eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaFotografowanie w muzeach - już można?!Re: Super! To ja od razu mam małą prośbę o zdjęcie na Wawelu! :) [Re: Fotografowanie w muzeach - już można?!]
  • Data: 2010-04-09 07:16:30
    Temat: Re: Super! To ja od razu mam małą prośbę o zdjęcie na Wawelu! :) [Re: Fotografowanie w muzeach - już można?!]
    Od: e...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

    > ale czy takie zabronione klauzule nie dotyczą wszystkich podmiotów -
    > publicznych i prywatnych - które udostępniają publicznie zbiory
    > muzealne? Przecież analogicznie prywatny sklep nie może stosować
    > dowolnych zapisów w regulaminie reklamacji towaru, a w regulaminie
    > działalności prywatnej firmy turystycznej nie mogą znajdować się zapisy
    > niekorzystne dla klienta.
    >
    > --
    > Bogdan

    Nadanie jakiejś jednostce statutu muzeum, to nie taka prosta
    sprawa. Nikt nie może mnie zmusić, abym ze swoich zbiorów
    (np. grafik, zabytkowych aparatów fotograficznych, monet,
    motyli) uczynił muzeum. Tak samo ze zbiorami kościelnymi.
    Kościoły mają mnóstwo zabytkowych obiektów, ale to nie są
    muzea. Przyznaję, że nie znam żadnego kościoła, siedziby
    zakonu, które by miały status muzeum. Bo taki status, to
    tylko kłopot dla właściciela.
    Zbiory muszą mieć zewidencjonowane. Nic nie można w zbiorze
    samowolnie zmieniać. Czyli nie może się wymienić z innymi
    właścicielami. Ja jako osoba fizyczna mogę swój zbiór sprzedać,
    wymienić znaczki na monety, mogę go podarować. Mogę publicznie
    udostępniać w jednym z pokojów mieszkania. Jak zarejestruję
    działalność gospodarczą, to mogę pobierać opłaty za wstęp
    i fotografowanie. Gdyby przyszedł mi (parafii czy komukolwiek
    innemu) pomysł zrobienia z tej kolekcji muzeum (ze wszelkimi
    szykanami związanymi z nadaniem takiego statusu, a nie każdy
    zbiór kwalifikuje się na przekształcenie go w muzeum), to
    byłby to najgłupszy pomysł mojego życia. W zamian za
    iluzoryczny splendor miałbym same obowiązki.
    Tworzenie muzeów z prywatnych zbiorów zdarza się bardzo
    rzadko. Nikt nie ma tyle pieniędzy, aby utrzymywać z
    własnej kieszeni taką instytucję. W muzea bawią się ci,
    których to nic osobiście nie kosztuje. Mają więc np. swoje
    muzea miasta i miasteczka. Burmistrz ma z początku satysfakcję,
    a nic nie płaci. Dopiero następca rwie sobie włosy z głowy
    skąd wziąć pieniądze na utrzymanie muzeum, do którego
    przychodzi trzech zwiedzających tygodniowo. A zlikwidować
    muzeum nie jest tak łatwo.
    Tak więc muzeum, to nie zbiór zabytkowych przedmiotów
    (chociaż są i muzea z obiektami wcale nie zabytkowymi),
    a instytucja o formalnym statusie. Jeśli masz ten
    formalny status, to dotyczą cię "zakazy zakazywania".
    Jeśli nie masz formalnego statusu muzeum, to mogą ci
    w kij nadmuchać jeśli będziesz chciał brać pieniądze
    za fotografowanie swoich zbiorów.

    Piotr