmiana pola
    powierzchni bedzie minimalna.

    Moze ktos podac wymiary jakiejs przykladowej tarczy bo nie mam pod ręką?

    --
    OGONek~