    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Swięte krowy
    Date: Sun, 22 May 2011 19:52:15 +0200
    <7...@p...pl> <ir964p$evn$2@news.onet.pl>
    <ir97vv$nd3$1@news.onet.pl> <irahuv$7qn$1@news.onet.pl>
    <irarfv$q6p$1@inews.gazeta.pl>
    <t...@4...com>
    <9...@m...uni-berlin.de>
    <u...@4...com>

    J. F. wrote:

    > Jak pamietam to jednak slowo 24 bit, w nim 4 znaki po 6 bit.
    >
    > Chociaz .. cos mi chodzi po glowie ze peryferia mogly miec interfejs 8
    > bit.

    Zgadza się. W charsecie miało toto 3 znaki shiftu (alfa, beta, gamma).

    > tak mi cos chodzi po glowie ze CDC to mialy slowo 60 bitowe, i znow -
    > rozsadnie to 10 znakow po 6 bit.

    Pierwsze miały słowa 60 bitowe, następne 64, ale pod systemem NOS-BE
    pracowały w systemie kompatybilnym z CDC6000, czyli ze słowem 60 bitowym,
    choć hardware w CD180 etc już miało 64 bity. Dopiero NOS-VE je
    wykorzystywał.

    > no, w PDP-11 moze nie bylo, ale w CM-4 jak najbardziej byla .
    > (C/SM-4 - radziecki klon PDP-11)

    A tego nie znałem.

    > Nawet pamietam "znak zachety" :
    > WE<Ł rosyjskie><C rosyjskie>OME:
    >
    > Ta mieszanka mnie dlugo intrygowala, zanim sie nie zorientowalem ze w
    > miejsce malych liter wstawili swoje radzieckie.

    > Byc moze - z obserwacji mi jednak wynikalo ze ta mozliwosc byla
    > popularna .. az przyszedl walec i wyrownal :-)

    W maszynach szyfrujących :-). Enigmy nie miały umlautów. Pierwsze maszyny do
    pisania też nie, wtedy było popularne pisanie ue zamiast ü, między innymi.

    Waldek