  • Data: 2008-11-02 22:43:45
    Temat: Re: TPSA nullroutuje nie swoje IP
    Od: Marcin Kulas <0...@...jabbed.org> szukaj wiadomości tego autora

    xarafaxz@[TNIJTA]gmail.com wrote:

    > Nie mam pojęcia czy TPSA kierowało to samo co mną, ale nadaje userom
    > dynamiczne ip z prostego powodu: zużycie. Przykładowo mając 2k adresów
    > mogę, śpiąc spokojnie, podpiąć do nich 3k userów.

    Jest to jakiś argument, ale wtedy Ty masz więcej roboty, jak ktoś
    z Twojej sieci narozrabia (a w dużych sieciach dzieje się to co chwilę)
    i to do Ciebie należy potem szukanie kto danego dnia o danej godzinie
    miał podany IP, by urwać łeb abuserowi i nasikać do szyi, a potem jeszcze
    dyskutować z poszkodowanymi.
    Jeśli tego nie będziesz robił, to trachną Ci całą pulę i wtedy możesz
    mieć problem z utrzymaniem klientów, którym poczta/cokolwiek przestanie
    do świata docierać.
    W przypadku stałego IP dajesz strzelbę w ręce poszkodowanego. Jeśli chce,
    może wyciąć w pień jeden IP i obie strony mają mniej roboty.

    > Tak czy siak rozdawanie statycznych IP _użytkownikom domowym_
    > uważam za marnotrawstwo,

    YMMV

    > Aha i co do blokowania abuserów po adresie IP, RBL-i itp, to uważam
    > że jest to _zawsze_ złe, od tego służy abuse czy CERT, zależy co
    > kto ma.

    Żartujesz, prawda?

    Gdybm chciał zgłaszać każdy spam do abuse/CERT-u, musiałbym to robić
    automatycznie. Najprawdopodobniej po kilku dniach zostałbym sam wycięty
    za spamowanie ich skrzynek. Dużo prościej i szybciej jest wycinać
    od ręki u siebie. Abuse/CERT bym zostawił na grubsze incydenty.

    Kiedyś z automatu karmiłem SpamCopa. Sprawność takiego mechanizmu
    była średnia w porównaniu z tym czego używam teraz.
    Bardziej mi się opłaca utrzymywać własnego RBL-a, którego karmię
    tym czym chcę, a potem zasilam nim wszystkie swoje maszyny. Mniej
    roboty i false positives, a więcej pożytku dla klientów.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]