  • 461. Data: 2004-02-20 10:45:25
    Temat: Re: TPNET - POL34
    Od: "ROBBO 2" <r...@o...pl>

    > Żadna podobna zawierucha nie spotkała rynku "ostatniej mili Internetowej".
    > Cały czas zakopanie kabla do Kowalskiego kosztuje tyle samo albo i drożej.
    > W segmencie Tier-2 ceny więc spadają (w TPNET też) ale nie tak szybko.

    A mi sie wydaje ze mowimy o cenach za lacza miedzyoperatorskie a nie o
    zadnej ostatniej mili ?
    Chyba ze sadzisz ze kopiecie kable do MANow. Czy na Pieknej przciagniecie
    kabla z szafy do szafy
    stanowi jakis problem ? Bo firma X miala z tym powazne problemy. na Piekna
    ma swoj wlasny kabel i jakos rabatu nie widzialem stad i lacze do Polpak
    poszla do kosza mimo ze w tym samym miejscu jest do innego opreatora.

  • 462. Data: 2004-02-20 12:21:26
    Od: "OGONek~" <O...@s...wszystkich.krajow.p^%$#^e.sie>

    Użytkownik "gtk@adm" <x...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli siec man dzieki temu, ze jest dotowana moze zaoferowac
    > komercyjnie uslugi za nizsza cene.

    Co Ty bredzisz czlowieku?!?!?
    Przeciez pisze ci czlowiek lopatologicznie ze na ruch edu nie wystarcza
    dotacji. Wiec MAN-y jeszcze dokladaja z komercyjnej dzialalnosci do tego
    zeby edu bylo za darmo.
    Wiec maja wieksze koszty niz komercja.

    --
    OGONek~

    Ps. Panowie admini - wykazcie troche klasy i nie odpowiadajcie tu
    trollom

  • 463. Data: 2004-02-20 12:44:25
    Od: "gtk@adm" <x...@g...pl>

    Dnia 2004-02-20 13:21,Użytkownik OGONek~ napisał:

> [...]
    > Przeciez pisze ci czlowiek lopatologicznie ze na ruch edu nie wystarcza
    > dotacji. Wiec MAN-y jeszcze dokladaja z komercyjnej dzialalnosci do tego

    To popatrz:
    10Mb/s w manie - 3 k zl
    10Mb/s u innego dostawcy - no wlasnie ile? wiesz?

    z czego dokladaja? i ile? gdzie mozna kupic taki tani sprzet sieciowy
    zeby sprzedajac lacze 10Mb/s za 3k zl byl zysk, zostalo na dotacje i
    wszyscy byliby zadowoleni?

    --
    Carlos
    |*archiwum grupy* *wyszukiwarka*|

  • 464. Data: 2004-02-20 16:32:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "gtk@adm" <x...@g...pl> writes:

    > To popatrz:
    > 10Mb/s w manie - 3 k zl
    > 10Mb/s u innego dostawcy - no wlasnie ile? wiesz?

    Znaczy ten drugi tylko zdziera by wiecej zarobic, czy nie panuje nad
    kosztami?

    Porownaj jeszcze 10 Mb/s u trzeciego dostawcy - np. Telii, i jak sie
    to ma do tego drugiego. Pamietaj ze Telia = miedzyoperatorski ruch
    m-n (w sensie logicznym przynajmniej), a wiec np. duzo wieksze
    spodziewane nasycenie lacza niz w przypadku zwyklego ukladu ISP-klient.

    > z czego dokladaja? i ile? gdzie mozna kupic taki tani sprzet sieciowy
    > zeby sprzedajac lacze 10Mb/s za 3k zl byl zysk, zostalo na dotacje i
    > wszyscy byliby zadowoleni?

    Niektorzy operatorzy uzywaja np. pecetow z Linuksami. Takze do pelnego
    BGP, takze do gigabitowego Ethernetu i ATMu 622 Mbps. Jest przynajmniej
    jeden taki, ktory uzywa _wylacznie_ routerow na Linuksie do takich
    rzeczy.

    Chociaz, zdaje sie, te pecety nieco inaczej niz normalnie wygladaja - ale
    to chyba az tak dramatycznie ceny nie podnosi.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 465. Data: 2004-02-20 16:33:17
    Od: Wojciech Myszka <m...@n...eu.org>

    Konrad Plich <k...@p...tpsa.pl> wrote:

    > Przyznam że nie jestem pewien na co mam odpowiedzieć. Jeśli zgaduje dobrze
    > że pytanie jest: "Dlaczego ceny łączy międzynarodowych są niższe niż ceny
    > TPNET" to odpowiedź jest prosta.

    [...Są trzy rodzaje prawdy, jak mawiają starzy górale w serialu o
    Janosiku: "prawda, tyz prawda i gówno prawda"]

    Natomiast chyba nie waro mieszać polityki z ekonomią i techniką (choć
    i tu są pewne zależności - czasami nie da się technicznie zrealizować
    tego co chce polityk, kiedy indziej jest to za drogie... :)

    Skoro tak mówisz - to łącza zagranicznie istotnie są tanie. I tylko
    wypada żałować, że TP SA nie zainwestowała we własne - wówczas z
    czystym sumieniem musiała by z niego korzysać i brać "po kosztach z
    zyskiem" czyli drogo :-P I jednego problemu byśmy nie mieli, prawda?

    > Żadna podobna zawierucha nie spotkała rynku "ostatniej mili Internetowej".
    > Cały czas zakopanie kabla do Kowalskiego kosztuje tyle samo albo i drożej.

    Czy ja wiem? Na "moim osiedlu" najpierw wszedł Dialog. I wybudował
    nowoczesną infrastrukturę. Doszedł "pod drzwi" to znaczy zainwestował
    i we wnętrza budynków. Z jakiegoś powodu , jakiś czas później to samo
    zrobiła TP SA stawiając nowe szafy (i mam tu na myśli nie takie
    blaszane skrzyneczki, gdzie jest plątanina miedzi w papierze tylko
    takie gdzie 2/3 zajmuje elektronika, a tylko 1/3 to plątanina).

    Podczas wymiany rur ciepłowniczych światłowody pociągnęła i
    elektrociepłownia.

    Dobre przepisy ułatwiłyby życie każdemu z tych zainteresowanych, ale
    duży może więcej...

    > [...] Chyba że tym abonentom (serwerom
    > contentu) każe się stanąć dwa metry od switcha to wtedy ich podłączenie
    > kosztuje tyle co dwa metry patchcorda a jedynym cenotwórczym czynnikiem jest
    > cena pasma w dwóch kierunkach: do świata i do odbiorców contentu.

    I tu zaczyna się polityka dotycząca istoty sporu (patrz Subject:). O
    ile wiem, to z powodu historycznych zaszłości wszystkie chyba MANy
    mają bardzo dobre połączenia (to znaczy światłowody przebiegają w
    bezpośredniej bliskości). [O ile wiem, we Wrocławiu właśnie tak jest:
    odpowiednie szafy stoją koło siebie.] Nie przeszkadza to w stosowaniu
    polityki i zwiększaniu cen mimo, że jest [za] blisko/tanio czy jakoś tak.

    Z tego co wiem to nie jest też łatwo dostać się do kanalizacji (o
    kładzeniu nowych światłowodów praktycznie nie ma mowy, dobrze, że
    udaje się robić modernizacje). I jest OK.

    PS Ja jestem już stary ale dobrze (jak teraz to widzę) odrobiłem
    obowiązkowe zajęcia z ekonomi politycznej socjalizmu. Uczono tam,
    między innymi, na czym polega różnica pomiędzy przedsiębiorstwem
    socjalistycznym a kapitalistycznym. Otóż to pierwsze ma przynosić
    zysk. To drugie, zaś, zaspokajać potrzeby społeczne.

    I tego się trzymaj: potrzeby społeczne są tak rozrzucone, że trudno
    je spełnić, a teraz już można robić zysk.

    A moje gaworzenie z przed 8 lat można już zapomnieć. W dobie kapitalizmu
    nie ma miejsca na nic takiego jak "Strategiczny Interes Narodowy"
    (a wydawało mi się, że marzenie o posiadaniu sprawnie funkcjonującej
    infrastruktury sieciowej i taniego dostępu do Internetru można tak
    było potraktować :(

    --
    Wojtek ---(___C'>

  • 466. Data: 2004-02-20 17:03:43
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    [ciach]

    A jak tak czytam ten wątek czytam... ;) I myślę jak to się wszystko
    pozmieniało przez tych kilka lat: http://tinylink.com/?W5BKTy4fr7

    Pozdrowienia.

    januszek

  • 467. Data: 2004-02-20 18:07:01
    Od: Krzysztof Witkowski <t...@b...rwx>

    --
    Krzysztof Witkowski - http://core.segfault.pl/~tjup - tjup$gazeta$pl

    [Time is a great teacher, but unfortunately it kills all its pupils]
    [Hector Berlioz]

  • 468. Data: 2004-02-20 20:03:52
    Od: "MaRaS" <s...@m...bz>

    > Niech Pan odpowie wreszcie konkretnie na to pytanie Panie Konradzie...
    Ja rowniez oczekuje rzeczowej odpowiedzi.

  • 470. Data: 2004-02-20 21:10:42
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 18 luty 2004 roku,
    kiedy to Radosław Popławski posłał(a) w świat wiadomość
    <l...@4...com>

    > Jasne, zaraz zostaniesz Jakubowską TPSA :D.
    > Nie zauważyłeś do tej pory, że po prostu pierd****. Na początku byłeś zabawny,
    > teraz już nudzisz.

    Kiedy brakło argumentów...

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,

  • 469. Data: 2004-02-20 21:10:42
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 18 luty 2004 roku,
    kiedy to Paweł Małachowski posłał(a) w świat wiadomość
    <2...@s...zin.lublin.pl>

    > Proponuję EOT, bo od dziś problem dojścia z TPSA do LubMAN-EDU zniknął;
    > poczytaj sobie za to: http://www.bg.umcs.lublin.pl/lubman.htm
    > (w szczególności popatrz na datę, a sprawa zaistniała znacznie wcześniej).
    Zgadzam się z Katarzyną Pacherovą.
    Cytować bitmapy nie będę, każdy ten fragment może doczytać.
    IIRC (w skrócie), to TP wycina(ła) ruch komercyjny, MANy w odpowiedzi
    zablokowały ruch akademicki.
    Na całym zamieszaniu ucierpieli studenci.

    > Właśnie by się nie zgadzało -- posiadając łącze do Polpaku miałem głównie
    > ruch z sieciami innych niż Polpak operatorów.
    Gdyby klienci Neostrady tak często korzystali z zasobów innych sieci, to TP
    nie mogłaby sobie pozwolić na taką "sytuację strajkową" i szybko ugięłaby
    się pod naciskami MANów.
    I to jest fakt, w odróżnieniu od różnych spekulacji i pobożnych życzeń co
    poniektórych dyskutantów.

    > Smutne.
    Ale prawdziwe.

    > Tu, jeśli coś działa gorzej od SDI, to usera szlag trafia.
    (...)
    > Chyba większość odbiorców siedzi na Futuro, odrobina na Netii, natomiast
    > Polpak w ASK-ach/osiedlówkach prawie nie istnieje.
    Nie ma znaczenia dostawca, jeżeli na 1mbps przypada 200 lub więcej
    użytkowników. Cudów nie ma.