  • 21. Data: 2011-04-18 19:13:03
    Temat: Re: Szybka lampa - co? w rodzaju stroboskopu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-18 20:44, J.F. pisze:

    > Do dzis chyba tyrystorow sie uzywa do gaszenia .. tyrystorow.

    Było też coś takiego, jak tyrystor wyłączalny, swego czasu uwielbiał to
    Sony, w odchylaniu w telewizorach. Ale chyba nie stosowano tego w
    lampach błyskowych.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 22. Data: 2011-04-18 19:47:33
    Temat: Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-18 19:50, Maciek pisze:

    > ????

    Taaak... Po 12 godzinach zajęć ze studentami człowiek dziwne rzeczy pisze.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 23. Data: 2011-04-18 19:50:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-18 19:56, Maciek pisze:

    > Co ja na to poradzę, że tak się nazywał. Był na schematach i nawet
    > większe wersje stosowano w radarach. Przydatna bestia.
    > Możesz wstawić drugi palnik, schowany w światłoszczelnej obudowie. Też
    > powinno zadziałać ale jak długo przetrwa, to nie wiem. Neonówki to ja
    > bym tam nie wstawiał.
    > Maciek

    "Zwierak gazowany" to jednak dość egzotyczna nazwa.
    Google:
    zwierak gazowany: 169 trafień
    tyratron: 24400 trafień

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 24. Data: 2011-04-18 20:56:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

> [...]
    > Możesz wstawić drugi palnik, schowany w światłoszczelnej obudowie. Też
    > powinno zadziałać ale jak długo przetrwa, to nie wiem. Neonówki to ja

    Tak 20+ lat temu trochę lamp błyskowych naprawiłem z neonówką owiniętą
    folią właśnie. Co ciekawe - impuls wyzwalajacy gaszenie dawał...
    fototyrystor. Dalej już typowy ukad z kondensatorkiem i
    transformatorem zapłonowym.

    Uprzedzając: odróżniam układy skracania błysku od zdalnego wyzwalania
    lampy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 25. Data: 2011-04-19 10:22:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Paweł,

    > To już napisz po ludzku: tyratron.
    > "Najzwyklejsza w świecie neonówka" po potraktowaniu tymi
    > kilkudziesięcioma dżulami z kondensatora lampy błyskowej będzie raczej
    > jednorazowego użytku :-)

    Kilkadziesiąt dżuli w amatorskiej lampie? W życiu. W tych z neonówką w
    roli skracacza błysku był kondensator 400uF - ledwie 18J dla 300V.
    Skracach błysku nie miał na celu marnowanie energii - doprowadzenie do
    lampy błyskowej było robione specjalnym przewodem - spiralką na
    elastycznym ferromagnetyku - gdzieś w manelach jeszcze to mam.

    > "Samoróbny" tyratron z neonówki wymagał impulsu wysokiego napięcia do
    > zapłonu.

    Normalka. Już pisałem - fototyrystor wyzwalał impuls gaszący.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2011-04-19 20:56:48
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > lampy błyskowej było robione specjalnym przewodem - spiralką na
    > elastycznym ferromagnetyku - gdzieś w manelach jeszcze to mam.

    Byłoby ciekawie, gdyś coś znalazł. Ja czytałem o dwóch wersjach ze
    zwieraniem kondensatora:
    1) Brutalne zwarcie całej reszty energii, kondensator zawsze ładowany od
    początku.
    2) Wyłączenie z tzw. odzyskaniem energii, czyli w kodensatorze pozostaje
    reszta, skracająca ponowne ładowanie.

    Punkt 2 obecnie jest realizowany przy pomocy tranzystora IGBT. Dawniej
    tyrystor i lampa zwierająca. Krótki błysk tej lampki był przy okazji
    sygnałem prawidłowego naświetlenia. Błysnęła - znaczy układ lampy musiał
    przerwać naświetlanie, czyli do fotografowanego obiektu dotarło
    wystarczajaco dużo światła.
    Pewnie stąd się bierze różnica zdań - zwarcie całej pozostałej energii w
    pierwszych lampach wymaga niebanalnego elementu a zwarcie tylko
    inicjujące wyłączenie tyrystora jest znacznie mniej wymagające.
    Znalazłem książkę, w której to było opisane: "Elektroniczne urządzenia
    powszechnego użytku" Zdzisław Karkowski, wydanie z 1985 roku, strony 26
    do 28.
    Jak chcesz, to zeskanuję i wyślę.
    Maciek

  • 27. Data: 2011-04-20 15:53:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Kilkadziesiąt dżuli w amatorskiej lampie? W życiu. W tych z neonówką w
    > roli skracacza błysku był kondensator 400uF - ledwie 18J dla 300V.

    Proszę bardzo: YN460II, kondensator 1200uF ładujący się do 338V.
    Wychodzi 68.5J. A jest to lampa zdecydowanie klasy amatorskiej. Swoją
    drogą jest bardzo porządnie wykonana, zarówno z zewnątrz jak i w środku
    nie odbiega od Metza. Przy cenie 200PLN warta zastanowienia dla kogoś,
    komu wystarczy manualna lampa.
    Przy okazji. Mierzyłem kilkanaście kondensatorów stosowanych w lampach
    błyskowych. Pojemność nigdy nie odbiegała od podanej o więcej niż 15%.
    Jak oni to robią?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 28. Data: 2011-04-21 12:54:48
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    Gdyby jeszcze lampa chciała świecić aż się kondensator do 0 rozładuje...

    Adam

  • 29. Data: 2011-04-21 13:15:13
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    nie śledzę wątku od początku i nie jestem fachowcem
    ale czy padło tu już pytanie/wskazówka o zrobienie tego na LEDach?

    są już takie co mają kilka W więc zrobienie klastra z kilkudziesięciu diod
    może dać Ci odpowiedni impuls
    a sterowanie tym też nie powinno być zbytnio skomplikowane...

    http://www.ehow.com/how_5126594_design-own-led-strob
    e-light.html

  • 30. Data: 2011-04-21 13:30:23
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 4/21/2011 15:15, qlphon pisze:

> [...]
    > diod może dać Ci odpowiedni impuls
    > a sterowanie tym też nie powinno być zbytnio skomplikowane...

    Też prawda, mam takie urządzenie z ledami - co prawda do innych
    zastosowań - ale ma 120W mocy w led-ach ( elektrycznej )
    Białych lub RGB.

    Kolegę to by bardziej raczej interesowały pewnie LED-y UV bo to bardziej
    jest mordercze dla bakterii.

    Tak czy inaczej z tym co mam to można ustawić długość impulsu od kilu us
    do światła ciągłego.

    Adam