    Date: Sat, 21 Jul 2012 16:39:21 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Światła drogowe w dzień - inaczej

    W dniu 21.07.2012 15:37, Andrzej Lawa pisze:
    > Jeśli masz prądnicę obracającą się po różnicy z odłączonymi kabelkami -
    > to masz rację.
    > Ale kto jeździ z instalacją w takim stanie?

    Źródło *zawsze* wytwarza siłę elektromotoryczną. Po zamknięciu obwodu na
    źródle pojawia się napięcie, które wynika wprost z SEM i zaczyna płynac
    prąd o wartości zgodnej z prawem Ohma. Moc jest *pobierana* przez
    odbiornik ze źródła napięcia a nie jest tworzona przez źródło napięcia.
    Jak pisałem, myli Pan kolejność zjawisk. W ogóle ma Pan cokolwiek
    wspólnego z elektrotechniką? Bo szczerze wątpię, szczególnie po uwagach
    o analogi przepływu wody i prądu rodem z pierwszej klasy każdej szkoły
    elektrycznej.

    > No i sorry winnetou, ale w realnej instalacji masz właśnie obwody z
    > przepływem prądu.

    Niekoniecznie. Są obwody gdzie prąd jest wielkością niemalże
    pasożytniczą. Ale to odcinek z innej bajki.

    > Ależ jest - fizyczne końcówki jego uzwojeń.

    Jeśli końcówki uzwojenia do "wyjście", to co jest wejściem? Cewka to
    kawał drutu nawiniętego na jakiś karkas. Jak każdy drut, cewna ma dwa
    końce. Po prostu. Pojęcie "wyjście" podobnie jak "wejście" jest używane
    w odniesieniu do jakiegoś układu. Cewka jest elementem biernym, nie jest
    układem. Popełnił Pan, zresztą kolejny raz, błąd semantyczny. Możnaby od
    biedy cały alternator ująć jako układ elektromechaniczny, ale sądzę że
    na potrzeby tego wątku to za wysoki poziom abstrakcji.

    > Spali się?

    Umownie. Przepali się. Uszkodzi.

    > Owszem. Ale tę moc musiało coś wyprodukować - w tym przypadku alternator.

    Po raz kolejny: Nie moc - napięcie.

    > Bo produkowana moc jest dostosowywana do obciążenia.

    Bo obciążenie dobiera się do mocy źródła. Ewentualnie jak kto woli,
    parametry źródła dobiera się do planowanych obciążeń.

    > Znam te prawa, dzieciaku, ale nie znam ich tylko i wyłącznie z teorii
    > wstępu do podręcznika z podstawówki, jak "znasz" je ty.

    Do starszych i to dużo, należy zwracać się grzeczniej. Za moich czasów
    takim bezczelnym gnojkom po prostu dawało się w łeb albo po łapach.
    Tymczasem w dobie internetu myślą, że są bezkarni i zachowują się jak
    widać. Założę się, że w bezpośredniej rozmowie nie użyłby Pan tego typu
    słów. A jeśli nawet, to zapewne oberwałby Pan po ryju. Zresztą nie
    pierwszy raz...

    > Zatem im wyższe są obroty silnika, tym (dzięki większej sile
    > elektromotorycznej) pojawia się wyższe napięcie

    Brawo, jest jakiś postęp.

    > czyli tym wyższa jest
    > produkowana przez alternator moc

    Poprawnie powinno brzmieć: Tym więcej mocy można pobrać z prądnicy.

    > Regulator napięcia w takim układzie tak na prawdę nie jest regulatorem
    > napięcia, a regulatorem obciążenia

    Proszę opisać jak działa taki regulator. Może ze schematem.

    --
    Tom01