  • 131. Data: 2004-02-16 13:32:31
    Temat: Re: TPNET - POL34
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl>

    > o jakosci nie wspominajac). Wszyscy w Polsce stosuja polskie ceny,
    > podczas gdy TP zagraniczne.

    To jest troche bardziej skomplikowane. Za granica 1 mega IP kosztuje
    ~100 EUR. To dosc dobra cena za IP i mniej wiecej stosowana przez
    TPSA dla uzytkownikow Neostrady, i przez innych ISP w pl przy wymianie
    ruchu miedzy soba (jesli nie mowimy o darmowych peeringu). Co innego
    ceny TPSA na uslugi tranzytowe dla operatorow, gdzie trudno mowic,
    by 10x wyzsze ceny niz na swiecie byly zagraniczne, bo sa typowo
    polskie. W kazdym razie blizej Rumunii i Turcji niz reszty Europy ;)

    Inna sprawa, ze dyskusja dotyczyla darmowego ruchu komercyjnego
    pomiedzy TPSA i siecia akademicka POL34, a nie cen w TPSA.

    > - za studzienki i kanalizacje - przeszlyby one na wlasnosc Gmin,
    > co wydaje sie normalnym, bo Gmina powinna dbac o infrastrukture
    > na swoim terenie, a nie jakas obca firma, ktorej Gmina tego nie zlecila.

    Nie jest to do konca jasne - patrz Warszawa.

    > Nie mialby wtedy kto otrzymywac nagrod za innowacyjne technologie,
    > czyli "szerokopasmowy dostep do internetu" (czyt. neostrada).

    Tu akurat nie mozna pominac roli TPSA. Jakby nie patrzec wprowadzenie
    020 bylo istotnym krokiem jesli chodzi o wzrost ilosci uzytkownikow
    Internetu w Polsce. Podobnie teraz Neostrada kreuje jednak nowa mode
    na jakosc i rodzaj uslugi. 200k uzytkownikow to olbrzymia masa. Jakosc
    Neostrady (poza wpadami w rodzaju niedzialajacy hosting) jest generalnie
    bardzo dobra.

    Mozemy lubic lub nie operatora narodowego. Pewnych rzeczy jednak
    nie mozna TPSA odmowic.

    > Rzadowa polityka rozwoju polskiego internetu na najblizszych kilka
    > lat zalamalaby sie - opiera sie na rozpowszechnieniu uslug TP.

    Nie prawda. Rzadowa polityka ruchu opiera sie (przynajmniej w zalozeniach)
    na stworzeniu warunkow do konkurencji i rownych zasad dla wszystkich
    (a nie na jeden z adarmo, drugi za pieniadze), i stworzeniu potrzeb
    dla ludzi. Kreowanie potrzeb to uslugi: mamy Janosika^H^H^H^H^HPlatnika,
    mamy mozliwosc zakladania dzialalnosci gospodarczej w kilku miastach,
    za chwile bedzie wiecej (patrz: Wrota Polski). Rzad nie zrobi sieci
    za dostawcow komercyjnych (TPSA tez nalezy tak traktowac). Tyle
    zalozen, pytanie jak z realizacja pozostaje powiedzmy otwarte ;-)

    > jakiemus skandynawskiemu operatorowi. France Telekom w zeszlym roku
    > mialo 3.2 mld EUR zysku, gdy w 2002 r. 20.7 mld EUR straty. Poniewaz

    2002 bylo slabe dla wszystkich telekomow. FT nie jest tu wyjatkiem.
    Byla wpada z powodu zachlannosci rzadow i licencji UMTS, w miedzyczasie
    zdechly tez dotcomy. To byla raczej ogolna tendencja niz jakas specyficzna
    przypadlosc France Telekomu.

    Skandynawia nie doplaci rolnikom do krow i swin. Francja pewnie tak.
    Obawiam sie, ze rzad mial wybor: albo sprzeda TPSA Francuzom, albo
    beda swinie lataly po Warszawie ;-)

    k.

  • 132. Data: 2004-02-16 13:43:49
    Temat: Re: Do Pana Konrada Plicha
    Od: Mirosław Gburski <j...@t...gda.pl>

    Konrad Plich wrote:
    > Nie mam poj?cia co si? dzieje z TASK i zdecydowanie nie mam z tym nic
    > wspólnego. Prosz? sprawdziae ?e strony www.task.gda.pl itp. z TPNET otwieraj?
    > si? rewalacyjnie. S?dze wi?c ?e ograniczenie dost?pu do ftp.task.gda.pl to
    > celowe/omy?kowe dzia?anie TASK.
    >
    > KP

    Ruch korweta -> TPSA kilkukrotnie przewyzsza przepustowosc naszej bramki
    - stad wszystkie problemy z ftp.task.gda.pl. W tej chwili ruch idzie
    laczem miedzynarodowym wiec powinno byc duzo lepiej. U nas nie ma w tym
    momencie zadnych ograniczen.

    -Mirek

  • 133. Data: 2004-02-16 13:51:47
    Od: mlopaci <m...@n...net>

    W normalnych warunkach regulator zabrania dzialan ograniczajacych
    konkurencje. Dzialania takie jak blokowanie dostepu lub ograniczanie
    przepustowosci na laczach miedzynarodowych, w celu wymuszenia podpisania
    umowy sa nielegalne. Rowniez w Polsce takie dzialania mozna uznac za
    sprzeczne z prawem, ale wymaga to od p. Grabosia zdecydowania. Jesli
    regulator bedzie pozwalal na takie praktyki to zamiast e-Polski i
    rozwoju internetu szerokopasmowego w Polsce bedziemy mieli e-TPSA i
    rozwoj Neostrady.

    W normalnych warunkach, w ktorych operator musi przyjac ruch od
    upstreema, lacze peeringowe zestawia sie, jesli koszt jego utrzymania
    jest nizszy niz koszt tranzytu. W przypadku duzej asymetrii ruchu moze
    zaistniec sytuacja, w ktorej tylko jeden z operatorow jest
    zainteresowany peeringiem. Wowczas pojawia sie peering platny i placi
    ten ktory jest bardziej zainteresowany przeniesieniem ruchu z laczy
    zagranicznych na krajowe (zwykle jest to ssac).

  • 134. Data: 2004-02-16 14:09:17
    Od: "topek1" <t...@p...pl>

    Uzytkownik "mlopaci" <m...@n...net> napisal w wiadomosci
> [...]
    > regulator bedzie pozwalal na takie praktyki to zamiast e-Polski i
    > rozwoju internetu szerokopasmowego w Polsce bedziemy mieli e-TPSA i

    Mysle ze po 1 maja sytuacja ulegnie zmianie -> TPSA tak latwo komisji
    europejskiej nie wykiwa
    jak polskiego rzadu..... ( chodzi oczywiscie o placenie kar ).

  • 135. Data: 2004-02-16 14:18:24
    Od: j...@p...onet.pl

    Witam,

    Mysle, ze to dobra okazja, zeby zwrocic uwage na kilka _OCZYWISTYCH_
    rzeczy zwiazanych z ta sprawa...

    Zgodnie ze znanym powszechnie powiedzeniem:
    - wszystkim tu chodzi o pieniadze.
    Nalezy jednak uswiadomic sobie zakres problemu i skutki na przyszlosc.

    Dotychczas wszyscy operatorzy w trosce o swoich klientow godzili sie na
    ponoszenie kosztow zwiazanych z wymiana ruchu z TPNET. Szczegolnie, ze
    negocjacje z TPSA sprowadzaja sie do przyjecia warunkow TPSA.

    Proporcje ruchu, ze wzgledu na niska atrakcyjnosc sieci TPNET, sa
    wlasnie takie jak opisane przez Macieja Stroinskiego.
    Dlatego nalezy zauwazyc, ze to TPNET w trosce o *swoich* klientow
    powinien zabiegac o bezkonfliktowy dostep do sieci innych operatorow
    posiadajacych cenne uslugi.

    Niezwykle trudno jest wyobrazic sobie sytuacje taka, ze to TPNET zabiega o
    peeringi z operatorami. Pomimo, iz wydaje sie to logiczne!
    Jest to trudne dla znawcow "traceroute" a juz kompletnie niewyobrazalne
    dla przecietnych uzytkownikow sieci.

    Nalezy wiec uswiadamiac klientow (i siebie), ze siec zle dziala, bo
    TPNET nie upgradeowala sobie bramki i problem jest TPNET!
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Moim zdaniem to ostatni dzwonek na oprzytomnienie tzw. "spolecznosci
    internetowej" i skuteczne naglosnienie problemu.

    Byly takie czasy, ze TPNET uczyla sie jak sie robi "internet"...
    I TPNET ma bardzo zgrabna siec (wiesc niesie, ze z juniperami T640).

    Obecnie TPNETowi pozostaje nauczyc sie swiadczyc bardziej zaawansowane
    uslugi na przyzwoitym poziomie a przepowiednia krajowego intranetu
    spelni sie.

    Niestety rzeczywistosc nie nastraja pozytywnie. Jak napisal Bootmaker
    TPSA jest odporna na wszelkie nakladane kary. Jest odporna na wszystko.
    Dlaczego? Odpowiedz wydaje sie rowniez oczywista, przygnebiajaca...

    Pozostaje ubolewac, ze nie jest to zorganizowane dzialanie wszystkich
    operatorow internetu a ograniczone tylko do sieci scisle akademickich
    w ramach MANow. Dalsze poblazanie TPNET wykonczy wszystkich.
    Historia lubi sie powtarzac (w takiej czy innej formie).

    Jarus

  • 136. Data: 2004-02-16 14:33:51
    Od: Mirosław Gburski <j...@t...gda.pl>

    Konrad Plich wrote:
> [...]
    > si? rewalacyjnie. S?dze wi?c ?e ograniczenie dost?pu do ftp.task.gda.pl to

    Witam,

  • 137. Data: 2004-02-16 14:38:31
    Od: Mirosław Gburski <j...@t...gda.pl>

    Konrad Plich wrote:
> [...]
    > si? rewalacyjnie. S?dze wi?c ?e ograniczenie dost?pu do ftp.task.gda.pl to

    Witam,

  • 138. Data: 2004-02-16 14:42:12
    Od: "Westbam" <w...@n...art.pl>

    Jacek Orłowski wrote:

    > od razu widac poprawe:
    >

    > wget ftp://ftp.task.gda.pl/ls-lR.gz
    > --14:19:08-- ftp://ftp.task.gda.pl/ls-lR.gz
    > => `ls-lR.gz.1'
    > Resolving ftp.task.gda.pl... done.
    > Connecting to ftp.task.gda.pl[153.19.0.141]:21... connected.
    > Logging in as anonymous ... Logged in!
    > ==> SYST ... done. ==> PWD ... done.
    > ==> TYPE I ... done. ==> CWD not needed.
    > ==> PORT ... done. ==> RETR ls-lR.gz ... done.
    >
    > [ <=> ] 5,920,464 64.46K/s
    >
    > (1 MBit, Polpak, WRC) - a rano szlo ledwie 2,6 K/s :)
    >
    > Pozdr!
    > jO.

    Im później, tym lepiej:

    linux-2.4.23.tar.gz: 35.30 MB 137.60
    kB/s

    Tak trzymać.

    --
    pozdr.
    westbam(at)net(dot)art(dot)pl

  • 139. Data: 2004-02-16 14:43:28
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <P...@f...xyz.l
    ublin.pl>,
    Andrzej Karpinski wrote:
    > Inna sprawa, ze dyskusja dotyczyla darmowego ruchu komercyjnego
    > pomiedzy TPSA i siecia akademicka POL34, a nie cen w TPSA.

    W ramach tej dyskusji ktos napisal, ze MANy stosuja zanizone ceny,
    a TP ma te "dobre". Dlatego napisalem o cenach TP ogolnie.

    > Nie jest to do konca jasne - patrz Warszawa.

    W Warszawie jest inaczej? Ktos pisal tu nawet, ze prawo sie zmienilo
    w sprawie kanalizacji i TP nie jest wlascicielem ... moze napisze cos blizej.

    > Tu akurat nie mozna pominac roli TPSA. Jakby nie patrzec wprowadzenie
    > 020 bylo istotnym krokiem jesli chodzi o wzrost ilosci uzytkownikow

    Tak co do 020 sie zgadzam, ale neostrada ma moim zdaniem
    ten ogromny minus, ze nie ma stalego numeru IP (tak jak SDI).
    Pod tym wzgledem jest to posuniecie do tylu, a nie do przodu.
    SDI mozna blokowac/dawac dostep po IP.

    Jakby "ostatnia mila" zostala uwolniona, to (byc moze) inni tez
    wprowadziliby uslugi dostepu do internetu. A tak moze to zrobic tylko
    TP i dawanie za to nagrody moze jest czyms dobrym, ale czemu to nazywac
    "najbardziej innowacyjny produkt roku" (dokladnej nazwy nie pamietam).

> [...]
    > na stworzeniu warunkow do konkurencji i rownych zasad dla wszystkich
    > (a nie na jeden z adarmo, drugi za pieniadze), i stworzeniu potrzeb
    Tak, wlasnie czytalem zrodlowa wersje Strategii Informatyzacji RP.
    Zaklada ona (cytat):

    "Szerokopasmowy dostep moze byc swiadczony z wykorzystaniem tej samej
    linii telefonicznej, pod warunkiem ze operator telekomunikacyjny
    zainwestuje w centrale i udostepni linie telefoniczna innym, zainteresowanym
    operatorom."

    Jak nie bedzie przymusu, to TP S.A. nic nie udostepni, co widac po walce
    o bramke POL34-TP. Strategia wiec dalej w zakresie dostepnosci internetu
    koncentruje sie na tworzeniu kawiarenek internetowych w urzedach, bibliotekach,
    szkolach i na podlaczeniu szkol. Do konca 2004 roku szkoly maja byc podlaczone
    na co najmniej "zwykly", "wdzwaniany" dostep (znowu TP, choc jest napisane,
    ze nalezy szukac operatorow dla szkol).

    W telewizji zas slyszalem informacje, ze do konca przyszlego chyba roku,
    ma sie podwoic (telewizja klamie i przeinacza, ale liczba tu nie jest istotna)
    liczba uzytkownikow z szerokopasmowym dostepem do internetu.
    W obecnej sytuacji moze tu glownie chodzic o TP. Dochodza jeszcze kablowki
    i inne takie, co daja 128 kbps po 50 pln (Petrus), ale wspoldzielone
    i trudno to nazwac szerokopasmowy dostep do internetu.

    > Skandynawia nie doplaci rolnikom do krow i swin. Francja pewnie tak.
    > Obawiam sie, ze rzad mial wybor: albo sprzeda TPSA Francuzom, albo
    > beda swinie lataly po Warszawie ;-)

    Sprawa prywatyzacji TP to juz przeszlosc, nic tu nie zmienimy.
    Co do tych biednych swinek, to rzad co rok staje pod presja dawania
    pieniedzy rolnikom, bo akurat im ceny skupu nie odpowiadaja.
    Tylko ciekaw jestem gdzie te swinie w procesie produkcji szynki
    znikaja. Mieso stanowi tam pewnie jakies 10% suchej masy
    (1/3 pewnie to wstrzykiwana woda), a reszta to "wymogi UE".
    Ale to juz OT.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 140. Data: 2004-02-16 14:43:59
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 16 luty 2004 roku,
    kiedy to j...@p...onet.pl posłał(a) w świat wiadomość
    <7...@n...onet.pl>

    > Proporcje ruchu, ze wzgledu na niska atrakcyjnosc sieci TPNET
    Tylko dzięki Neostradzie mogę mieć internet w moim dwupiętrowym, starym
    bloku. Gdyby nie Neo, musiałbym się przeprowadzić do wieżowców 100 metrów
    dalej.
    Katowice, śródmieście. Żadnemu z providerów nie opłaca się instalowac
    dostępu w budynku, w którym jest mniej, niż 10 chętnych na internet.

    > Szczegolnie, ze
    > negocjacje z TPSA sprowadzaja sie do przyjecia warunkow TPSA.
    Próby zainteresowania lokalnych dostawców sprowadzały się do jednego: ma
    być was dziesięciu chętnych w jednym bloku.

    > Dlatego nalezy zauwazyc, ze to TPNET w trosce o *swoich* klientow
    > powinien zabiegac o bezkonfliktowy dostep do sieci innych operatorow
    > posiadajacych cenne uslugi.
    Nie wytrzymałem i po raz kolejny pytam: jakie to usługi?
    O Kurnik & Obórka Company już słyszałem. A poza tym?

    > Nalezy wiec uswiadamiac klientow (i siebie), ze siec zle dziala, bo
    > TPNET nie upgradeowala sobie bramki i problem jest TPNET!
    No dobra, ale co źle działa? ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Pytanie nawiązuje do akapitu wyżej.
    W sieci TPNET śmiga aż miło.
    Akademickie zasoby w Bukareszcie pozwalają ściągać pliki z transferem
    65kB/s.

    > Moim zdaniem to ostatni dzwonek na oprzytomnienie tzw. "spolecznosci
    > internetowej" i skuteczne naglosnienie problemu.
    To wykujcie na kamiennych tablicach dziesięć najważniejszych problemów i
    oświećcie lud, boi zaprawdę powiadam, że w mroku grzechu i niewiedzy żyje.

    > Byly takie czasy, ze TPNET uczyla sie jak sie robi "internet"...
    > I TPNET ma bardzo zgrabna siec (wiesc niesie, ze z juniperami T640).
    A co inne sieci zrobiły dla rock&rolla? Zmarnowały talent(y)?

    > Obecnie TPNETowi pozostaje nauczyc sie swiadczyc bardziej zaawansowane
    > uslugi na przyzwoitym poziomie a przepowiednia krajowego intranetu
    > spelni sie.
    Ogólnopolski, świetnie działający intranet. Do tego znakomite wyjście do
    światowego internetu.
    Nie muszę mieć dobrego dostępu do poznańskiej kablówki tak jak nie musze
    mieć niezłych transferów z Mozambiku.

    > Niestety rzeczywistosc nie nastraja pozytywnie. Jak napisal Bootmaker
    > TPSA jest odporna na wszelkie nakladane kary. Jest odporna na wszystko.
    > Dlaczego? Odpowiedz wydaje sie rowniez oczywista, przygnebiajaca...
    Lepsza Tepsa wodoodporna i nieprzemakalna, niż internet w kafejce.

    > Pozostaje ubolewac, ze nie jest to zorganizowane dzialanie wszystkich
    > operatorow internetu a ograniczone tylko do sieci scisle akademickich
    > w ramach MANow.
    Ogromna forsa została zebrana z rynku podczas pompowania internetowej
    bańki. Można było budować infrastrukturę, a nie jęczeć teraz.
    Cóż oferują portale. Loga i dzwonki oraz własny numerek dostępowy.

    Przy okazji wielkie brawa dla Telekomunikacji, że ukręciła łeb pomysłom
    upadających portali, by płacić im od każdego impulsu, bo to niby portale
    dostarczają "content".

    > Dalsze poblazanie TPNET wykonczy wszystkich.
    > Historia lubi sie powtarzac (w takiej czy innej formie).
    W 1996 roku tepsa ładnie wykończyła providerów dial-up.
    Co prawda nie miałem szansy na stałe łącze ani na ryczałt, ale przynajmniej
    płaciłem tylko za impuls, a nie, jak wcześniej, dodatkową wielokrotność
    ceny impulsu providerowi dial-up.
    IIRC, to ZigZag nawet się o to sądził z Telekomunikacją.

    Podpisano
    "Jeden z tych, których trzeba przekonać, że źle się dzieje w państwie
    duńskim [czytaj: tepsańskim]".

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,