    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Szukam cichego wiatraczka zasilanego prądem zmiennym
    Date: Mon, 13 Dec 2010 13:56:58 -0600

    news:slrnigcsrl.kf3.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Wszyscy pamiętają. Nie o procesorach, tylko o Windows. 95 konkretnie.

    Dyskusja była o procesorach, bo jak procesor źle liczy czy źle skacze
    to żaden software dobrze nie będzie chodził...

    > Nowe systemy operacyjne też nie są aż tak wrażliwe na ciepło.

    Acha... A skąd wiesz? Puszczałeś Windows 7 na Pentium III 667MHz?

    > W 1995 roku też niektórzy już mieli system operacyjny w wersji "tropic",
    > który się nie resetował, nie robił błędów w procesorze, a mnożył
    > i dzielił jak wściekły.

    Przypadek z błędami mnożenia z powodu spalonego wiatraka
    miałem bodajże jeszcze w jakiejś sklepowej aplikacji pod MS-DOS.

    ecsheet.pdf

    > Ja tylko chciałem zaznaczyć, że wybór wśród stałoprądowych jest duży.

    No jest.

    > Oczywiście, jeśli mechanika jest gotowa, to najlepiej wziąć taki 8 cm.
    > We wiatraku AC, to się raczej prędkości łatwo nie ureguluje, a w DC,
    > to i owszem. Można całe akwarium wyciszyć, nie obawiając się przy tym,
    > że gupiki zgłupieją, skalary będą robić błędy w mnożeniu, a glonojad
    > się powiesi. Ryby też teraz nie takie robią jak kiedyś.

    Wyobraziłem sobie właśnie jak się glonojad wiesza :-)
    Ale on tak czy inaczej lubi wisieć przyssany do szyby...

    Nie miałem zamiaru spowalniać wiatraka AC a raczej kupić inny AC,
    taki powolniejszy. RAD8025B2 różni się od RAH8025B2 nie tylko
    hałasem ale i właśnie prędkością obrotów - być może tylko prędkość
    kręcenia się wpływa na hałas a reszta konstrukcji, łożyska, itp są te same.

    Wybrałem dwa wiatraki 8x8x2,5cm 12VDC. Nie wiem który lepszy.

    Pierwszy jest firmy NMB Technologies FBA08A12L1AZ, ok. $8/szt.
    http://www.eminebea.com/content/pdf/TMP00123/I/fba08
    a.pdf

    Wygląda na to że ma te same właściwości jeśli chodzi o max przepływ
    (24 CFM zamiast 23CFM) przy dużo mniejszym poziomie hałasu
    (21dBA zamiast 32dBA). Ma jednak jeden znacznie gorszy parametr:
    ciśnienie statyczne - nie bardzo czuję jaki to ma wpływ na
    pracę w moich warunkach - tylko 0.062 in H2O zamiast 4mmH2O.
    4mm H2O to jakieś 0.157 in H2O, czyli ma mniej niż połowę.
    Chyba chodzi o pokonywanie oporów w przepływie powietrza.
    Ale moja obudowa światełek do akwarium raczej ma dużą ilość
    otworów wlotowych więc przepływ powietrza jest raczej słabo
    ograniczony i nie trzeba nic mocno zasysać...

    Drugi to wiatrak firmy Sunon: tańszy $3/szt, mocniejszy, głośniejszy:
    EE80251S3-0000-999. Ten ma 28 dBA, przepływ max 33CFM
    i ciśnienie statyczne 0.11 in H2O (2,8mm H2O)
    http://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Sunon%20P
    DFs/EE80251S3-0000-999.pdf

    Co myślicie? Który będzie z nich lepszy? Ja wolałbym ten cichszy... :)

    Jako miniaturową przetwornicę AC-DC wybrałem to: BP5037B12
    http://www.rohm.com/products/databook/pm/pdf/bp5037b
    12.pdf
    12VDC, 200mA max, sprawność 78%. Cena $3 za sztukę.
    Ma ok. 2,5cm długości i jakieś 1,5cm wysokości, uda się mi to
    zamocować wprost na obudowie wiatraka, być może :-)