  • 11. Data: 2010-12-13 16:27:15
    Temat: Re: Szukam cichego wiatraczka zasilanego prądem zmiennym
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Andrzej W." <a...@w...pl> wrote in message
    news:ie3jjo$cba$1@mx1.internetia.pl...

    > Czy możesz wstawić większy wiatrak?
    > Będzie znacznie ciszej przy tej samej wydajności.

    Niestety. Patrz post obok - cała obudowa lampy jest owalna
    i w najgrubszej środkowej części ma 10cm. Dwa wiatraki 8cm
    mieszczą się tam prawie na styk. Fotka strzelona od spodu
    pokazuje jak te wiatraki są tam w obudowie umieszczone.

    > Szukaj łożysk ślizgowych.

    Czy łożyska mają duży wkład w hałas Twoim zdaniem?
    Mój wiatrak ma łożyska kulkowe według datasheet.

    > Poszukaj w ofercie SUNON, mają dużo modeli i są łatwo dostępne.

    Sklep online digikey.com ma jakiś tam wybór tych wiatraków Sunon
    w rozmiarze 8x8cm ale niestety są grubsze, 3,8cm zamiast jak u mnie
    2,5cm (podejrzewam że 3,8cm się nie zmieści, ale zmierzę to jeszcze...)
    a poza tym są niestety znacznie głośniejsze. Dla przykładu wiatrak
    SF11580A-1083HSL.GN to 35dBA a mój ma 32 dBA.

    Jak na Digikey.com ustawie rozmiar wiatraka 8x8x2.5 i zasilanie te
    moje 100-120VAC to mają tylko 5 do wyboru i wszystkie > 30dBA.
    Nawiasem mówiac wszystkie mają łożyska kulkowe...

    Chyba trzeba będzie jednak poszukać wiatraka stałoprądowego.
    Jest tam zdecydowanie większy wybór.

  • 12. Data: 2010-12-13 19:20:19
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2010 16:17:14 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Czy dobrze pamiętam że 3 dBA oznacza dwukrotnie głośniej/ciszej? Jeśli
    Co do mocy akustycznej. Ale poniewaz sluch ludzki ma logarytmiczna
    czulosc, to bedzie mniej.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 13. Data: 2010-12-13 19:26:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Tak, tak, pamiętam dyskusję o procesorach.

    Wszyscy pamiętają. Nie o procesorach, tylko o Windows. 95 konkretnie.

    > Nie wiem czemu się wyśmiewasz - odkurzanie radiatora w pececie
    > i trzymanie wiatraka w należytej czystości to PODSTAWA prawidłowej
    > operacji komputera. Nowe procesory już nie są tak wrażliwe na ciepło

    Nowe systemy operacyjne też nie są aż tak wrażliwe na ciepło.

    > jak stare były, już się nie resetują, nie głupieją, nie robią błędów
    > mnożenia itp. tylko grzecznie wykrywają przegrzanie i świadomie
    > spowalniają sobie zegar klokujący operacje procesora aby go ochłodzić,
    > ale i tak warto mieć czysty wentylator bo nikt nie lubi peceta
    > pracującego powoli.

    W 1995 roku też niektórzy już mieli system operacyjny w wersji "tropic",
    który się nie resetował, nie robił błędów w procesorze, a mnożył
    i dzielił jak wściekły.

    > Tam nie ma miejsca na 20cm wiatrak. Tak wygląda ta obudowa lampy:
    > http://www.current-usa.com/files/Nova_Extreme_Pro_sp
    ecsheet.pdf
    > Odstęp między śrubkami mocującymi wentylator to 8cm...
    > Cała lampa ma około 10cm wysokości :-) nie licząc nóżek które zdjąłem.
    > Muszę mieć wiatrak o rozstawie śrubek 8cm i żadnego 20cm tam nie dam.

    Ja tylko chciałem zaznaczyć, że wybór wśród stałoprądowych jest duży.
    Oczywiście, jeśli mechanika jest gotowa, to najlepiej wziąć taki 8 cm.
    We wiatraku AC, to się raczej prędkości łatwo nie ureguluje, a w DC,
    to i owszem. Można całe akwarium wyciszyć, nie obawiając się przy tym,
    że gupiki zgłupieją, skalary będą robić błędy w mnożeniu, a glonojad
    się powiesi. Ryby też teraz nie takie robią jak kiedyś.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2010-12-13 19:48:02
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-12-13 17:27, Pszemol pisze:

    > Czy łożyska mają duży wkład w hałas Twoim zdaniem?
    > Mój wiatrak ma łożyska kulkowe według datasheet.

    Ten sam model przy identycznej wydajności w wersji ślizgowej ma 33 a w
    wersji kulkoewj 34,5 dBA.

> [...]
    > a poza tym są niestety znacznie głośniejsze. Dla przykładu wiatrak
    > SF11580A-1083HSL.GN to 35dBA a mój ma 32 dBA.

    Tu jest wersja 25mm
    http://www.sunon.com/uFiles/file/03_products/02-AC%2
    0Fan/SF8025.pdf

    Najgorsze co możesz zrobić to wybrać wiatrak AC.
    Np. dla wiatraka AC 80x80x25 mamy:
    21 CFM / 33 dBA (SF11580AT)
    A wiatrak DC o tych samych rozmiarach daje:
    23,7 CMF / 22 dBA (HA80251V4-0000-999)
    Czujesz różnicę?

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 15. Data: 2010-12-13 19:53:58
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-12-13 16:25, Pszemol pisze:
    > Co do mniejszej średnicy bebechów a większych piór wiatraka- chyba na nic
    > się to nie zda, bo maskownica za tym wiatrakiem, zewnętrzna cześć obudowy
    > lampy, ma otwory pasujące do tego wentylatora więc znów musiałbym rżnąć
    > obudowę a tego chcę uniknąć.

    Wiatrak pociągnie swoje nawet przez te otworki, nie musisz masakrować
    obudowy. Szczególnie, że nie chcesz zwiększyć wydajności pompowania,
    tylko otrzymać cichszy system.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 16. Data: 2010-12-13 19:56:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Wszyscy pamiętają. Nie o procesorach, tylko o Windows. 95 konkretnie.

    Dyskusja była o procesorach, bo jak procesor źle liczy czy źle skacze
    to żaden software dobrze nie będzie chodził...

    > Nowe systemy operacyjne też nie są aż tak wrażliwe na ciepło.

    Acha... A skąd wiesz? Puszczałeś Windows 7 na Pentium III 667MHz?

    > W 1995 roku też niektórzy już mieli system operacyjny w wersji "tropic",
    > który się nie resetował, nie robił błędów w procesorze, a mnożył
    > i dzielił jak wściekły.

    Przypadek z błędami mnożenia z powodu spalonego wiatraka
    miałem bodajże jeszcze w jakiejś sklepowej aplikacji pod MS-DOS.

    ecsheet.pdf

    > Ja tylko chciałem zaznaczyć, że wybór wśród stałoprądowych jest duży.

    No jest.

> [...]
    > że gupiki zgłupieją, skalary będą robić błędy w mnożeniu, a glonojad
    > się powiesi. Ryby też teraz nie takie robią jak kiedyś.

    Wyobraziłem sobie właśnie jak się glonojad wiesza :-)
    Ale on tak czy inaczej lubi wisieć przyssany do szyby...

    Nie miałem zamiaru spowalniać wiatraka AC a raczej kupić inny AC,
    taki powolniejszy. RAD8025B2 różni się od RAH8025B2 nie tylko
    hałasem ale i właśnie prędkością obrotów - być może tylko prędkość
    kręcenia się wpływa na hałas a reszta konstrukcji, łożyska, itp są te same.

    Wybrałem dwa wiatraki 8x8x2,5cm 12VDC. Nie wiem który lepszy.

    Pierwszy jest firmy NMB Technologies FBA08A12L1AZ, ok. $8/szt.
    http://www.eminebea.com/content/pdf/TMP00123/I/fba08
    a.pdf

    Wygląda na to że ma te same właściwości jeśli chodzi o max przepływ
    (24 CFM zamiast 23CFM) przy dużo mniejszym poziomie hałasu
    (21dBA zamiast 32dBA). Ma jednak jeden znacznie gorszy parametr:
    ciśnienie statyczne - nie bardzo czuję jaki to ma wpływ na
    pracę w moich warunkach - tylko 0.062 in H2O zamiast 4mmH2O.
    4mm H2O to jakieś 0.157 in H2O, czyli ma mniej niż połowę.
    Chyba chodzi o pokonywanie oporów w przepływie powietrza.
    Ale moja obudowa światełek do akwarium raczej ma dużą ilość
    otworów wlotowych więc przepływ powietrza jest raczej słabo
    ograniczony i nie trzeba nic mocno zasysać...

    Drugi to wiatrak firmy Sunon: tańszy $3/szt, mocniejszy, głośniejszy:
    EE80251S3-0000-999. Ten ma 28 dBA, przepływ max 33CFM
    i ciśnienie statyczne 0.11 in H2O (2,8mm H2O)
    http://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Sunon%20P
    DFs/EE80251S3-0000-999.pdf

    Co myślicie? Który będzie z nich lepszy? Ja wolałbym ten cichszy... :)

    Jako miniaturową przetwornicę AC-DC wybrałem to: BP5037B12
    http://www.rohm.com/products/databook/pm/pdf/bp5037b
    12.pdf
    12VDC, 200mA max, sprawność 78%. Cena $3 za sztukę.
    Ma ok. 2,5cm długości i jakieś 1,5cm wysokości, uda się mi to
    zamocować wprost na obudowie wiatraka, być może :-)

  • 17. Data: 2010-12-13 19:59:42
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Czy dobrze pamiętam że 3 dBA oznacza dwukrotnie głośniej/ciszej?

    Nie.
    Każde 3dB odpowiada zwiekszeniu 2-krotnemu mocy wzmacniacza "grającego" na
    głośnikach.
    Subiektywne odczucie 2-krotnego zwiększenia głośności odpowiada zwiększeniu
    poziomu akustycznemu o ok. 10dB
    26dB dla wiatraka to i tak jest cicho i trudno Ci będzie coś bardziej
    cichego znaleźć.

  • 18. Data: 2010-12-13 20:09:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ten sam model przy identycznej wydajności w wersji ślizgowej
    > ma 33 a w wersji kulkoewj 34,5 dBA.

    Czy łożyska ślizgowe po angielsku nazywają "sleeve"?

> [...]
    > Np. dla wiatraka AC 80x80x25 mamy:
    > 21 CFM / 33 dBA (SF11580AT)
    > A wiatrak DC o tych samych rozmiarach daje:

    Czuję. Znalazłem datasheet dla tego co proponujesz HA80251V4:
    http://www.sunonamerica.com/pdf/HA%20Super%20Silence
    %20Fan.pdf
    I wychodzi z tego, że ma bardzo malutkie statyczne ciśnienie 0.05 inH2O.
    Ale rzeczywiście jest cichy.
    Ten co ja znalazłem (patrz odpowiedź dla Jarka) FBA08A12L1AZ
    http://www.eminebea.com/content/pdf/TMP00123/I/fba08
    a.pdf
    jest jeszcze cichszy, 21dBA i ciut większy przepływ maksymalny
    24CFM przy ciut większym ciśnieniu statycznym 0.062 inH2O.
    Ciekawe czemu te wiatraki na prąd zmienny mają przy podobnych
    przepływach większą odporność na ciśnienie statyczne - czyżby
    mniejszy prześwit? Krótsze łopatki? Ewidentnie lepiej pompują :-)

  • 19. Data: 2010-12-13 20:17:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > "grającego" na głośnikach.
    > Subiektywne odczucie 2-krotnego zwiększenia głośności odpowiada
    > zwiększeniu poziomu akustycznemu o ok. 10dB

    OK, rozumiem.

    > 26dB dla wiatraka to i tak jest cicho i trudno Ci będzie coś bardziej
    > cichego znaleźć.

    Znalazłem taki co ma w danych producenta 21dBA przy przepływie
    24CFM. O ile można im wierzyć... Model FBA08A12L1AZ firmy
    NMB Technologies Corp z Kaliforni. $8.15 za sztukę na DigiKey.com.

    Chyba sobie kupię dwie sztuki na próbę, zobaczę jaka temperatura
    powietrza będzie wylatywać z otworów wylotowych przy nowych
    wiatrakach... Na razie termometr pokazuje mi od 28-34'C, zależy
    przy którym otworku wentylacyjnym go przystawię... Jeśli nowe
    wiatraki dadzą dużo większą temperaturę "wydechu" z lampy to
    będę musiał pogodzić się z hałasem, bo temperatura niekorzystnie
    wpływa na żywotność i kolor świecenia świetlówek akwariowych.

  • 20. Data: 2010-12-13 20:43:45
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-12-13 21:17, Pszemol pisze:
    > Na razie termometr pokazuje mi od 28-34'C, zależy
    > przy którym otworku wentylacyjnym go przystawię

    A jaką masz temperaturę wody?
    Stateczniki do świetlówek są elektroniczne czy konwencjonalny kawał mela?

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej