    From: Wojciech Myszka <m...@n...eu.org>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: TPNET - POL34
    Date: 20 Feb 2004 16:33:17 GMT
    <c0t4bj$6t7$1@inews.gazeta.pl> <c...@s...hell.pl>
    <c0ts0h$nld$1@inews.gazeta.pl> <c...@s...hell.pl>
    <c0u91d$1t8$1@nemesis.news.tpi.pl> <c0v642$c2r$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@s...e-wro.net>
    <c11um8$efg$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <s...@s...e-wro.net>
    <c1208l$fn6$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <c14dj2$f0t$1@atlantis.news.tpi.pl>

    Konrad Plich <k...@p...tpsa.pl> wrote:

    > Przyznam że nie jestem pewien na co mam odpowiedzieć. Jeśli zgaduje dobrze
    > że pytanie jest: "Dlaczego ceny łączy międzynarodowych są niższe niż ceny
    > TPNET" to odpowiedź jest prosta.

    [...Są trzy rodzaje prawdy, jak mawiają starzy górale w serialu o
    Janosiku: "prawda, tyz prawda i gówno prawda"]

    Natomiast chyba nie waro mieszać polityki z ekonomią i techniką (choć
    i tu są pewne zależności - czasami nie da się technicznie zrealizować
    tego co chce polityk, kiedy indziej jest to za drogie... :)

    Skoro tak mówisz - to łącza zagranicznie istotnie są tanie. I tylko
    wypada żałować, że TP SA nie zainwestowała we własne - wówczas z
    czystym sumieniem musiała by z niego korzysać i brać "po kosztach z
    zyskiem" czyli drogo :-P I jednego problemu byśmy nie mieli, prawda?

    > Żadna podobna zawierucha nie spotkała rynku "ostatniej mili Internetowej".
    > Cały czas zakopanie kabla do Kowalskiego kosztuje tyle samo albo i drożej.

    Czy ja wiem? Na "moim osiedlu" najpierw wszedł Dialog. I wybudował
    nowoczesną infrastrukturę. Doszedł "pod drzwi" to znaczy zainwestował
    i we wnętrza budynków. Z jakiegoś powodu , jakiś czas później to samo
    zrobiła TP SA stawiając nowe szafy (i mam tu na myśli nie takie
    blaszane skrzyneczki, gdzie jest plątanina miedzi w papierze tylko
    takie gdzie 2/3 zajmuje elektronika, a tylko 1/3 to plątanina).

    Podczas wymiany rur ciepłowniczych światłowody pociągnęła i
    elektrociepłownia.

    Dobre przepisy ułatwiłyby życie każdemu z tych zainteresowanych, ale
    duży może więcej...

    > [...] Chyba że tym abonentom (serwerom
    > contentu) każe się stanąć dwa metry od switcha to wtedy ich podłączenie
    > kosztuje tyle co dwa metry patchcorda a jedynym cenotwórczym czynnikiem jest
    > cena pasma w dwóch kierunkach: do świata i do odbiorców contentu.

    I tu zaczyna się polityka dotycząca istoty sporu (patrz Subject:). O
    ile wiem, to z powodu historycznych zaszłości wszystkie chyba MANy
    mają bardzo dobre połączenia (to znaczy światłowody przebiegają w
    bezpośredniej bliskości). [O ile wiem, we Wrocławiu właśnie tak jest:
    odpowiednie szafy stoją koło siebie.] Nie przeszkadza to w stosowaniu
    polityki i zwiększaniu cen mimo, że jest [za] blisko/tanio czy jakoś tak.

    Z tego co wiem to nie jest też łatwo dostać się do kanalizacji (o
    kładzeniu nowych światłowodów praktycznie nie ma mowy, dobrze, że
    udaje się robić modernizacje). I jest OK.

    PS Ja jestem już stary ale dobrze (jak teraz to widzę) odrobiłem
    obowiązkowe zajęcia z ekonomi politycznej socjalizmu. Uczono tam,
    między innymi, na czym polega różnica pomiędzy przedsiębiorstwem
    socjalistycznym a kapitalistycznym. Otóż to pierwsze ma przynosić
    zysk. To drugie, zaś, zaspokajać potrzeby społeczne.

    I tego się trzymaj: potrzeby społeczne są tak rozrzucone, że trudno
    je spełnić, a teraz już można robić zysk.

    A moje gaworzenie z przed 8 lat można już zapomnieć. W dobie kapitalizmu
    nie ma miejsca na nic takiego jak "Strategiczny Interes Narodowy"
    (a wydawało mi się, że marzenie o posiadaniu sprawnie funkcjonującej
    infrastruktury sieciowej i taniego dostępu do Internetru można tak
    było potraktować :(

    --
    Wojtek ---(___C'>