    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Superheterodyna FM - deser
    Date: Sun, 07 Feb 2010 02:45:13 +0100
    <hk8tdl$b1p$1@news.onet.pl> <s...@h...pl>
    <a...@d...googlegroups.com>
    <hk9539$1fb$1@news.onet.pl> <h...@p...onet.pl>
    <m...@4...com>
    <h...@p...onet.pl> <hkbbhu$bub$1@news.onet.pl>
    <h...@p...onet.pl> <hkc6t1$5ir$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <4b69c772$1@news.home.net.pl>
    <a...@4...com>
    <hkfe6t$t65$2@atlantis.news.neostrada.pl> <h...@p...onet.pl>
    <hkiqdi$du9$2@nemesis.news.neostrada.pl> <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Widziałem wiele zegarków gdzie koperta miała napis
    > "stainless steel" ale nie było wzmianki o tym jaka to stal.
    > Który konkretnie producent reklamuje swoje zegarki że
    > używają stal chirurgiczną?

    Stainless steel, to nawet na piszą na wieczkach od tanich hong-kongów.
    Takie u nas można spotkać na targowiskach.

    Np. tutaj widzę jakieś bransolety i inną biżuterię:
    http://www.jbfashion-jewelry.com/epages/61746400.sf/
    en_US/?ObjectPath=/Shops/61746400/Categories/%22JB-F
    ashion%20RVS%20Collectie%22
    Tu masz opis Omegi:
    http://www.omega.ch/index.php?id=438
    zawiera nikiel
    Can I wear an Omega stainless steel watch if I am allergic to nickel?
    The materials used by Omega are subjected to severe tests in order to
    avoid this problem. The stainless steel used by Omega does contain
    nickel, but this must first be transferred from the material to the skin
    before an allergy is triggered. Our stainless steel is so stable that it
    does not release nickel and is therefore safe for allergy sufferers. The
    only exception is for those who are hyper-sensitive to stainless steel,
    i.e. those who cannot cook or eat with stainless steel utensils. In this
    case, we recommend you buy a watch which is made of titanium.

    Na ogół stal chirurgiczna ma oznaczenie 316L. Też zawiera nikiel ale
    właśnie w wersji nie ulegającej wypłukiwaniu do skóry. Nie wiem jak to
    inaczej określić.
    Nie musi być nawet kosztowna Omega. Wystarczą tańsze firmy.

    > Dodatkowo w wiekszości przypadków pokrętło do
    > nastawiania zegarka nie jest ze stali nierdzewnej tylko
    > mosiądzu niklowanego - szybko się niklowanie ściera
    > i zostaje brzydkie, żółto-czarne pokrętło brudzące rękę.

    I to jest właśnie to - wieczko jest stalowe ale cała reszta już nie.

    Koperty robi się z:
    Plastiku - tandeta w stylu Swatcha
    Plastiku metalizowanego - jeszcze gorzej
    Cynku lub stopu metali o niskiej temperaturze topnienia - wtrysk w formę
    a następnie powłoki galwaniczne z chromem lub złotem na końcu, ścierają
    się, robi się styk na różnicy metali (np do stalowego wieczka) i w
    obecności potu tworzy się ogniwo. Na kopercie masz wtedy piękne wżery a
    na skórze zielone ślady. Powłoka nie musi być przetarta. Wystarczy złe
    nałożenie, widoczne pod mikroskopem jako mikro dziurki, pozostałe po
    brudzie.
    Ze stali lub złota - wszystkie elementy są z tego samego stopu -
    koperta, wieczko, koronka, przyciski, bransoleta. Metal musi być
    jednorodny a nie pokrywany powłokami. Tylko te koszty wykonania. Tego
    się nie da zrobić we wtryskarce. To jest kilkadziesiąt czynności
    technologicznych. Nawet bardzo drogie zegarki są stalowe. To nie jest
    obciach, że koperta jest ze stali. Jak nie ma być ze złota lub paltyny,
    to daje się stalową. Obciach w towarzystwie, to zegarek pozłacany :-)

    > Tak czy inaczej obawiam się że jednak z innego stopu
    > robi się zegarki a z innego sprzęt chirurgiczny a jeszcze
    > innego osprzęt zaszywany wewnątrz człowieka...

    Koperta ze stali jest znacznie droższa dzięki technologii produkcji.
    Odlana kształtka metalu naprawdę może być z tego samego stopu. Koszt
    robi się przez jej przerobienie na implant lub tą właśnie kopertę.
    Stalowa nie pojawia się w efekcie taniego działania wtryskarki. Trzeba
    kupić przyzwoity zegarek. To nie musi być koszt rzędu 10000zł za Omegę,
    nawet 1000zł wystarczy. Tylko nie spodziewaj się, że w takich za 150zł
    będzie stal. Tak, wiem - mieszkasz w USA, przelicz walutę. Szukaj stali
    chirurgicznej albo anty alergicznej. Tylko ważne, żeby całość była
    wykonana z tej stali a nie tylko wieczko. Każda przyzwoitsza firma ma to
    w swojej ofercie. Nie tylko szwajcarskie ale też japońskie. Zegarek
    dobrej firmy nie zgraża alergikom. Nie mam alergii, denerwowały mnie
    ślady na skórze, które definitywnie przestały się pojawiać po zakupie
    jednolicie stalowego zegarka Seiko. Nie dość, że lity metal a nie z
    powłokami, to jeszcze każdy element obudowy jest z tej samej stali.
    Koszt? Nie pamietam, bo kupiłem na e-bayu nie używany sprzed ćwireć
    wieku. Taki styl cyfrowych mi odpowiadał a obecne mi nie pasują. Tak jak
    piszą na stronie Omegi - zaszkodzi tylko gdy jesteś tak totalnie
    nadwrażliwy, żebyś nie mógł jeść stalowymi sztućcami.
    Tylko nie mów, że noszenie zegarka powoduje podrażnienia, bo są zegarki
    i Zegarki :-) Nie jeden człowiek miał z tym problem i został on
    rozwiązany, tylko nie w najtańszej tandecie.
    Maciek