  • 61. Data: 2021-11-09 20:26:08
    Temat: Re: Taka ciekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.11.2021 o 19:29, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale to dana przecietna rzeczywista - i do ilu to odniesc - do 24, 12 czy
    > 6 kWh ?

    Do ilu chcesz:P Średnia "sprawność" wychodzi 10%. W cudzysłowie, bo
    sprawność generalnie liczy się energia padająca na panel do energii
    elektrycznej przez niego wytworzonej.

    --
    Shrek

  • 62. Data: 2021-11-09 20:49:04
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Procesor jednowątkowy.

    A to przepraszam ;-)

  • 63. Data: 2021-11-10 02:46:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

    >A wiesz sam o co właściwie pytasz ?

    o to, co Master pisal
    "Podobno w Niemczech te źródła osiągają tylko 10% przewidywanej mocy."

    To jaka jest "przewidywana moc" dla 1kW panela slonecznego i jak to
    rozumiec?

    A dla 1MW wiatraka ?

    J.

  • 64. Data: 2021-11-10 08:28:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Nov 2021 02:46:54 +0100, J.F. napisał(a):

    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    net...

    > o to, co Master pisal
    > "Podobno w Niemczech te źródła osiągają tylko 10% przewidywanej mocy."
    Przecież ten facet to głupek. Się go nie czyta.

    > To jaka jest "przewidywana moc" dla 1kW panela slonecznego i jak to
    > rozumiec?
    Nie ma czegoś takiego jak "przewidywana moc". Panele słoneczne mają moc
    znamionową, czyli określaną dla natężenia światła przyjętego umownie
    jako maksymalne natężenie słonecznego światła. Bada się to w komorze ze
    sztucznym naświetleniem, nie czekając aż słońce wzejdzie :)
    Oprócz tego można stosować pojęcie mocy chwilowej, zależnej od
    chwilowego natężenia światła, pojęcie sprawności konwersji (czyli
    stosunek mocy elektrycznej do mocy padającego światła oraz średniej
    wydajności energetycznej, określanej dla dłuższego okresu czasu (np.
    rok) zależnej od azymutu panelu, jego nachylenia, szerokości
    geograficznej i lokalnych warunków chmurowych. Wszystkie te parametry sa
    dokładnie znane i nie może tu być jakiegokolwiek błędu czy zaskoczenia.

    > A dla 1MW wiatraka ?
    Dokładnie tak samo.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 65. Data: 2021-11-10 08:46:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Panele słoneczne mają moc
    > znamionową,

    Raczej szczytową.

    --
    Shrek

  • 66. Data: 2021-11-10 08:58:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Nov 2021 08:46:15 +0100, Shrek napisał(a):

    > Raczej szczytową.

    Moc szczytowa jest określana dla warunków szczytowych a znamionowa dla
    warunków znamionowych. W dużej mierze to kwestia definicji warunków,
    zależna od producenta który je definiuje. W praktyce, zapewne niewiele
    się różnią.
    Dla przykładu, wiele urządzeń elektronicznych (np. diody) mają podawane
    max. ciągły prąd znamionowy i chwilowy prąd szczytowy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 67. Data: 2021-11-10 09:20:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > warunków znamionowych. W dużej mierze to kwestia definicji warunków,
    > zależna od producenta który je definiuje. W praktyce, zapewne niewiele

    Niech będzie. Tylko trochę to z dupy, bo te "znamionowe warunki"
    producenta mają się nijak do warunków w jakich panel rzeczywiście
    pracuje;) 1kW/m2 nie jest w praktyce osiągalny u nas nawet w południe
    przy bezchmurnym niebie i prostopadłym do słońca ustawieniu panela;)

    > Dla przykładu, wiele urządzeń elektronicznych (np. diody) mają podawane
    > max. ciągły prąd znamionowy i chwilowy prąd szczytowy.

    Ale to nie ten przypadek. 1kWp to maksymalna moc panela przy
    hipotetycznych idalnych warunkach a nie moc chwilowa która nie zniszczy
    urządzenia w sekundę - nie podpowiadaj mareketoidom, bo zaraz się
    okażee, że instalki na dachu domku ciotki jadzi mają megawat pmpo;)

    --
    Shrek

  • 68. Data: 2021-11-10 11:07:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >pracuje;) 1kW/m2 nie jest w praktyce osiągalny u nas nawet w południe
    >przy bezchmurnym niebie i prostopadłym do słońca ustawieniu panela;)

    Masz na mysli moc ze Slonca?

    Producent nie musi robic panelu na Polske, wiec jak gdzies taka moc
    pada,
    to jest to dobry parametr.
    A potem zdziwienie, ze nie osiaga pelnej mocy :-)

    Mozna doswietlic lusterkiem :-)

    J.

  • 69. Data: 2021-11-10 11:12:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Wed, 10 Nov 2021 02:46:54 +0100, J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    net...

    >Przecież ten facet to głupek. Się go nie czyta.

    głupek czy nie - sam tego nie wymyslil.

> [...]
    >sa
    >dokładnie znane i nie może tu być jakiegokolwiek błędu czy

    O widzisz, srednia roczna wydajnosc energetyczna ... jaka jest w
    Polsce,
    a jaka na Saharze ?

    A 10% to w stosunku do czego bys policzyl :-)

    J.

  • 70. Data: 2021-11-10 11:15:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 10.11.2021 o 11:07, J.F. pisze:

    > Masz na mysli moc ze Slonca?

    Tak - stała słoneczna to coś ponad 1,3kW/m2 ale na granicy atmosfery. Te
    testowe 1kW/m2 to tylko gdzieniegdzie osiągane i to w południe
    (astronomiczne). No i pewną wadą jest to, że na pustyni na ogół nikt nie
    mieszka - BTW - dubaj to skąd ma energię? Bo jak oni nie mają ze słońca,
    to wiadomo że to ściema - mają kasę, słońce i co za darmo nie biorą?;)

    > Producent nie musi robic panelu na Polske, wiec jak gdzies taka moc pada,
    > to jest to dobry parametr.

    Może i dobry - tyle że nie wiem czy to potem dobrze materkingowo, że
    masz 1 kW, czy źle jak się klient zorientuje że 1kW to średnio 100W -
    taki chłyt;)

    > Mozna doswietlic lusterkiem :-)

    To może po prostu oświetlać domek cioci jadzi skomplikowanym systemem
    luster. Co prawda nie działa wtedy kiedy potrzeba, ale panele też nie:P

    --
    Shrek