  • 1. Data: 2010-12-31 08:49:13
    Temat: Świetlówki liniowe - kompensacja/bez kompensacji
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Jeszcze jeden wątek dot. świetlówek liniowych założę. W poprzednim
    pytałem o stateczniki i startery elektroniczne, tu już mam jasność,
    teraz jednak chciałbym dopytać o układy zapłonowe klasyczne.

    W handlu są da rodzaje takowych: z kompensacją i bez kompensacji.
    Ponieważ szukam opraw dwuświetlówkowych, jakoś z urzędu przyjąłem, że
    kompensacja=kondensator przesuwający fazę przy jednej ze świetlówek po
    to, żeby efekt stroboskopowy zniwelować. Teraz jednak doczytałem na
    stronach jakiegoś sklepu, że chodzi o kompensację mocy biernej.

    WTF? Czy jest to jedno i to samo? Ten kondensator przesuwający fazę
    prądu zasilającego jedną ze świetlówek jest jednocześnie kompensatorem
    mocy biernej? Czy są to dwie różne sprawy? Wydawać by się mogło, że to
    to samo, że przesunięcie w fazie prądu zasilania jednej świetlówki
    wyrówna całość, ale pytany o szczegóły techniczne sprzedawca
    stwierdził, że tam żadnego kondensatora nie ma, że w tych z
    kompensacją jest inny, specjalny statecznik.
    Ktoś mi to wytłumaczy?
    Na niwelacji efektu stroboskopowego by mi zależało, te świetlówki mają
    oświetlać warsztat, a łapki mam tylko jedne...

    J.

  • 2. Data: 2010-12-31 09:29:29
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Możliwe, że chodzi o PFC. O ile się orientuję, wymóg stosowania PFC dotyczy
    każdego źródła światła o mocy powyżej 25W. Czyli takie stateczniki elektroniczne
    powinny mieć PFC zgodnie z prawem. Zasadniczo PFC jest dobre dla elektrowni, nie
    dla użytkownika :). My płacimy podwyższoną cenę za komplikację układu, pewnie
    większą awaryjność oraz nieco więcej za zmniejszoną sprawność.

    EM

  • 3. Data: 2010-12-31 09:32:36
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 31 Gru, 10:29, "EM" <e...@p...onet.pl> wrote:

    > Mo liwe, e chodzi o PFC.

    No tak, o tym właśnie piszę, PFC = kompensacja mocy biernej. Chodzi mi
    natomiast, czy jest to tożsame z likwidacją efektu stroboskopowego.

    J.

  • 4. Data: 2010-12-31 09:55:29
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    No tak, o tym właśnie piszę, PFC = kompensacja mocy biernej. Chodzi mi
    natomiast, czy jest to tożsame z likwidacją efektu stroboskopowego.

    niestety chyba nie
    dla likwidacji efektu stroboskopowego kondensator podłącza się szeregowo z
    dławikiem i swietlówką
    dla poprawy współczynnika kondensator podłącza się równolegle do źródła
    zasilania
    ale niech wypowiedzą się też inni ...........
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-01-01 12:11:38
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "EM" <e...@p...onet.pl> wrote in message
    > Możliwe, że chodzi o PFC. O ile się orientuję, wymóg stosowania PFC
    > dotyczy każdego źródła światła o mocy powyżej 25W.

    Nie każdego. Kompensacja mocy biernej to nie jest PFC. Kondensator w
    klasycznym zasilaniu świerlówki służy wyłącznie do kompensacji mocy biernej.
    W warunkach gdzie efekt strobo jest niedopuszczalny nie stosuje sie takich
    rozwiązań.

  • 6. Data: 2011-01-01 14:01:01
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości

    > Kompensacja mocy biernej to nie jest PFC.

    Za wikipedią:
    "PFC - Power Factor Correction) - zwiększanie współczynnika mocy do wartości
    możliwie bliskiej 1 w celu zmniejszenia strat mocy w liniach przesyłowych.
    Większość odbiorników energii elektrycznej [...] posiada charakter
    indukcyjny, co powoduje duże zapotrzebowanie na moc bierną [...].
    Najprostszym sposobem kompensacji mocy biernej jest dołączenie baterii
    kondensatorów, równolegle do obciążenia."

    J.

  • 7. Data: 2011-01-01 14:31:31
    Od: "kurdebalans" <n...@g...pl>

> [...]
    biernej.
    > W warunkach gdzie efekt strobo jest niedopuszczalny nie stosuje sie takich

    Gdzieś wyczytałem że świetlówka przygasa z częstotliwością sieci do 30%
    znamionowej jasności.
    A podniesienie częstotliwości statecznikiem elektronicznym nie likwiduje
    tego efektu?

    Jak to jest do warsztatu to może masz tam 3 fazy? Wtedy zastosuj oprawę 3
    fazową albo 3 oprawy.
    X.x.

  • 8. Data: 2011-01-01 18:23:38
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "kurdebalans" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ifne9l$v3q$1@news.dialog.net.pl...

    > Jak to jest do warsztatu to może masz tam 3 fazy? Wtedy zastosuj oprawę 3
    > fazową albo 3 oprawy.

    Mam tam trzy fazy, ale nie w oświetleniu. A przewodów nowych kłaść nie
    planuję.

    J.

  • 9. Data: 2011-01-01 19:24:11
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:ifnrdr$3hk$1@inews.gazeta.pl,
    Jarek P. <j...@g...com> nabazgrał:
    > Użytkownik "kurdebalans" <n...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:ifne9l$v3q$1@news.dialog.net.pl...

    > Mam tam trzy fazy, ale nie w oświetleniu. A przewodów nowych kłaść nie
    > planuję.

    Można też szkłem d... wycierać!

    --
    Włodek

  • 10. Data: 2011-01-01 19:57:27
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Jarek P." <j...@g...com> wrote in message

> [...]
    > [...]. Najprostszym sposobem kompensacji mocy biernej jest dołączenie
    > baterii kondensatorów, równolegle do obciążenia."

    Zagadnienie jest nieco bardziej złożone. W tradycyjnym rozumieniu
    kompensacja mocy biernej polega na niwelowaniu przesunięcia fazy międzu U &
    I wprowadzanym obciążeniem reaktancyjnym. W ustrojstwach wymagających PFC
    tego przesunięcia nie ma.

    ->

    http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor