    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Takie tam o pikselach
    Date: Wed, 8 Feb 2012 17:06:02 +0100

    On 2012-02-07 17:50:53 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Może idźmy dalej - większość ślubów można zrobić komórką.

    Nie, nie zrobisz większości ślubów komórką - nie ta dynamika, nie te
    szumy, nie to ISO, nie ten czas reakcji na spust, brak możliwości
    zmiany ogniskowej itd.

    > Albo czy każę pomniejszać duże pliki?

    Ależ Janko, przecież oczywistym jest, że nic nikomu nie każesz.
    Dyskutujemy i ja wyrażam zdanie, że po pierwsze Twój eksperyment opiera
    się na nieco błędnych załóżeniach (że matryca 24 MPx da _dokładnie_ tą
    samą jakość piskelków, co zdjęcie zrobione 2x12 MPx), a po drugie
    powątpiewam w celowość tej "lepszości". Większość amatorów zdjęcia
    pokazuje na www lub odbitkach, niechby i A4, większych od wyjątkowego
    święta - do takich zastosowań i ~12 MPx ma całkiem niezły zapas. Więc
    niespecjalnie ekscytuje mnie myśl, że kupując jakiś tam hipotetyczny
    nowy aparat z fyfdziestoma MPx, jak tylko powahluję się bezsensownie
    dużymi plikami i włożę jakąś tam chwilę w dodatkową obróbkę, to dostanę
    12 MPx lepsze od tych prosto z matrycy o... No właśnie, ile to będzie,
    z 10%? Niechby i 15. Które później i tak zmniejszę do 1, czy 5 MPx w
    najlepszym razie.
    Zresztą sam tu co jakiś czas drwisz sobie z pędu ludzkości do nabywania
    nowości i kolekcjonowania zbędnych gadżetów - nie zauważyłeś, że sam
    właśnie promujesz ten sposób myślenia? Mieć lepiej, aby mieć, niech se
    leży i czeka na buk wie co?

    > Pokazałem pewien zysk z pewnej sytuacji i to wszystko. Zysk na
    > zaprzeczenie głupich teorii powtarzanych jak mantra przez większość.
    > Można sobie popatrzyć i to wszystko - nikt nic nie każę.

    Popatrzyliśmy, skomentowaliśmy, a Ty jak primadonna, foch! ;-)

    > Właściwie od lat sprowadzają się do jednego - zapowiada się nowość,
    > każdy narzeka jaka beznadziejna i jak kiedyś to było dobrze.

    Nie, nie jak kiedyś było dobrze, bo większość nowości jest w jakimś
    stopniu lepsza od poprzedników. Rzecz w tym, że niektórzy (a móże tylko
    ja) dostrzegają taki prozaiczny fakt, że nowości nie są tak dobre jak
    mogłyby być. Ot, zwykły wyraz zawodu. Kolejne modele zwykle mają 5
    głośno reklamowanych bzdetów i jakieś pół w porywach do jednego
    przydatnego ficzera. Po piątym takim modelu trochę się to nudzi.

    > Najfajniejsze jest to, że wiedza fizyczna w fotografii rzeczywiście
    > stała kiedyś wyżej.

    Taaaaa, sam jak widać wpadasz w tetrycki ton ;-)
    Tak BTW jeszcze w czasach świetności analoga zdarzyło mi się pracować w
    pewnym ponoć renomowanym sklepie ze sprzętem foto, gdzie przychodziło
    całkiem sporo różnych zawodowców i trochę się z nimi gadało. Boziu,
    jakież oni brednie potrafili wygadywać! Ino wtedy wiele spraw było
    trudno weryfikowalnych. Dziś przeciętny interesujący się tematem amator
    wie znacznie więcej o technikaliach niż wielu z zawodowców 15 lat temu.

    de Fresz