    Date: Tue, 19 Apr 2011 22:56:48 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Szybka lampa - coś w rodzaju stroboskopu

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Kilkadziesiąt dżuli w amatorskiej lampie? W życiu. W tych z neonówką w
    > roli skracacza błysku był kondensator 400uF - ledwie 18J dla 300V.
    > Skracach błysku nie miał na celu marnowanie energii - doprowadzenie do
    > lampy błyskowej było robione specjalnym przewodem - spiralką na
    > elastycznym ferromagnetyku - gdzieś w manelach jeszcze to mam.

    Byłoby ciekawie, gdyś coś znalazł. Ja czytałem o dwóch wersjach ze
    zwieraniem kondensatora:
    1) Brutalne zwarcie całej reszty energii, kondensator zawsze ładowany od
    początku.
    2) Wyłączenie z tzw. odzyskaniem energii, czyli w kodensatorze pozostaje
    reszta, skracająca ponowne ładowanie.

    Punkt 2 obecnie jest realizowany przy pomocy tranzystora IGBT. Dawniej
    tyrystor i lampa zwierająca. Krótki błysk tej lampki był przy okazji
    sygnałem prawidłowego naświetlenia. Błysnęła - znaczy układ lampy musiał
    przerwać naświetlanie, czyli do fotografowanego obiektu dotarło
    wystarczajaco dużo światła.
    Pewnie stąd się bierze różnica zdań - zwarcie całej pozostałej energii w
    pierwszych lampach wymaga niebanalnego elementu a zwarcie tylko
    inicjujące wyłączenie tyrystora jest znacznie mniej wymagające.
    Znalazłem książkę, w której to było opisane: "Elektroniczne urządzenia
    powszechnego użytku" Zdzisław Karkowski, wydanie z 1985 roku, strony 26
    do 28.
    Jak chcesz, to zeskanuję i wyślę.
    Maciek