  • 41. Data: 2018-09-20 12:33:47
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    >Ze dwadzieścia lat temu zanosiłem do naświetlarni postscriptowej
    >książkę.
    >Taka cegła, z tysiąc stron. Pytali mnie ludzie z obsługi, na czym
    >przyniosę
    >-- goły twardy dysk (taka była wtedy moda), jakiś zipdrive czy też
    >inny
    >magnetooptyk. Mówię im, że nośnik zwyczajny, trzyipółcalowy. A oni od
    >razu
    >-- to ile tych dyskietek będzie, chyba cały worek. Była jedna. I
    >chyba się
    >na niej nawet kopia zapasowa zmieściła.

    Hm, Postscript do bardzo oszczednych programow nie nalezy.

    Niby mozna oszczednie, ale programy lubia na kazda strone kodu
    inicjacyjnego troche wtrynic.
    Dodaj jakies formatowanie, tekstem opisane i juz rozmiar pliku rosnie.

    Chyba, ze zzipowane ...

    J.

  • 42. Data: 2018-09-20 12:38:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > A czy czasem nie dostajesz bitmapy (skanu) faktury w tym pdfie
    > zamiast dokumentu "tekstowego"? Łatwo sprawdzić, czy zaznaczając
    > fragment tekstu w czytniku pdf. zaznacza się tekst (można go
    > copy&paste) czy bitmapa.

    Są pedeefy, które mogą wyglądać jak zeskanowany starodruk, a da
    się zaznaczać tekst i z powodzeniem go kopiować. Dwuwarstwowe.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2018-09-20 12:43:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nawiasem mowiac - A4 w 300dpi to 8Mbit/1MB.
    >
    > Pierwsze laserowki HP ktore pamietam (ale to juz bodajze LJ2) mialy
    > cos 1MB, a przeciez na potrzeby wlasne cos tam potrzeba.
    > Ale czy one nie mialy 150dpi ... albo grafika 150, tekst 300 ...

    Grafika mogła być 300 dpi, ale wtedy drukowały tylko pół strony.

    > Tylko PS to one nie mialy, PS zdaje sie byl opcjonalnie i wymagal
    > 4MB RAM :-)

    > Ale popatrz jeszcze na sciezke rozwojową - kiedys laserowka miala
    > wlasne fonty, ładne, choc ponoc te z PS jeszcze ładniejsze.
    >
    > A potem uzytkownik kupuje Windows i Office, i ma fonty w Wordzie
    > do wyboru ... a drukarka ma inne. To sie musialo rastrem skonczyc.

    Nie musiało i się nie skończyło. Język PCL, bazowany na opisie DVI
    bardzo ładnie korzysta z dynamicznie ładowanych fontów bitmapowych.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2018-09-20 12:48:24
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Moja (igłówka 9-pin) drukowała natychmiast. Czemu czekać?

    Igłówka też drukowała :) Atramentówka (DeskJet 690C+) czekała i drukowała
    już całą stronę za jednym zamachem. Nie chciała czekać z kartką w połowie.

  • 45. Data: 2018-09-20 12:50:58
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Linuxa mozesz na roznych maszynach sadzac - co bedzie, jak sie okaze
    > ze jest, ale niekompatybilny z tym co masz ?

    Generalnie nie akceptuję binarnych driverów -- jeden powód jest taki jak
    mówisz a drugi, że doświadczenie pokazuje, że często są bardzo marnej
    jakości, robione na "odwal się".

    > Ale tam nie bylo watpliwosci, ze to jednak Windows modem.

    Tak, to prawda. Kupowałeś tańszy modem ale mogłeś go używać tylko pod
    Windowsem.

    > Tak czy inaczej - startujesz w PCL, zeby powiedziec, ze teraz bedzie
    > obraz na cała strone drukowany.

    Tzn. obraz wyrenderowany przez software'owy renderer? No tak... tu
    wystarczyłby jakiś dużo prostszy język :)

  • 46. Data: 2018-09-20 12:54:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Są pedeefy, które mogą wyglądać jak zeskanowany starodruk, a da
    > się zaznaczać tekst i z powodzeniem go kopiować. Dwuwarstwowe.

    Na jednej warstwie obraz, na drugiej OCR-owany (i niewidoczny) tekst?

  • 47. Data: 2018-09-20 13:02:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, Postscript do bardzo oszczednych programow nie nalezy.

    ??? Chyba najbardziej oszczędny język programowania jaki wymyślono.
    Po to ma odwrotną notacje polską, by oszczędzał pamięć (a przy okazji
    też miał krótszy kod).

    > Niby mozna oszczednie, ale programy lubia na kazda strone kodu
    > inicjacyjnego troche wtrynic.
    > Dodaj jakies formatowanie, tekstem opisane i juz rozmiar pliku rosnie.

    E tam rośnie. Programy piszą ludzie, a jeśli nie rozumieją postsripta,
    to piszą źle.

    > Chyba, ze zzipowane ...

    Taki "zzipowany" PS to się PDF nazywa.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2018-09-20 13:05:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 12:21:07 +0200, Marek wrote:
    > A czy czasem nie dostajesz bitmapy (skanu) faktury w tym pdfie zamiast
    > dokumentu "tekstowego"?

    Nie, to jak najbardziej tekstowy PDF. Obrazek tam co prawda jest, ale
    malutki - logo ISP.

    Przyczynę prawidłowo podał wcześniej JF (na co odpowiedziałem
    rozwiązaniem, nie wiedząc jeszcze na pewno czy przyczyna u mnie jest
    faktycznie ta). W międzyczasie sprawdziłem: do każdej faktury ISP ładuje
    dwa pełne zestawy czcionek, każdy po ok. 500 KiB. Jak otwieram plik
    okularem, to we właściwościach pliku czytam "Font: xxxx (full)".
    Natomiast jak otwieram inny plik PDF, którego nie generował idiota, to
    Okular podaje "Font: xxxx (subset)".

    Faktura od ISP (tekst z dwoma pełnymi czcionkami) waży 1.1 MiB
    Ta sama faktura po odfiltrowaniu niepotrzebnych glifów: 60 KiB
    Ta sama faktura w formie bitmapy 150 dpi: 120 KiB

    Przecież ktoś to musiał testować. Zobaczyć. I mimo tego puścił w świat...

    Mateusz

  • 49. Data: 2018-09-20 13:07:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg pisze:

    > Na jednej warstwie obraz, na drugiej OCR-owany (i niewidoczny) tekst?

    Tak. Współczesne programy skanujące potrafią to robić i robią bardzo
    dobrze. W google już nie tylko w Goole Books da się odszukać frazę.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2018-09-20 13:09:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 10:54:15 +0000, Queequeg wrote:
    > Na jednej warstwie obraz, na drugiej OCR-owany (i niewidoczny) tekst?

    Dokładnie tak. DjVu podobnie potrafi, tyle że tam warstwy są nieco
    bardziej znormalizowane, w PDF jest pełna dowolność artystyczna.

    Mateusz